ERB - EUROREGION BA£TYK

EUROREGION BA£TYK - PODSTAWOWE INFORMACJE

Euroregion Ba³tyk

Euroregion Ba³tyk (ERB) powsta³ w lutym 1998 roku i jest organizacj± opart± na wspó³pracy, politycznie solidne i dobrze zakotwiczon± w po³udniowo-wschodniej czê¶ci regionu Morza Ba³tyckiego, sk³adaj±ca siê z o¶miu regionów Danii, Litwy, Polski, Rosji i Szwecji. By³ to pierwszy Euroregion uwzgledniaj±cy w swoich szeregach formalnego partnera z poza UE, czyli Partnera z Federacji Rosyjskiej. Od swoich pierwszych dni ERB d±¿y do poprawy warunków ¿ycia mieszkañców, promowanie wiêzi i kontaktów miêdzy spo³eczno¶ciami lokalnymi oraz zapewnienia ¶rodków na rzecz bardziej zrównowa¿onego rozwoju w regionie. To wtedy okaza³o siê trudne zadania dla organizacji która obejmowa³a oprócz pañstw cz³onkowskich UE, kraje przystêpuj±ce oraz Obwód Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

Obejmuj±c regiony zarówno starych i nowych pañstw cz³onkowskich UE, a tak¿e rosyjskiego Obwodu Kaliningradzkiego, Euroregion Ba³tyk stanowi sieæ operacyjn± znacz±cych i skutecznych powi±zañ miêdzy granicami. Ma za zadanie u³atwianie promocji dialogu politycznego i reform, a tak¿e trwa³ego, ekonomicznego, spo³ecznego rozwoju, z uwzglêdnieniem dba³o¶ci o ¶rodowisko, a tym samym wzmocnienia demokracji lokalnej oraz wspierania ludzi i kontaktów miêdzy spo³eczeñstwami obywatelskimi. Aktywna wspó³praca obejmuje zarówno w³adze lokalne i regionalne, sektor prywatny i publiczny oraz organizacje pozarz±dowe.

Wspó³praca transgraniczna

Euroregion Ba³tyk jest powszechnie uznawany za centrum dla stosunków transgranicznych dla wszystkich grup go zamieszkuj±cych w tym dla obywateli, polityków, instytucji, partnerów gospodarczych i spo³ecznych, instytucji edukacyjnych i kulturalnych. Rola ta,  jak± spe³nia ERB jest równie¿ uznawana przez rz±dy krajowe, które przyzna³y euroregionowi funkcjê podmiotu zarz±dzaj±cego Funduszem Ma³ych Projektów Phare. W latach 1999 i 2006 uda³o siê ERB zrealizowaæ dwie ¶cie¿ki posepowania ramach Funduszu: jedna dotyczy³a wspó³pracy w regionie Morza Ba³tyckiego, a druga wspó³pracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. W ramach Funduszu ponad 6 milionów euro zosta³o przyznanych wnioskodawcom z 10 krajów, którzy zrealizowali ³±cznie 225 projektów, w tym z przeznaczeniem na: wsparcie ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw oraz organizacji edukacyjnych, jak równie¿ u³atwienie wymiany m³odzie¿y, organizacji i realizacji imprez kulturalnych i sportowych, zwiêkszenia integracji spo³ecznej, organizacji konferencji, seminariów i szkoleñ.

W 2009 roku partnerzy z ERB mogli  korzystaæ z mechanizmu grantowego Norwegian Financial Mechanism facility zwanego "Small Cross-Border and Inter-Regional Grant Fund" oferowanego przez Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Ba³tyk. Mikroprojekty w ramach realizacji wspó³pracy transgranicznej, których celem by³a poprawa dzia³ania administracji samorz±dowej i pobudzenie inicjatyw spo³ecznych, transfer wiedzy pomiedzy bardziej rozwiniêtymi regionami a tymi s³abiej rozwiniêtymi, promowanie rozwoju regionalnego i lokalnego oraz zapewnienie rozwoju komunikacji i systemów wymiany informacji, by³y mo¿liwe do wykonania w obszarze pañstw EEA i EFTA, pozosta³ych krajach regionu Morza Ba³tyckiego, Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej, Ukrainy i Bia³orusi. Do tej pory 81 projektów zosta³o zrealizowanych o warto¶ci dofinansowania w wysoko¶ci 1,8 mln euro.

