Miasta i Powiaty Przyjazne Wiekowi

Szanowni Pañstwo,

Zapraszamy do zapoznania siê z jedn± z dobrych praktyk, która zosta³a udostêpniona w ramach realizacji projektu Tourage. Jak nam siê wydaje jest to bardzo dobra propozycja nie tylko dla naszych samorz±dów, lecz równie¿ organizacji pozarz±dowych dzia³aj±cych na rzecz rozwoju lokalnego, rozwoju spo³eczeñstwa czy te¿ organizacji socjalnych. Praktyka, któr± chcemy przedstawiæ i upowszechniæ to Program Miast i Powiatów przyjaznych wiekowi (ang. Age Friendly Cities and Counties Programme, dalej: AFP) Czy jest, kto go realizuje, jakie s± zasady funkcjonowania przedstawiamy poni¿ej. W przypadku pytañ prosimy o kontakt z naszym Stowarzyszeniem.

WHO (¦wiatowa Organizacja Zdrowia) od 2006 roku buduje Globaln± sieæ miast przyjaznych wiekowi w³a¶nie jako projekt Globalnej sieci miast i regionów przyjaznych wiekowi. W swej istocie  AFP  jest to miêdzynarodowe wsparcie miast w przygotowaniu ich do dwóch globalnych trendów: szybkiego starzenia siê populacji oraz urbanizacji. £±czy³a 33 miasta z 22 krajów. W 2013 roku zosta³a podpisana tzw. Deklaracja Dubliñska miast i powiatów, które przyst±pi³y lub chc± przyst±piæ  do tego programu – w 2013 roku by³o ju¿ ponad 50 sygnatariuszy. WHO definiuje spo³eczeñstwo przyjazne wiekowi jako takie, gdzie  „us³ugodawcy, w³adze, liderzy spo³eczni i duchowi, przedsiêbiorcy oraz obywatele uznaj± ró¿norodno¶æ w¶ród osób starszych, wspieraj± ich integracjê i udzia³ we wszystkich dziedzinach ¿ycia Wspólnoty, szanuj± ich decyzje i wybory dotycz±ce stylu ¿ycia, a tak¿e przewiduj± i elastycznie reaguj± na specyficzne potrzeby i preferencje zwi±zane ze starzeniem siê ludzi”.

Projekt AFP rozpocz±³ siê od szerokich konsultacji z osobami starszymi w zakresie ich potrzeb i preferencji. Konsultacje te pokaza³y, ¿e proste i niedrogie zmiany mog± dopomóc i sprawiæ, by osoby starsze czu³y siê pewnie i komfortowo w swoim ¶rodowisku.

W pierwszym projekcie (2006 r.) okre¶lono kluczowe elementy ¶rodowiska miejskiego, które wspieraj± aktywne i zdrowe starzenie siê. Zbudowano przewodnik okre¶laj±cy 8 sektorów wp³ywaj±cych na jako¶æ ¿ycia i zdrowia starszych ludzi:

  1. Przestrzeñ zewnêtrzna i budynki
  2. Transport
  3. Mieszkalnictwo
  4. Aktywno¶æ spo³eczna
  5. Poszanowanie i w³±czenie spo³eczne
  6. Aktywno¶æ obywatelska i zatrudnienie
  7. Komunikacja i informacja
  8. Wsparcie spo³eczne i ochrona zdrowia

Czym jest Age-friendly city?

Jest to otwarte i dostêpne ¶rodowisko lokalne (zarówno miejskie, jak i szersze – powiatowe)  promuj±ce aktywne starzenie siê.

Sieæ WHO  - Co daje partnerstwo w sieci?

