Prawo dotycz±ce granic

Prawo zwi±zane z granic± i jej przekraczaniem.

 Rosja

 

Informacje dla wje¿d¿aj±cych na teren przygraniczny Rosji w Obwodzie Kaliningradzkim

 

 

1. Zezwolenie uprawniaj±ce do ma³ego ruchu granicznego daje prawo do wielokrotnego wjazdu, wyjazdu i pobytu wy³±cznie na obszarze Obwodu Kaliningradzkiego ka¿dorazowo do 30 dni, licz±c od dnia wjazdu, jednak¿e ³±czny okres pobytu nie mo¿e przekraczaæ 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, liczonych od dnia pierwszego wjazdu. Zezwolenie na ma³y ruch graniczny nie jest wiz±, nie pozwala wje¿d¿aæ do innych czê¶ci terytorium Federacji Rosyjskiej poza Obwodem Kaliningradzkim.

Na terenie Obwodu Kaliningradzkiego s± strefy, wjazd do których przez obcokrajowców jest prawnie ograniczony (ich spis i mapa w za³±czniku), a dla ich odwiedzania wymagane s±  specjalne zezwolenia. Podobny tryb obowi±zuje na terenach wokó³ jednostek wojskowych, obiektów chronionych, organizacji oraz formacji wojskowych. Nale¿y mieæ na uwadze, ¿e nie wszystkie strefy s± specjalnie oznaczone. Fotografowanie i filmowanie obiektów strze¿onych jest zabronione.

Zezwolenie na ma³y ruch graniczny daje prawo do odwiedzania stref przygranicznych Federacji Rosyjskiej w Obwodzie Kaliningradzkim bez uzyskiwania dodatkowych zezwoleñ, z wyj±tkiem strefy miêdzy granic± pañstwow± a lini± urz±dzeñ in¿ynieryjno-technicznych i  stumetrowej strefy wzd³u¿ brzegu rzeki Niemen.

 

2. Zezwolenie nie uprawnia do podejmowania pracy lub dzia³alno¶ci gospodarczej.

 

3. Podczas pobytu na terytorium Rosji nale¿y  przestrzegaæ przepisów prawa Federacji Rosyjskiej. Przekroczenie zasad wjazdu, wyjazdu i pobytu na terytorium  Rosji mo¿e skutkowaæ  kar± albo wydaleniem Pana/Pani w trybie administracyjnym poza granice Rosji.

 

4. Wjazd na i wyjazd z terytorium Obwodu Kaliningradzkiego w ramach ma³ego ruchu granicznego jest mo¿liwy wy³±cznie przez l±dowe przej¶cia graniczne na rosyjsko-polskiej granicy pañstwowej. Podczas wjazdu do Obwodu Kaliningradzkiego na przej¶ciu granicznym jest  Pan/Pani zobowi±zany/a do wype³nienia karty migracyjnej, której jedna czê¶æ podlega zwrotowi na przej¶ciu, przez które dokonuje siê wyjazd. Formularz karty migracyjnej jest wydawany bezp³atnie przez przewo¼nika albo na przej¶ciu  granicznym.

W przypadku utraty karty migracyjnej w trakcie  pobytu na terytorium Obwodu Kaliningradzkiego nale¿y zwróciæ siê do najbli¿szego oddzia³u Federalnej S³u¿by Migracyjnej (ФМС) Rosji.

 

5. Podczas wjazdu i wyjazdu z terytorium Obwodu Kaliningradzkiego do wa¿nego dokumentu podró¿y i zezwolenia na ma³y ruch graniczny nie wstawia siê pieczêci przekraczania granicy pañstwowej Federacji Rosyjskiej. Pieczêcie stawia  siê natomiast do karty migracyjnej.

Je¿eli wraz z zezwoleniem uprawniaj±cym do ma³ego ruchu granicznego Pan/Pani ma wizê rosyjsk± i zamierza wjechaæ do Obwodu Kaliningradzkiego na podstawie tej wizy, nale¿y uprzedziæ o tym  funkcjonariusza s³u¿by granicznej na przej¶ciu granicznym.. W takim przypadku do wa¿nego dokumentu podró¿y zostanie wstawiona pieczêæ przekraczania granicy pañstwowej, która potwierdzi, ¿e wjecha³(a) Pan/Pani do Rosji na podstawie wizy.