Wspó³praca strategiczna

Euroregion Ba³tyk by³ równie¿ odpowiedzialny za wdra¿anie inicjatyw strategicznych z udzia³em wszystkich partnerów cz³onkowskich d±¿±c do zrównowa¿onego rozwoju regionów zaanga¿owanych we wspó³pracê. Tak du¿e projekty jak Seagull devERB, Seagull II, DISKE, LED, MOMENT and YC3 zosta³y wdro¿one w ramach ERB przez co organizacja przyjê³a charakter bardziej uporz±dkowany i sformalizowany. Oba projekty Seagull doprowadzi³y do ​​przyjêcia Wspólnego Programu Rozwoju ERB w o¶miu ró¿nych obszarach tematycznych, w w których zalecane s± konkretne dzia³ania, i w celu ktrych wdro¿enie wymaga³o utworzenia odpowiednich grup roboczych.

 Projekt DISKE mia³ na celu wzmocnienie stosunków transgranicznych pomiêdzy innowacyjnymi M¦P i wzmacnianie ich potencja³u ekonomicznego oraz konkurencyjno¶ci dziêki wspó³pracy z parkami naukowo-technologicznymi, inkubatorami przedsiêbiorczo¶ci, w³adz lokalnych oraz ¶rodowisk akademickich. Projekt MOMENT mia³ na celu poprawê zarz±dzania wod± i lokaln±/ regionaln± gotowo¶ci± do wdro¿enia Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz Ba³tyckiego Planu Dzia³añ. G³ówn± ide± jego jest to, aby testowaæ i rozwijaæ model nowoczesnego zarz±dzania zasobami wodnymi poprzez Partnerstwo U¿ytkowników Wody, czyli np. odpowiedniego zarz±dzania kana³ami rzecznymi przy silnym udziale lokalnych interesariuszy. Projekt LED bada i inwestuje w skuteczne ¶rodki zmniejszaj±ce zu¿ycie energii i emisji CO2 w stosowanym o¶wietleniu publicznym, jak równie¿ tworzy sieæ na szczeblu miêdzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym w celu przystosowania istniej±cych rozwi±zañ do potrzeb komunalnych i u³atwienia szybkiej konwersji starych wersji o¶wietlenia do tych z wykorzystaniem energii LED.

Wspó³praca polityczna

Z biegiem lat Euroregion Ba³tyk sta³ siê równie¿ bardzo wa¿n± platform± polityczn± celuj±c± w kierowanie jej skutecznymi dzia³aniami lobbingowymi w ró¿nych instytucjach na terenie Unii Europejskiej zarówno na poziomie krajowym i regionalnym. W wyniku tych dzia³añ ERB przyj±³ szereg uchwa³ i wspólnych stanowisk w tak wa¿nych kwestiach, jak polityka spójno¶ci UE, polityki morskiej, ochrony ¶rodowiska, infrastruktury transportowej etc. Ponadto, Euroregion Ba³tyk dzia³a³ równie¿ bardzo aktywnie w czasie przygotowañ do utworzenia Europejskiej Strategia Unii dla Regionu Morza Ba³tyckiego i innej strategii UE -Europa 2020, a obecnie jest aktywnie zaanga¿owany w proces obu ich realizacji.

Jednym z najbardziej spektakularnych wyników politycznych aspektów wspó³pracy w ramach Euroregionu Ba³tyk jest ustanowienie Programu Wspó³pracy Transgranicznej Po³udniowy Ba³tyk. Ten zupe³nie nowy program prowadzony przez Komisjê Europejsk± w ramach obecnej perspektywy finansowej UE zaoferowa³ ponad 60 mln EUR w celu wspierania wspólnych inicjatyw wielu podmiotów w po³udniowo-wschodniej czê¶ci regionu Morza Ba³tyckiego. Wspólne wysi³ki lobbingu ERB nie tylko umo¿liwi³y inauguracjê programu, który zosta³ uruchomiony w 2007 roku, ale równie¿ pozwoli³y na oparcie zdecydowanej wiêkszo¶æ priorytetów i dzia³añ w ramach Wspólnego Programu Rozwoju ERB.