  • Przy³±czenie siê do globalnej sieci ekspertów w obszarze starzenia siê i spo³eczeñstwa obywatelskiego
  • Dostêp do kluczowych informacji o programie: ostatnie nowo¶ci, najlepsze praktyki, wydarzenia, rezultaty, wyzwania i nowe inicjatywy poprzez Praktyki Spo³eczno¶ci Miast Przyjaznych Wiekowi (www.who.int/ezcollab/afc_network)
  • Korzy¶ci z technicznego wsparcia i szkoleñ poza procesem wdro¿enia AFC
  • Mo¿liwo¶ci partnerstwa z innymi miastami

Proces tworzenia AFP – wg WHO:

  1. Planowanie (1-2 rok), sk³ada siê z czterech kroków:
  1. Zbudowanie mechanizmów w³±czania seniorów poprzez cykl AFC
  2. Podstawowa ocena stopnia przyjazno¶ci wiekowi w mie¶cie
  3. Wypracowanie 3-letniego , szerokiego planu danego miasta w zakresie podstawowych dzia³añ w oparciu o dokonan± ocenê
  4. Identyfikacja wska¼ników monitorowania postêpu
  1.  Wdro¿enie Planu (3-5 rok)

Po zamkniêciu pierwszej fazy, nie pó¼niej ni¿ dwa lata po przyst±pieniu do sieci, dane miasto przesy³a swój plan dzia³añ do WHO w celu dokonania jego przegl±du i zatwierdzenia. Po przyjêciu planu przez WHO miasto ma trzy lata na jego wdro¿enie.

  1. Ocena Postêpów

Pod koniec pierwszego okresu wdra¿ania miasto jest proszone o dostarczenie raportu postêpu do WHO, zawieraj±cego odniesienie do stanu osi±gniêcia wcze¶niej okre¶lonych wska¼ników

  1. Ci±g³e doskonalenie

W sytuacji gdy jest widoczny postêp w realizacji przyjêtego planu dzia³añ miasta mog± przyst±piæ do realizacji kolejnej fazy: ci±g³ego doskonalenia. Miasto jest zapraszane do opracowania kolejnego planu dzia³añ (na okres do 5 lat) wraz z odpowiednimi wska¼nikami. Postêp w realizacji tego planu bêdzie mierzony w koñcu drugiego okresu wdro¿eniowego. Miasto bêdzie mog³o kontynuowaæ swoje cz³onkostwo w sieci poprzez wchodzenie w kolejne etapy realizacji dzia³añ.

 

Najwa¿niejsze Cechy miasta przyjaznego wiekowi:

  1. Przestrzeñ zewnêtrzna i budynki
  • Przestrzeñ publiczna jest czysta i przyjemna
  • Ilo¶æ zielonych terenów i miejsc zewnêtrznego wypoczynku jest wystarczaj±ca (odpowiednia), s± dobrze utrzymane oraz bezpieczne
  • Trotuary s± dobrze utrzymane, wolne od przeszkód i przeznaczone tylko dla ruchu pieszych
  • Trotuary nie s± ¶liskie (s± antypo¶lizgowe), s± wystarczaj±co szerokie dla ruchu wózków inwalidzkich i posiadaj± obni¿enia krawê¿ników do poziomu ulicy
  • Przej¶cia dla pieszych s± w wystarczaj±cej ilo¶ci i s± bezpieczne dla ludzi z ró¿nym poziomem i typem niepe³nosprawno¶ci, z antypo¶lizgowymi pasami, wizualnym i d¼wiêkowymi sygna³ami oraz wystarczaj±cym czasem przej¶cia
  • Kierowcy przepuszczaj± pieszych na skrzy¿owaniach i przej¶ciach dla pieszych
  • ¦cie¿ki rowerowe s± oddzielone od chodników i innych dróg / ¶cie¿ek dla pieszych
  • Zewnêtrzne bezpieczeñstwo jest zapewniane przez dobre o¶wietlenie ulic, policyjne patrole oraz dziêki edukacji spo³ecznej
  • Punkty us³ugowe s± rozmieszczone blisko obok siebie i s± dostêpne
  • Zosta³y zapewnione szczególne rozwi±zania dotycz±ce obs³ugi klienta, takie jak odrêbne kolejki lub miejsca obs³ugi osób starszych
  • Budynki zosta³y dobrze oznakowane za zewn±trz i wewn±trz, z odpowiednimi miejscami do siedzenia oraz toaletami, dostêpnymi windami, podjazdami, porêczami i schodami oraz antypo¶lizgowymi pod³ogami
  • Toalety publiczne zewnêtrzne i wewn±trz budynków s± w odpowiedniej ilo¶ci, czyste, dobrze utrzymane i dostêpne