 

6. Zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej, je¿eli okres pobytu obcokrajowca na terytorium Federacji Rosyjskiej przekracza 7 dni roboczych,  musi on dope³niæ formalno¶ci, zwi±zanych z rejestracj± w ewidencji migracyjnej w  oddziale Federalnej S³u¿by Migracyjnej (ФМС) Rosji. Rejestracji w ewidencji migracyjnej dokonuje hotel albo osoba prywatna, u której Pan/Pani siê zatrzyma³(a), albo organizacja przyjmuj±ca.

Je¿eli celem podró¿y do strefy przygranicznej jest turystyka ekologiczna, wêdkarstwo itp. a Pan/Pani bêdzie siê zatrzymywaæ poza granicami osiedli, na przyk³ad w namiotach, a okres pobytu przekroczy 7 dni roboczych, nale¿y zwróciæ siê do w³adz miejscowych po to, by dokonaly one Pana/Pani zarejestracji w ewidencji migracyjnej.

 

7. W przypadku utraty lub uszkodzenia zezwolenia na ma³y ruch graniczny albo paszportu nale¿y niezw³ocznie zwróciæ siê do najbli¿szego oddzia³u organu  terytorialnego MSW (МВД) Rosji. Po otrzymaniu dokumentu, potwierdzaj±cego fakt takiego zg³oszenia, w celu uzyskania  nowego dokumentu podró¿y w zamian uszkodzonego albo zgubionego paszportu nale¿y udaæ siê do Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kaliningradzie.

 

8. Je¿eli na skutek okoliczno¶ci si³y wy¿szej nieprzerwany okres Pana/Pani pobytu na terytorium obwodu kaliningradzkiego przekroczy³ 30 dni albo ³±czny okres pobytu  przekroczy³ 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, trzeba o tym poinformowaæ najbli¿szy oddzia³ organu terytorialnego FSM (ФМС) Rosji, powiadamiaj±c o  zaistnieniu okoliczno¶ci si³y wy¿szej. Oddzia³ organu terytorialnego FSM (ФМС) Rosji przed³u¿a dozwolony okres Pana/Pani pobytu, udzielaj±c wizy wyjazdowej.

 

„Poziom rozwoju wspó³pracy transgranicznej na nowej wschodniej granicy Unii Europejskiej: granica polsko-rosyjska”

 

„Poziom rozwoju wspó³pracy transgranicznej na nowej wschodniej granicy Unii Europejskiej: granica polsko-rosyjska”

 

Index / wska¼nik

 

 

 

 

 opis

¼ród³o

4

 Indeks szczegó³owyPodstawy prawne

4.1.

Урегулированность политического и правового статуса границ. Заключены ли межгосударственные соглашения о границах. Regulacje polityczne i prawne statusu granic. Czy zosta³y  podpisane miêdzypañstwowe porozumienia o granicach

 

4.1.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.1.1.1.