Nowy rozdzia³

W 2010 roku Euroregion Ba³tyk przeszed³ zmianê strategicznego podej¶cia do wspó³pracy, która by³a bezpo¶rednim wynikiem znacz±cych zmian strukturalnych, które mia³y miejsce na ró¿nych poziomach w naszych spo³eczeñstwach, wp³ywaj±cych na wspó³pracê ERB w wielu aspektach. Na poziomie regionalnym organizacyjne struktury, role i zadania regionów uleg³y zmianie na skutek reform regionalnych. To mia³o miejsce w Danii, Polsce, Rosji, a czê¶ciowo w Szwecji, a tak¿e na Litwie. Po drugie, po 2004 czyli po ozszerzeniu Unii Europejskiej uleg³ przesuniêciu zakres tematyczny wspó³pracy znacznie przesuniêty w kierunku polityk UE. Inne aspekty zewnêtrzne, które mia³y wp³yw na warunki pracy ERB to: ustanowienie programu Interreg IV A Po³udniowy Ba³tyk 2007-2013 (jego geograficzna lokalizacja nie jest w pe³ni dostosowana i odpowiada obszarowi ERB), przyjêcie rozporz±dzenia UE w sprawie ustanowienia europejskich ugrupowañ wspó³pracy terytorialnej (EGTC), i na koñcu, nowo przyjêtej strategii UE dla regionu Morza Ba³tyckiego, wykonywanie wywiera ogromny wp³yw na wspó³pracê w regionie Morza Ba³tyckiego jako ca³o¶ci, a tak¿e na Euroregion Ba³tyk.

Ogólnym celem procesu przegl±du strategii by³o ustanowienie Agendy Programu Wspó³pracy ERB do roku 2020 ze zmienionymi celami wspó³pracy, a tak¿e konkretnymi celami i planami dzia³añ z my¶l± o osi±gniêciu przysz³ych wspólnych celów. Agenda ta ma uzupe³niaæ wizjê ERB jako organizacji z jasno okre¶lonymi rolami i wzmocniæ jej zdolno¶ci instytucjonalne i finansowe. Celem Agendy ERB 2020 jest wykorzystanie efektu przegl±du poprzednich udanych do¶wiadczeñ oraz pomoc w przeniesieniu organizacji do nowego etapu wspó³pracy, gdzie stanie siê bardziej dynamicznym narzêdziem do sprostania wspólnym wyzwaniom obserwowane przez jej cz³onków oraz wzmocni efekt d¼wigni politycznej w miêdzynarodowej wspó³pracy w regionie Morza Ba³tyckiego. Aby zrealizowaæ ten cel, Agenda okre¶lono trzy g³ówne obszary, dlatego pozwala na skonsolidowanie podej¶cia do wspó³pracy w ramach Euroregionu. Pierwszy strategiczny obszar zorientowania obejmuje dzia³ania lobbingowe. Pozwala on ERB na zwiêkszenia jego roli jako platformy lobbingowej w stosunku do Unii Europejskiej oraz umo¿liwia odgrywanie aktywnej roli w kszta³towaniu polityk UE, takich jak: polityka spójno¶ci UE, strategii UE dla regionu Morza Ba³tyckiego, Strategii Europa 2020, Polityki TEN-T, Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich, Wspó³pracy UE - Rosja w ramach Partnerstwa Wschodniego. Drugi obszar dzia³añ dotyczy strategicznych dzia³añ, które maj± za zadanie uaktualniæ warto¶æ dodan± wspó³pracy poprzez umo¿liwienie nawi±zywania kontaktów pomiêdzy ró¿nymi partnerami oraz zapewnienie komplementarno¶ci z regionalnymi strategii rozwoju. W ramach tego obszaru tematycznego ERB bêdzie koordynowaæ realizacjê wspólnego programu rozwoju, realizacji priorytetowych dzia³añ instytucjonalnych i rozwoju platform wspieraj±cych inne formy wspó³pracy i aktorów. Trzeci obszar dzia³añ obejmuje dzia³ania zwi±zane z wymian±, która dziêki wspólnej wspó³pracy w podej¶ciu do pojawiaj±cych siê wyzwañ przed lokalnymi i regionalnymi politykami, decydentami, ekspertami i praktykami, doprowadzi do pog³êbionych stosunków miêdzy regionami ERB i wzmocni wspó³pracê.