 

  1. Transport
  • Koszty transportu publicznego s± okre¶lone, dobrze uwidocznione i dostêpne
  • Transport publiczny jest niezawodny, czêsty, równie¿ w nocy oraz dni wolne
  • Transport publiczny zapewnia dostêp do ca³ego terytorium miasta oraz wszystkich us³ug, s± dobre po³±czenia oraz dobrze oznakowane drogi i pojazdy
  • Pojazdy s± czyste, dobrze utrzymane, dostêpne, nie przepe³nione i maja miejsca dla osób uprzywilejowanych, które s± respektowane
  • Dostêpny jest wyspecjalizowany transport dla osób niepe³nosprawnych
  • Kierowcy zatrzymuj± siê w miejscach do tego przeznaczonych i przy krawê¿niku tak by u³atwiæ wchodzenie do autobusu oraz czekaj± by pasa¿erowie usiedli przed ruszeniem dalej
  • Przystanki autobusowe oraz stacje s± dogodnie rozmieszczone, dostêpne, bezpieczne, czyste, dobrze o¶wietlone i dobrze oznaczone, z odpowiednimi miejscami do siedzenia oraz s± os³oniête
  • U¿ytkownikom zapewniono pe³n± i dostêpn± informacjê o trasach, rozk³adach jazdy oraz udogodnieniach w przypadku specjalnych potrzeb
  • Dostêpne s± dodatkowe us³ugi transportowe w przypadku gdy transport publiczny jest niewystarczaj±cy
  • Us³ugi taksówek s± dostêpne i niedrogie; kierowcy s± uprzejmi i pomocni
  • Drogi s± dobrze utrzymane, z krytymi likami kanalizacyjnymi, dobrze o¶wietlone
  • Natê¿enie ruchu jest dobrze wyregulowane
  • Szlaki drogowe s± wolne od przeszkód ograniczaj±cych widzenie kierowców
  • Znaki drogowe oraz skrzy¿owania s± oznakowane i dobrze rozmieszczone
  • Edukacja kierowców i kursy doszkalaj±ce s± promowane dla wszystkich kierowców
  • Parkingi i strefy wysiadania z transportu s± bezpieczne, w wystarczaj±cej ilo¶ci i dogodnie po³o¿one
  • Dostêpne s± specjalne parkingi i miejsca wysiadania z transportu dla osób z ograniczeniami; miejsca te s± respektowane
  1. Mieszkalnictwo
  • Odpowiednie i niedrogie mieszkania s± zapewnione na obszarach, które s± bezpieczne, le¿±ce blisko punktów us³ugowych i pozosta³ej czê¶ci spo³eczeñstwa
  • Dostêpne s± odpowiednie i niedrogie us³ugi utrzymania domu i us³ugi dodatkowe (zwi±zane z obs³ug±)
  • Mieszkania s± dobrze zbudowane (skonstruowane) i zapewniaj± bezpieczeñstwo i komfortowe schronienie przed pogod±
  •  Przestrzeñ wewnêtrzna i poziom powierzchni pozwala na swobodne poruszanie siê po wszystkich pomieszczeniach i przej¶ciach
  • Opcje modyfikacji mieszkañ i wyposa¿enia s± dostêpne i niedrogie; us³ugodawcy rozumiej± potrzeby osób starszych
  • Wynajmowane publiczne i prywatne mieszkania s± czyste, dobrze utrzymane i bezpieczne
  • Odpowiednie i niedrogie mieszkalnictwo dla s³abych i niepe³nosprawnych starszych osób wraz z w³a¶ciwymi us³ugami jest zapewnione lokalnie
  1. Aktywno¶æ spo³eczna
  • Miejsca wydarzeñ i dzia³añ s± po³o¿one dogodnie, s± dostêpne, dobrze o¶wietlone i dobrze skomunikowane przez transport publiczny