Stabilno¶æ politycznego i prawnego statusu granic

Przed II wojn± ¶wiatow± oba regiony znajdowa³y siê w granicach jednego pañstwa: Prus Wschodnich. Po II wojnie sytuacja diametralnie siê zmieni³a. Nowa granica Polski z ZSRR zosta³a ustalona w porozumieniu miêdzy PKWN a rz±dem ZSRR "O polsko-radzieckiej granicy" podpisanym w Moskwie 27 lipca 1944 roku przez Edwarda Osóbkê-Morawskiego i Wiaczes³awa Mo³otowa. Z kolei kszta³t granicy polsko-radzieckiej by³ tematem tzw. Konferencji Ja³tañskiej trwaj±cej od 4 do 11 lutego 1945r. Jej przebieg zosta³ ostatecznie zatwierdzony w Protokole Koñcowym konferencji przez wszystkie uczestnicz±ce w niej Mocarstwa. Zosta³ on powtórzony w umowie pomiêdzy RP a ZSRR "O polsko-radzieckiej granicy pañstwowej", zawartej przez Tymczasowy Rz±d Jedno¶ci Narodowej i rz±d ZSRR w Moskwie, w dniu 16 sierpnia 1945 roku. (Dz. U. z 1947 r. Nr 35, poz. 167). Na obszarze regionów których dotyczy badanie granica l±dowa zaczyna³a siê na Mierzei Wi¶lanej w miejscowo¶ci Nowa Karczma, przecina³a Zalew Wi¶lany i przebiega³a dalej l±dem równolegle na pó³noc od miejscowo¶ci Braniewo, Bartoszyce, Wêgorzewo, Go³dap, przez Puszczê Rominck±, na pó³nocny wschód od Suwa³k w okolicach Wi¿ajn. Dalej (poza obszarem badanych regionów, przecina³a dolinê Czarnej Hañczy, bieg³a wzd³u¿ doliny ¦wis³oczy, przecina³a dolinê Narwi, Puszczê Bia³owiesk±, skrêca³a lini± prost± na po³udniowy zachód, nastêpnie bieg³a wzd³u¿ Bugu, zostawiaj±c po stronie wschodniej nadrzeczny Brze¶æ, w okolicach Kry³owa opuszcza³a koryto Bugu i skrêca³a lini± niemal prost± na po³udniowy zachód, przecinaj±c Bramê Przemysk±, dolinê rzeki Strwi±¿, na wschód od Ustrzyk Dolnych osi±gaj±c dolinê Sanu, jego korytem bieg³a do Prze³êczy U¿ockiej, zakrêca³a na zachód i po kilku kilometrach dociera³a na szczyt Krzemieñca, gdzie osi±ga³a trójstyk z Czechos³owacj±. Obecnie pó³nocna i wschodnia granica Polski ma identyczny przebieg, pomimo likwidacji ZSRR.

Stosunkowo niewielka d³ugo¶æ granicy Polski i Rosji w rejonie obwodu Kaliningradzkiego, szczególny charakter polskich regionów na pó³nocnym wschodzie kraju wp³ywaj± na brak sporów granicznych. Od 1945 roku granica by³a zmieniana 3 razy – zmiany nie dotyczy³y badanego obszaru i tego odcinka granicy. Po rozpadzie ZSRR i zmianach politycznych w Polsce , zainteresowane strony (Rzeczpospolita Polska oraz Federacja Rosyjska) uzna³y wcze¶niejsze Umowy i Porozumienia w sprawie granic za obowi±zuj±ce, zachowano stan sprzed 1990 roku, (pomimo rozpadu ZSRR, powstania je jego terenie odrêbnych pañstw: Litwy, Bia³orusi, Ukrainy, Federacji Rosyjskiej).

 

4.1.2.

Wska¼niki ilo¶ciowe

4.1.2.1.

Ilo¶æ miêdzyrz±dowych porozumieñ reguluj±cych stosunki graniczne

19 umów/porozumieñ

 

1.        Umowa pomiêdzy RP a ZSRR "O polsko-radzieckiej granicy pañstwowej", zawarta przez Tymczasowy Rz±d Jedno¶ci Narodowej i rz±d ZSRR w Moskwie, w dniu 16 sierpnia 1945 roku

2.        Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o zamianie odcinków terytoriów pañstwowych wraz z za³±cznikami podpisanej dnia 15 lutego 1951 roku,

3.        Umowa  miêdzy Polsk± Rzeczpospolit± Ludow± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o wytyczeniu istniej±cej polsko-radzieckiej granicy pañstwowej w czê¶ci przylegaj±cej do Morza Ba³tyckiego podpisanej dnia 5 marca 1957 roku

4.        Protokó³  miêdzy Rz±dem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rz±dem Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich o rozgraniczeniu polskich i radzieckich wód terytorialnych w Zatoce Gdañskiej Morza Ba³tyckiego podpisanym dnia 18 marca 1958 roku,

5.        Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy pañstwowej oraz wspó³pracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych, podpisana 15 lutego 1961

6.        Porozumienie miêdzy Rz±dem PRL a Rz±dem ZSRR o uproszczonym trybie przekraczania granicy pañstwowej przez obywateli zamieszka³ych w miejscowo¶ciach przygranicznych z dnia 14.05.1985 r. 

7.        Ustalenie trój styku granic stref ekonomicznych i szelfu kontynentalnego pomiêdzy Polsk±, Szwecj± i ZSRR, 30.06.1990 r.