Strategia UE dla Regionu Morza Ba³tyckiego

Strategia UE dla Regionu Morza Ba³tyckiego, która zosta³a przyjêta przez Radê Europejsk± na posiedzeniu w Brukseli 28-29 pa¼dziernika 2009 roku, ma na celu koordynacjê dzia³añ pañstw cz³onkowskich, regionów, UE, organizacji pan-ba³tyckich, instytucji finansowych i organizacji pozarz±dowych w celu promowania bardziej zrównowa¿onego rozwoju regionu. Cztery fundamenty strategii maj± sprawiæ, ¿e region Morza Ba³tyckiego bêdzie:

1. ekologicznie zrównowa¿ony (np. ograniczenie zanieczyszczeñ w morzu);
2. dobrze prosperuj±cym obszarem (np. promowanie innowacji w ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstwach);
3. dostêpny i atrakcyjny (np. lepsze po³±czenia komunikacyjne);
4. bezpieczny (np. poprawy reagowania na wypadki).

Euroregion Ba³tyk jest jednym z pierwszych zwolenników ustanowienia makroregionalnej strategii UE, które u³atwi³aby rozwój regionu Morza Ba³tyckiego. W wyniku serii seminariów i warsztatów organizowanych przez Euroregion Ba³tyk, zainteresowane strony mia³y i maj± okazjê do zaprezentowania swoich pogl±dów na temat strategii oraz omówienia g³ównych jej elementów. Pierwsza konferencja ERB w sprawie strategii odby³a siê w Brukseli w dniu 11 czerwca 2008 roku i wziêli w niej udzia³ przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, rz±du szwedzkiego, DG Regio, Komitetu Regionów, Baltic Development Forum, ScanBalt, Komisji Helsiñskiej i  Stowarzyszeñ Izb Gospodarczych Basenu Morza Ba³tyckiego. Uczestnicy mieli okazjê us³yszeæ o strategii w sposób bardziej szczegó³owy, w momencie w którym by³a nadal rozwijana co mia³o przyczyniæ siê do jej wzmocnienia i rozszerzenia o ich pogl±dy. W dniu 20 listopada 2008 roku Rada Euroregionu Ba³tyk przyjê³a stanowisko w sprawie strategii UE dla regionu Morza Ba³tyckiego, w którym przyjêto z  zadowoleniem i poparciem jego g³ówne cele i obszary dzia³ania. W dniu 7 pa¼dziernika 2009 roku w Brukseli Euroregion Ba³tyk zorganizowa³ kolejne seminarium na temat strategii. ERB wspó³pracowa³ tak¿e z innymi organizacjami ba³tyckimi z regionów, BSSSC, CPMR, UBC, B7 oraz BDF z którymi omówi³ niektóre z najwa¿niejszych pytañ dotycz±cych realizacji strategii, takich jak zaanga¿owanie w³adz lokalnych i regionalnych, niezbêdnych ¶rodków finansowych i konieczno¶ci uwzglêdnienia istniej±cych programów transgranicznych i miêdzy-regionalnych w realizacji strategii. W rezultacie tych zabiegów, wspólne stanowisko sze¶ciu organizacji zosta³o przedstawione do Danuty Hübner Komisarza UE w sprawie polityki regionalnej, w grudniu 2008 roku.

ERB pragnie kontynuowaæ swój udzia³ w realizacji strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Ba³tyckiego. Zaanga¿owanie ERB bêdzie efektem przenikania siê wszystkich trzech kluczowych obszarów wspó³pracy ERB. Jako platforma politycznej ERB bêdzie dzia³aæ jako interesariusz strategii, poprzez monitorowanie jej wdra¿ania i uczestnictwo w corocznych forach Strategii Ba³tyckiej. W swoich wspólnych przedsiêwziêciach strategicznych, ERB mo¿e dzia³aæ jako jeden z uczestników w odpowiednich projektaach przewodnich przyjêtych w Strategicznym Planie dzia³ania lub jako uczestnik w³asnych propozycji projektów, które maj± zostaæ przed³o¿one Komisji Europejskiej do zatwierdzenia jako flagowe projekty strategii. Jako broker informacji, ERB u³atwi wymianê informacji miêdzy regionami cz³onkowskimi i Unii Europejskiej, miêdzy cz³onkami Euroregionu Ba³tyk oraz innych organizacji ba³tyckich, a tak¿e w¶ród samych regionów cz³onkowskich.