  •  Wydarzenia odbywaj± siê w godzinach dogodnych dla osób starszych
  • W dzia³aniach i wydarzeniach mo¿na braæ udzia³ samodzielnie lub w grupie
  • dzia³ania i atrakcje s± niedrogie, bez ukrytych i  dodatkowych kosztów udzia³u
  •   Zapewniono dobr± informacjê o dzia³aniach i wydarzeniach, ³±cznie ze szczegó³ami o dostêpno¶ci lub udogodnieniach oraz opcjach dojazdu dla osób starszych
  • Proponowany jest szeroki zakres dzia³añ tak by nawi±zywa³ do zró¿nicowania populacji osób starszych
  • Spotkania, w tym osób starszych odbywaj± siê w ró¿nych miejscach lokalnych spo³eczno¶ci, takich jak centra rekreacji, szko³y, biblioteki, centra spo³eczne i parki
  • Zasiêg dzia³añ jest taki, by obejmowa³ ludzi zagro¿onych wykluczeniem spo³ecznym
  1. Poszanowanie i w³±czenie spo³eczne
  • S³u¿by publiczne, komercyjne i wolontariusze regularnie przeprowadzaj± konsultacje z osobami starszymi w zakresie podnoszenia jako¶ci ¶wiadczonych przez siebie us³ug
  • Dostarczane przez s³u¿by publiczne i komercyjne us³ugi i produkty zmieniaj± siê w zale¿no¶ci od potrzeb i preferencji
  • Personel s³u¿b jest grzeczny i pomocny
  • Osoby starsze s± widoczne w mediach i s± przedstawiane pozytywnie i bez stereotypów
  • Zasady spo³eczne, dzia³ania i wydarzenia s± atrakcyjne dla wszystkich pokoleñ dziêki dostosowaniu siê do specyficznych, zgodnych z wiekiem potrzeb i preferencji
  • osoby starsze szczególnie w³±cza siê w dzia³ania spo³eczne na rzecz rodzin
  • Szko³y zapewniaj± mo¿liwo¶æ edukacji na temat starzenia siê i osób starszych jak równie¿ w³±czaj± osoby starsze w dzia³ania szkó³
  • Osoby starsze s± uznawane przez spo³eczno¶æ za ich przesz³o¶æ jak równie¿ dzia³ania bie¿±ce
  • Mniej zamo¿ne osoby starsze maja dobry dostêp do publicznych, prywatnych i dobrowolnych us³ug (¶wiadczonych przez wolontariuszy)
  1. Aktywno¶æ obywatelska i zatrudnienie
  • Dostêpny jest szereg elastycznych opcji dla starszych wolontariuszy, ³±cznie ze szkoleniami, wywiadem, wytycznymi i kompensacj± kosztów osobowych
  • Dobrze promowana jest jako¶æ starszych pracowników
  • Promowany jest szereg elastycznych i odpowiednio op³acanych mo¿liwo¶ci pracy dla osób starszych
  • Zabroniona jest dyskryminacja z powodu wieku w obszarze zatrudniania, utrzymania, promocji i szkolenia pracowników
  • Miejsca pracy s± dostosowane równie¿ do potrzeb osób niepe³nosprawnych
  • Samo-zatrudnienie osób starszych jest promowane i wspierane
  • Starsi pracownicy maja mo¿liwo¶æ szkoleñ po przej¶ciu na emeryturê
  • Wspiera siê i popiera udzia³ osób starszych w cia³ach decyzyjnych w sektorze publicznym, prywatnym i pozarz±dowym
  1. Komunikacja i informacja
  • Podstawowy, efektywny system komunikacyjny jest dostêpny dla wszystkich mieszkañców wspólnoty w ka¿dym wieku
  • Zapewnia siê i koordynuje sta³e i szerokie rozpowszechnienie informacji; mo¿liwy jest zcentralizowany dostêp do informacji