 

Po roku 1990  zosta³y podpisane nastêpuj±ce porozumienia i Umowy:

 

1.        Traktat miêdzy RP a FR o przyjaznej i dobros±siedzkiej wspó³pracy z dnia 22 maja 1992 r.

2.        Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR w sprawie przej¶æ granicznych z dnia 22 maja 1992 r

3.        Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy transgranicznej z dnia 2 pa¼dziernika 1992 roku;

4.        Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy pó³nocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkiego FR z d. 22 maja 1992 r.

5.        Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy w dziedzinie zapobiegania awariom przemys³owym, klêskom ¿ywio³owym i likwidacji ich skutków z dnia 25.08.1993 r.

6.        Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR w sprawie przej¶æ granicznych z dnia 22.05.1992 r.

7.        Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o warunkach podró¿y obywateli RP i obywateli FR z dnia 18.09.2003 r.

8.        Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o rozszerzeniu ruchu granicznego w drogowym przej¶ciu granicznym Go³dap-Gusiew (…)  z dnia 4.01.2002

9.        Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o rozszerzeniu ruchu granicznego w drogowym przej¶ciu granicznym Go³dap-Gusiew (…)  z dnia 8.08.2002

10.     Porozumienie miêdzy Rz±dami Polski, Litwy i Rosji w sprawie okre¶lenie punktu styku granic pañstwowych”  z dnia 27 pa¼dziernika 2005

11.     Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o rozszerzeniu zakresu ruchu w  drogowym przej¶ciu granicznym Go³dap-Gusiew (…)  z dnia 24.04.2009 r.

12.     Umowa miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o zasadach ma³ego ruchu granicznego, 14.12.2011 r.

 

 

 

Na mocy Porozumienia miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy pó³nocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkiego FR z d. 22 maja 1992 r zosta³a powo³ana Polsko-rosyjska Rada ds. wspó³pracy, w ramach której dzia³aj± m.in. komisja ds. przej¶æ granicznych, ds wspó³pracy samorz±dów, ds. transportu, ¿eglugi i ³±czno¶ci, ds. ratownictwa i wspó³pracy w sytuacjach kryzysowych. Do zadañ Komisji ds. przej¶æ granicznych nale¿y m.in. wypracowywanie propozycji budowy nowych przej¶æ granicznych, propozycji rozwi±zywania problemów, które powsta³y w obszarze przej¶æ granicznych, które s± zwi±zane z funkcjonowaniem poszczególnych punktów przekraczania granicy, jak równie¿ zwi±zanej z tym infrastruktury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.2.

 

Czy zosta³a przeprowadzona delimitacja oraz demarkacja granicy

4.2.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.2.2.

Wska¼niki ilo¶ciowe

4.2.1.1.

Ilo¶æ miêdzyrz±dowych porozumieñ o delimitacji i demarkacji granic.

 

Delimitacji i demarkacji linii granic dotyczy   7  aktów prawnych:

 

1.        Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o polsko-radzieckiej granicy pañstwowej, podpisanej- dnia 16 sierpnia 1945 roku,

2.        Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o zamianie odcinków terytoriów pañstwowych wraz z za³±cznikami podpisanej dnia 15 lutego 1951 roku,

3.        Umowa  miêdzy Polsk± Rzeczpospolit± Ludow± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o wytyczeniu istniej±cej polsko-radzieckiej granicy pañstwowej w czê¶ci przylegaj±cej do Morza Ba³tyckiego podpisanej dnia 5 marca 1957 roku

4.        Protokó³  miêdzy Rz±dem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rz±dem Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich o rozgraniczeniu polskich i radzieckich wód terytorialnych w Zatoce Gdañskiej Morza Ba³tyckiego podpisanym dnia 18 marca 1958 roku,

5.        Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy pañstwowej oraz wspó³pracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych, podpisana 15 lutego 1961 r.

6.        Ustalenie trój styku granic stref ekonomicznych i szelfu kontynentalnego pomiêdzy Polsk±, Szwecj± i ZSRR, 30.06.1990 r.