Euroregion Ba³tyk jest równie¿ aktywnie zaanga¿owany w rozwój jednego z wniosku flagowego projektu i Nowego Horyzontalnego Planu Dzia³ania, które maj± byæ realizowane w ramach strategii. Inicjatyw± przewodni± projektu jest rozwój przez Radê M³odzie¿y ERB w projektu nosz±cego jeszcze nieoficjaln± nazwê projektu "Informal learning and mobility for young people” odnosz±cego siê do trudno¶ci jakie napotykaj± m³odzi ludzie, gdy wchodz± na rynek pracy. Przysz³y projekt móg³by byæ realizowany w ramach obszaru priorytetowego 12 Strategicznego Planu Dzia³añ - utrzymanie i zwiêkszenie atrakcyjno¶ci regionu Morza Ba³tyckiego, zw³aszcza dziêki edukacji, turystyki i zdrowia. Opieraj±c siê na do¶wiadczeniach projektu „Moment” Rady Regionalnej w Kalmaru pe³ni±cego rolê jego lidera i pracy Forum Wody ERB Now± Horyzontaln± Strategiê zaproponowano Komisji Europejskiej i jest obecnie rozpatrywana na wielopoziomowego poziomie rz±dowym, lokalnych i regionalnych poziomach planowania przestrzennego i zrównowa¿onego rozwoju.

EUROREGION BALTIC - BASIC KNOWLEDGE

Euroregion Baltic
Euroregion Baltic (ERB) was established in February 1998 and is a politically solid and well-anchored cooperation in the south-east of the Baltic Sea region, consisting of eight regions of Denmark, Lithuania, Poland, Sweden end Russia. It was the first Euroregion to have formally included a partner from the Russian Federation. Since its early days ERB has been pursuing the goals of improving life conditions for its inhabitants, promoting bonds and contacts among local communities, and providing measures for a more sustainable development within the region. These then proved challenging tasks for the organisation which included EU member states, acceding countries, and the Kaliningrad Oblast of the Russian Federation.

Comprising the regions from both old and new EU Member States, and the Russian Kaliningrad Oblast, Euroregion Baltic constitutes the operational network of substantial and effective links across the borders, facilitating the promotion of political dialogue and reform, as well as sustainable, economic, social and environmental development, and thus strengthening local democracy and fostering people-to-people contacts between civil societies. The co-operation actively involves both local and regional authorities, private and public sectors, and NGOs.

Cross-border Cooperation
Euroregion Baltic is widely recognised as a hub for cross-border relations, involving citizens, politicians, institutions, economic and social partners, educational and cultural institutions. This role is also recognised by national governments which bestowed ERB with the management function of the Phare Small Project Fund. Between 1999 and 2006 ERB managed two strands within the Fund: one for cooperation in the Baltic Sea Region and the other for cooperation with the Kaliningrad Region of the Russian Federation. More than 6 million EUR was granted to applicants from 10 countries who implemented 225 projects supporting small and medium enterprises and educational organisations, as well as facilitating youth exchanges, cultural and sports events, social inclusion, and organising conferences, seminars and trainings.

In 2009 ERB partners have been able to use the Norwegian Financial Mechanism facility called "Small Cross-Border and Inter-Regional Grant Fund" offered by the Association of Polish Communes Euroregion Baltic. Micro-projects implementing cross-border cooperation, aiming and improving the operations of self-governmental administration and at stimulating social initiatives, transferring knowledge from the more developed regions to the less developed ones, promoting regional and local development and ensuring the development of communication and development of systems for exchange of  information have been possible to execute in the area of EEA and EFTA states, the other countries of the Baltic Sea Region, Kaliningrad Region of the Russian Federation, Ukraine, and Belorussia. So far 81 projects have been implemented at the value of 1.8 MEUR of the co-financing.