  • Oferowane s± regularne informacje i transmisje (audycji) dotycz±ce zainteresowañ osób starszych
  • Promowana jest dostêpno¶æ osób starszych do informacji ustnej
  • Osoby zagro¿one wykluczeniem spo³ecznym mog± otrzymaæ indywidualn± informacjê od osób zaufanych
  • S³u¿by publiczne oraz prywatne prowadz± przyjazne, indywidualne us³ugi na ¿±danie
  • Informacja drukowana – w³±cznie z oficjalnymi dokumentami, napisami w telewizji i tekstami na wy¶wietlaczach – ma du¿e litery i g³ówne idee s± prezentowane w jasny sposób z wyt³uszczonym tekstem
  • W komunikacji drukowanej oraz mówionej wykorzystuje siê proste, znane s³owa w krótkich i prostych zdaniach
  • Us³ugi automatycznych odpowiedzi telefonicznych podaj± instrukcje powoli i zrozumiale, informuj±c równie¿ osobê dzwoni±c± jak mo¿e powtórzyæ dan± odpowied¼ w ka¿dym momencie
  • Urz±dzenia elektroniczne, takie jak telefony komórkowe, radia, odbiorniki telewizyjne, bankomaty i biletomaty maja du¿e przyciski oraz du¿e liternictwo
  • Zapewnia siê szeroki publiczny dostêp do komputerów i Internetu, bezp³atny lub za minimalna op³at±, w miejscach publicznych takich jak urzêdy, centra spo³eczne oraz biblioteki
  1. Wsparcie spo³eczne i ochrona zdrowia
  • Odpowiedni zakres us³ug zdrowotnych i socjalnych jest kierowany na promocjê i utrzymanie zdrowia oraz rehabilitacjê
  • Us³ugi opieki domowej uwzglêdniaj± zdrowie i personaln± opiekê oraz utrzymanie domu
  • Us³ugi zdrowotne oraz socjalne s± dogodnie po³o¿one i dostêpne dla wszystkich ¶rodków transportu
  • O¶rodki opieki spo³ecznej i budynki przeznaczone dla osób starszych s± po³o¿one blisko punktów us³ug oraz pozosta³ej spo³eczno¶ci
  • O¶rodki zdrowia i us³ug spo³ecznych maj± bezpieczn± konstrukcjê i s± ca³kowicie dostêpne
  • Osoby starsze maj± zapewnion± jasn± i dostêpn± informacjê o us³ugach zdrowotnych i socjalnych
  • ¦wiadczenie us³ug jest skoordynowane i uproszczone administracyjnie
  • Personel jest grzeczny, pomocny i przeszkolony pod k±tem opieki nad osobami starszymi
  • Bariery ekonomiczne utrudniaj±ce dostêp do us³ug zdrowotnych i socjalnych s± minimalizowane
  • Wolontariat osób w ka¿dym wieku jest promowany i wspierany
  • Istniej± odpowiednie i dostêpne miejsca pochówku
  • Lokalne s³u¿by ratownictwa (planowania na wypadek kryzysu) bior± pod uwagê  ograniczenia i mo¿liwo¶ci osób starszych

 


Powrót na stronê g³ówn± projektu Miasta i Powiaty Przyjazne Wiekowi

NEWSLETTER

MSZ
Strona zosta³a utworzona w ramach projektu "Euroregionalne Centrum Informacji - wspó³praca z Obwodem Kaliningradzkim" wspó³finansowanego przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Wspó³praca

Strona wyra¿a jedynie pogl±dy autorów i nie mo¿e byæ uto¿samiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
Euroregion Ba�tyk