7.        Porozumienie miêdzy Rz±dami Polski, Litwy i Rosji w sprawie okre¶lenie punktu styku granic pañstwowych”  z dnia 27 pa¼dziernika 2005

 

 

16 sierpnia 1945 r zosta³a podpisana miêdzy ZSRR a Rz±dem PRL Umowa o radziecko-polskiej granicy pañstwowej. Zgodnie z tym dokumentem utworzono Mieszan± radziecko-polsk± komisjê ds. demarkacji granicy. W maju 1946 roku rozpoczê³y siê prace zwi±zane z demarkacj± granicy. Do kwietnia 1947 roku zosta³a wyznaczona linia demarkacyjna granicy pañstwowej „od zbiegu granic ZSRR, PRL i Czechos³owacji do styku granic z Litewsk± SRR, PRL i Prus Wschodnich”. 30 kwietnia 1947 r. w Warszawie podpisano odpowiednie dokumenty demarkacyjne.  [АВПРФ, ф.06, оп.9, п.64, д.983, л.9-10.].

Zmiana przebiegu granicy miêdzy Polsko a ZSRR zosta³a dokonana ju¿ w nastêpnym roku (1948) , jednak¿e dotyczy³a odcinka na po³udniu (obecnie granica z Ukrain±) oraz ¶rodkowego odcinka granicy (dzi¶ z Bia³orusi±).

15.02.1951 r. miêdzy ZSRR a PRL podpisano Umowê o zmianie granic. Zmiana ta nie dotyczy³a regionów przygranicznych (obwód Kaliningradzki / województwo Warmiñsko-mazurskie). Ostateczne ustalenie przebiegu granicy w regionie zosta³o podpisane 05.03.1957 r.:

„Uk³adaj±ce siê Strony potwierdzaj±, ¿e ustalona w 1945 r. na konferencji Barliñskiej i istniej±ca obecnie granica pañstwowa miêdzy Polsk± Rzecz±pospolit± Ludow± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich w czê¶ci przylegaj±cej do morza Ba³tyckiego zaczyna siê od znaku granicznego nr 1987, ustawionego w miejscu zetkniêcia siê granic Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Rosyjskiej Federacyjnej Republiki Radzieckiej (Kaliningradzki obwód) i Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej w czasie wytyczenia polsko-radzieckiej granicy pañstwowej w latach 1946-1947, i dalej biegnie w kierunku na ogó³ zachodnim 0,5 km na pó³noc od miejscowo¶ci ¯ytkiejmy, 4 km na pó³noc od miejscowo¶ci Go³dap, 0,5 km na po³udnie od miejscowo¶ci Kry³owo, 3 km na po³udnie od miejscowo¶ci ¯eleznodoro¿nyj, 2 km na po³udnie od miejscowo¶ci Bagrationowsk, 4 km na po³udnie od miejscowo¶ci mamonowo, 7 km na pó³noc od miejscowo¶ci Braniewo (dawniej Braunsberg) i dalej przez Zalew Wi¶lany (Kaliningradzkij Zaliw) i Mierzejê Wi¶lan± (Ba³tijskaja Kosa) do punktu znajduj±cego siê na zachodnim brzegu wspomnianej mierzei 3 km na pólnocny-wschód od miejscowo¶ci Nowa Karczma (odleg³o¶ci od linii granicy do miejscowo¶ci podane s± w przybli¿eniu).”

 

Granica na terenie woj. Warmiñsko-mazurskiego – 208 km (+2 km granicy na Mierzei Wi¶lanej, tj. woj. Pomorskie oraz 22 km granicy morskiej na Zalewie i wodach przybrze¿nych Ba³tyku)

 

Obecnie delimitacja i demarkacja granicy pañstwowej miêdzy Polsk± a Rosj± zosta³y ca³kowicie ukoñczone.

Uwaga dodatkowa: formalno-prawne rozdzielenie granicy na wodach terytorialnych FR posiada tylko z Norwegi±, Finlandi±, Polsk± oraz Kore±.  

 

4.3.

 

Czy istnieje specjalne miêdzyrz±dowe porozumienie reguluj±ce uproszczony ruch ludzi i towarów przez granicê

4.3.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.3.1.1.

Je¶li istnieje specjalne miêdzyrz±dowe porozumienie reguluj±ce uproszczony ruch ludzi i towarów przez granicê, to nale¿y zanalizowaæ jego jako¶æ

W pa¼dzierniku 2010 r. Rada Unii Europejskiej na poziomie ministrów sprawiedliwo¶ci i spraw wewnêtrznych uzgodni³a wspólne stanowisko w sprawie wprowadzenia poprawek do prawodawstwa europejskiego reguluj±cego kontrolê graniczn± w celu uproszczenia trybu przekraczania granic UE przez obywateli Federacji Rosyjskiej  mieszkaj±cych w obwodzie kaliningradzkim.