Strategic Cooperation
Euroregion Baltic has also been implementing strategic initiatives involving all of its member partners and aiming at the sustainable development of the regions involved in the cooperation. Such major projects as Seagull devERB, Seagull II, DISKE, LED, MOMENT and YC3 have been implemented within the ERB framework and the organisation has become more structured and formalised. The two Seagull projects resulted in the adoption of the ERB Joint Development Programme with eight different thematic focus areas within which specific actions are recommended, and the Working Groups were set up to implement them.

DISKE project aims at intensifying cross-border relations between innovative SMEs and strengthening their economic potential and competitiveness through cooperation of science and technology parks, incubators, local authorities and academia. MOMENT project aims at improved management with water and local/regional preparedness for implementation of the Water Framework Directive and Baltic Sea Action Plan. The main idea is to test and develop a model for modern water management through Water Users Partnerships, i.e. for river basin based management with strong participation from local stakeholders. LED project investigates and invests in effective measures to reduce the energy consumption and CO2 emissions caused by public lighting, as well as establishes a network on international, national, regional and local level in order to adapt the existing LED solutions to municipal needs and facilitate rapid conversion to LED. Read more here.

Political Cooperation
Over the years Euroregion Baltic has also become a very important political platform targeting its effective lobbying activities at various institutions within the European Union and on national and regional levels. As a result of these activities ERB adopted a series of resolutions and joint positions on such important issues as the EU cohesion policy, maritime policy, environmental protection, transport infrastructure etc. Moreover, Euroregion Baltic has also been very active during the preparation of the European Union Strategy for the Baltic Sea Region and another EU strategy Europe 2020, and is now actively involved in the process of implementation of both strategies.

One of the most spectacular results of the political aspect of the cooperation within Euroregion Baltic has been the establishment of the South Baltic CBC Programme. This completely new facility provided by the European Commission within the current EU financial perspective has offered more than 60 million EUR to support common initiatives of a wide range of actors in the south-eastern part of the Baltic Sea Region. Joint ERB lobbying efforts did not only make it possible for the programme to be launched in 2007 but also enabled basing the overwhelming majority of its priorities and measures on the ERB Joint Development Programme.

New Chapter
In 2010 Euroregion Baltic has undergone a strategic review of cooperation which was a direct result of major structural changes that have occurred at different levels in our societies, affecting the ERB cooperation in a number of ways. At the regional level the organisational structures, roles and responsibilities of the regions have changed due to regional reforms. This has occurred in Denmark, Poland, Russia and partly in Sweden and is currently taking place in Lithuania. Secondly, following the 2004 Enlargement of the European Union the thematic scope of the cooperation shifted significantly towards the EU policies. Other external aspects which have impacted the conditions for the ERB work include: establishment of the Interreg IV A South Baltic programme 2007-2013 (with its geography not fully aligned to correspond to the ERB area), adoption of the EU regulation on establishing European Groupings of Territorial Cooperation (EGTC), and last but not least, the newly approved EU Strategy for the Baltic Sea Region which is believed to exercise enormous impact on the cooperation in the Baltic Sea Region as a whole, and on Euroregion Baltic.

The overall objective of the review process has been to set the agenda for the ERB cooperation until 2020 with revised goals of the cooperation, as well as specific objectives and activities planned with the view of reaching the goals. The agenda compliments the vision of the ERB as an organisation with clearly defined roles and strengthened institutional and financial capacities. The goal of the ERB 2020 Agenda is to draw on the previous successful experiences and help the organisation move into a new phase of cooperation where it becomes a more dynamic tool to tackle common challenges observed by its members, and a strengthened political leverage in the cross-border cooperation of the Baltic Sea Region. To implement that goal, the Agenda set out three main focus areas, therefore allowing for a consolidated approach to the cooperation within the ERB. The first strategic focus area includes lobbying activities. It will allow the ERB to enhance its role as lobbying platform towards the European Union and take an active role in the shaping of EU policies, such as EU Cohesion Policy, EU Strategy for the Baltic Sea Region, Europe 2020 Strategy, TEN-T Policy, Rural Development Policy, EU – Russia Cooperation and Eastern Partnership. The second focus area concerns strategic actions which upgrade the added value of the cooperation by enabling networking among variety of partners and providing complementarity with the regional development strategies. Within this focus area the ERB will coordinate the implementation of the Joint Development Programme, accomplishment of prioritised institutional activities and development of platforms supporting other forms of cooperation and actors. The third focus area includes exchange activities which, through collaborative approach to common challenges by local and regional politicians, decision-makers, experts and practitioners, will lead to deepened relations between the ERB member regions and strengthened cooperation.  