W lipcu 2011 Komisja Europejska  zaakceptowa³a polsko-rosyjsk± propozycjê dotycz±c± bezwizowego ma³ego ruchu granicznego Polski i FR – obwód Kaliningradzki. W grudniu 2011 roku Umowa o ma³ych ruchu granicznym miêdzy FR a Polsk± zosta³a podpisana. Wejdzie w ¿ycie w 2 po³owie 2012 roku.

Innych normatywnych aktów prawnych upraszczaj±cych ruch graniczny lub wprowadzaj±cych ulgi nie ma.

 

 

4.4.

 

Czy s± przyjête w s±siaduj±cych pañstwach przepisy reguluj±ce prawa wspó³obywateli za granic± (w tym kwestiê podwójnego obywatelstwa)

4.4.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.4.1.1.

Je¶li s± przyjête przepisy reguluj±ce prawa wspó³obywateli (w tym kwestiê podwójnego obywatelstwa), to nale¿y zanalizowaæ ich jako¶æ

 Ustawa Federalna RF „O obywatelstwie RF” nr №62-ФЗ z dnia 31 maja 2002 r. , art. 7 – ochrona i opieka nad obywatelami FR za granicami. Nabycie przez obywatele FR innego obywatelstwa nie skutkuje utrat± obywatelstwa rosyjskiego, co szczególnie podkre¶lone jest w pkt 2 art.6 nowej Ustawy. Nie ma wymogu zrzeczenia siê innego obywatelstwa przy nabyciu obywatelstwa rosyjskiego po urodzeniu lub nadaniu dzieciom obywatelstwa Rosyjskiej Federacji (art. 12 i 14, cz.2 Ustawy).

 

Konwencja o zapobieganiu podwójnego obywatelstwa miêdzy Rosj± i Polsk± zosta³a anulowana w 1999 r. : Postanowieniem Rz±du Federacji Rosyjskiej z dnia 17 kwietnia 1999 r. N 434 „O podpisaniu protoko³u miêdzy Rz±dem Rzeczpospolitej Polskiej i Rz±dem Federacji Rosyjskiej o ustaniu wa¿no¶ci w stosunkach miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± i Rosyjsk± Federacj± Konwencji miêdzy Rz±dem Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Rz±dem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej o zapobieganiu powstawania przypadków podwójnego obywatelstwa, podpisanej w Warszawie 31 marca 1965 roku”

 

 

W Polsce co do zasady obywatel polski w my¶l prawa polskiego nie mo¿e byæ równocze¶nie uznawany za obywatela innego pañstwa (art. 2 Ustawy o obywatelstwie polskim, Dz.U. z 2000 Nr 28, poz 353).

Nadanie obywatelstwa polskiego mo¿e byæ uzale¿nione od z³o¿enia dowodu utraty lub zwolnienia z obywatelstwa obcego. (art. 8 pkt 3 Ustawy)

 

Ten zapis jest rozumiany w taki sposób, ¿e Obywatel polski mo¿e posiadaæ obywatelstwo innych pañstw, je¿eli od w³adz tych pañstw to obywatelstwo otrzyma³.

Dopóki jednak obywatel polski nie utraci³ obywatelstwa polskiego, w Polsce nie mo¿e byæ traktowany jako cudzoziemiec, czyli np. nie mo¿e korzystaæ na terenie Polski z opieki konsularnej Konsulatu kraju obcego, którego obywatelstwo równie¿ posiada. Osoba taka powinna przekraczaæ granicê RP okazuj±c polski dokument podró¿y, czyli polski paszport lub dowód osobisty i pos³ugiwaæ siê nim w kraju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.5.

 

Poziom kompetencji pañstwowych organów w regionie oraz jednostek samorz±du terytorialnego do prowadzenia wspó³pracy transgranicznej.

 

4.5.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.5.1.1.

Poziom zgodno¶ci z europejskimi standardami

Wspó³praca trans graniczna do prawid³owej realizacji wymaga stosowania prawa miêdzynarodowego, europejskiego oraz wewn±trzkrajowego. (1)

Ogólne ramy wspó³pracy transgranicznej w Europie tworz± nastêpuj±ce akty prawne:

 - Europejska Konwencja Ramowa o wspó³pracy transgranicznej miêdzy wspólnotami i w³adzami terytorialnymi (tzw. Konwencja Madrycka) uchwalona przez Radê Europy 21 maja 1980 r.; (definicja wspó³pracy transgranicznej)
- Europejskie Ramowe Porozumienie o wspó³pracy na terenach przygranicznych, przyjête przez Radê Europy w 1980 r.;
- Europejska Karta Regionów Przygranicznych uchwalona przez Radê Europy 19 listopada 1981 r.;
- Europejska Karta Samorz±du Terytorialnego zatwierdzona przez Radê Europy 15 pa¼dziernika 1985r.

Konwencja Madrycka, Europejska Konwencja Ramowa o Wspó³pracy Transgranicznej miêdzy Wspólnotami i W³adzami Terytorialnymi (21 maja 1980 r., ratyfikowana przez Polskê w 1993 r.), zosta³a przyjêta przez Radê Europy 21 maja 1980 roku na konferencji w Madrycie. Pañstwa które ratyfikowa³y Konwencjê powinny wspieraæ wspó³pracê transgraniczn± i przyczyniaæ siê do postêpu gospodarczego i spo³ecznego obszarów przygranicznych. Konwencja podkre¶la równie¿ pierwszeñstwo prawa wewnêtrznego danego kraju w stosunku do umów zawieranych z partnerami wspó³pracy transgranicznej. Konwencja Madrycka okre¶la wiêc prawne i strukturalne wzorce wspó³pracy regionów granicznych. Konwencja Madrycka sk³ada siê z preambu³y i 12 artyku³ów oraz z za³±cznika , w którym znajduj± siê wzory umów, porozumieñ i statutów potrzebnych do wspó³pracy transgranicznej. Polska, która zosta³a cz³onkiem Rady Europy w 1991 roku ratyfikowa³a Konwencjê Madryck± w 1993 roku. (Dz.U. z 1993 r., nr 61, poz. 287 i 288)

 Europejska Karta Regionów Granicznych i Transgranicznych (1995 r., deklaracja przyjêta przez Polskê), powsta³a w 1981 roku. Do 1995 roku nosi³a nazwê Europejska Karta Regionów Przygranicznych. 1 grudnia 1995 roku na zebraniu Stowarzyszenia Europejskich Regionów Granicznych w Szczecinie w Euroregionie Pomerania dokonano zmiany nazwy na obecn± oraz uaktualniono tekst Karty tak, by uwzglêdnia³ now± sytuacjê geopolityczn± w Europie ¦rodkowo - Wschodniej. Karta precyzuje zamierzenia i cele, które powinny byæ uwzglêdniane w rozwoju regionów granicznych i transgranicznych. Szczególn± uwagê po¶wiêcono problemom rozwoju ekonomicznego, polityki regionalnej, ochrony ¶rodowiska, wspó³pracy kulturalnej, zagospodarowania przestrzennego i przygranicznemu ruchowi osobowemu. Karta nie jest miêdzynarodowym aktem prawnym i nie ma mocy obowi±zuj±cej. Jest to tylko deklaracja wspó³pracy i swoistego rodzaju kodeks postêpowania wspó³pracy transgranicznej

 Europejska Karta Samorz±du Terytorialnego (15 pa¼dziernika 1985 r., ratyfikowana przez Polskê w 1993 r.),zosta³a uchwalona przez Radê Europy 15 pa¼dziernika 1985 roku. Karta daje jednostkom terytorialnym ogólne kompetencje do wspó³pracy transgranicznej. Artyku³ 10 pkt. 1 brzmi: "Wykonuj±c swoje uprawnienia, spo³eczno¶ci lokalne maj± prawo wspó³pracowaæ z innymi spo³eczno¶ciami lokalnymi oraz zrzeszaæ siê z nimi - w granicach okre¶lonych prawem - w celu realizacji zadañ, które stanowi± przedmiot ich wspólnego zainteresowania." Mo¿liwo¶æ wspó³pracy transgranicznej dopuszcza art. 10 pkt. 3 , który mówi, ¿e spo³eczno¶ci lokalne mog± wspó³pracowaæ ze spo³eczno¶ciami innych pañstw na warunkach okre¶lonych prawem. Polska ratyfikowa³a Europejsk± Kartê Samorz±du Terytorialnego w 1993 roku.