EU Strategy for the Baltic Sea Region
The EU Strategy for the Baltic Sea Region, which was adopted by the European Council at the meeting in Brussels between 28-29th October 2009,  aims at coordinating action by Member States, regions, the EU, pan-Baltic organisations, financing institutions and non-governmental bodies to promote a more balanced development of the Region. The four cornerstones of the Strategy are to make the Baltic Sea Region more:
1.    Environmentally sustainable (e.g. reducing pollution in the sea);
2.    Prosperous (e.g. promoting innovation in small and medium enterprises);
3.    Accessible and attractive (e.g. better transport links); and
4.    Safe and secure (e.g. improving accident response).

Euroregion Baltic has been an early supporter of  establishing an EU macro-regional strategy that would facilitate the development of the Baltic Sea Region. In a series of seminars and workshops organised by Euroregion Baltic, relevant stakeholders were offered an opportunity to present their views on the Strategy and discuss its main elements. The first ERB conference on the Strategy took place in Brussels on 11th June 2008 and was attended by representatives of the European Parliament, Swedish Government, DG Regio, Committee of the Regions, Baltic Development Forum, ScanBalt, Helsinki Commission and Baltic Sea Chambers of Commerce Association. The participants had the opportunity to hear about the Strategy in more detail while it was still being developed and contribute to the process with their views. On 20th November 2008 the Euroregion Baltic Council adopted a position on the EU Strategy for the Baltic Sea Region in which it welcomed and supported its main objectives and areas of activity. On 7th October 2009 in Brussels Euroregion Baltic organised another seminar on the Strategy. ERB also cooperated with other Baltic organisations and regions, BSSSC, CPMR, UBC, B7 and BDF to discuss some of the key questions regarding the implementation of the Strategy, such as the involvement of local and regional authorities, necessary financial resources and the need to include existing cross-border and inter-regional programmes in the implementation of the Strategy. As a result, a joint position of the six organisations was presented to the EU Commissioner on Regional Policy, Ms Danuta Hubner in December 2008.

ERB is committed to continuing its involvement in the implementation of the European Union Strategy for the Baltic Sea Region. ERB’s engagement will permeate all three focus areas of the ERB cooperation. As a political platform, ERB will act as a stakeholder of the Strategy, by monitoring its implementation and attending the Baltic Strategy annual fora. In its joint strategic undertakings, ERB may act as a participator in relevant flagship projects agreed in the Strategy Action Plan or as a contributor of its own project proposals, to be submitted to the European Commission for approval as the Strategy flagship projects. As an information broker, ERB will facilitate the exchange of information between the member regions and the European Union, between Euroregion Baltic and other Baltic organisations, as well as among the member regions themselves.

Euroregion Baltic is also actively involved in the development of one flagship project proposal and a new horizontal action to be implemented within the Strategy. The flagship project initiative is being developed by the ERB Youth Board under yet the unofficial title of "Informal learning and mobility for young people" and addresses the difficulties young people encounter while entering the labour market. The future project could be implemented under the priority area 12 of the Strategy Action Plan – To maintain and reinforce attractiveness of the Baltic Sea Region in particular through education, tourism and health. Based on the experience of the Moment project with the Regional Council in Kalmar County as its leader, and the work of the ERB Water Forum a new Horizontal Action of the Strategy has been proposed to the European Commission and is currently developed on multi-level governance, local and regional spatial planning and sustainable development.

Do³±czone pliki:



KALENDARZ WYDARZEÑ

Zobacz listê wydarzeñ zwi±zanych z dzia³aniem naszego stowarzyszenia.

Przejd¼ na podstronê ze szczegó³owymi informacjami. »
Listopad 2024
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 1
2
3
4
5
6
7
8

NEWSLETTER

MSZ
Strona zosta³a utworzona w ramach projektu "Euroregionalne Centrum Informacji - wspó³praca z Obwodem Kaliningradzkim" wspó³finansowanego przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Wspó³praca

Strona wyra¿a jedynie pogl±dy autorów i nie mo¿e byæ uto¿samiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
Euroregion Ba�tyk