 Europejska Karta Samorz±du Regionalnego (5 czerwca 1997 r.). 5 czerwca 1997 roku na posiedzeniu Kongresu W³adz Lokalnych i Regionalnych Europy zosta³a przyjêta Europejska Karta Samorz±du Regionalnego. Karta przyznaje regionom uprawnienia do prowadzenia wspó³pracy transgranicznej podobne do zawartych w Europejskiej Karcie Samorz±du Terytorialnego uprawnieñ dla spo³eczno¶ci lokalnych. Wed³ug zapisów Karty region powinien byæ podmiotem samorz±dowym prowadz±cym w³asn± politykê i wspó³pracê miêdzynarodow±. Regiony powinny tak¿e posiadaæ uprawnienia do tworzenia w³asnego ustawodawstwa w ramach okre¶lonych ustawami poszczególnych krajów.

Europejskie standardy wspó³pracy transgranicznej opieraj± siê przede wszystkim na poszanowaniu prawa wewnêtrznego pañstw narodowych a tak¿e ich systemu administracyjnego i politycznego. Z punktu widzenia spo³eczno¶ci lokalnych wydaje siê to niezwykle wa¿ne, poniewa¿ wyra¿enie „wspólnoty i w³adze terytorialne” odnosi siê do funkcjonuj±cych na podstawie regulacji prawa krajowego jednostek i organów realizuj±cych zadania lokalne i regionalne.” (2)

Podstaw± prawn± prowadzenia wspó³pracy miêdzynarodowej przez samorz±dy województw jest artyku³ 172 Konstytucji RP stwierdzaj±cy, ¿e „jednostka samorz±du terytorialnego ma prawo przystêpowania do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych i regionalnych oraz wspó³pracy ze spo³eczno¶ciami lokalnymi i regionalnymi innych pañstw”. Zapis ten odpowiada artyku³owi 10 ust. 2 i 3 ratyfikowanej w 1993 roku Europejskiej Karty Samorz±du Terytorialnego.

Szczegó³owe kompetencje polskich samorz±du okre¶laj± odpowiednie ustawy: o samorz±dzie gminnym, samorz±dzie powiatowym, samorz±dzie regionalnym.

Na poziomie  samorz±du gminy nale¿y m.in. (Art. 7. 1.) Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty nale¿y do zadañ w³asnych gminy. W szczególno¶ci zadania w³asne obejmuj± sprawy: 20) wspó³pracy ze spo³eczno¶ciami lokalnymi i regionalnymi innych pañstw. Samorz±d lokalny mo¿e równie¿ przystêpowaæ do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych:

Art. 84. 1. W celu wspierania idei samorz±du terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gminy mog± tworzyæ stowarzyszenia, w tym równie¿ z powiatami i województwami. Art. 84a. Zasady przystêpowania gminy do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych i regionalnych okre¶laj± odrêbne przepisy.

Pomimo tego, ¿e do zadañ w³asnych powiatu nie nale¿y wspó³praca miêdzynarodowa, jednak¿e jednostki te mog± przystêpowac do miêdzynarodowych zwi±zków z stowarzyszeñ , co stwierdza art. 75a. Ustawy o samorz±dzie powiatowym: „Zasady przystêpowania powiatu do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych i regionalnych okre¶laj± odrêbne przepisy.”

Powy¿sze kompetencja s± zgodne z zapisami Europejskiej Karty Samorz±du Terytorialnego.

Do kompetencji (zadañ w³asnych) samorz±du wojewódzkiego nale¿y w zakresie wspó³pracy miêdzynarodowej: „organizowanie wspó³pracy ze strukturami samorz±du regionalnego w innych krajach i z miêdzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi (art. 41 Ustawy o samorz±dzie województwa):, samorz±d mo¿e  (art. 12, pkt 2.) wykonuj±c zadania okre¶lone w ust. 1 (art. 12 Ustawy o samorz±dzie województwa) „wspó³pracowaæ z organizacjami miêdzynarodowymi i regionami innych pañstw, zw³aszcza s±siednich. „, co odpowiada duchowi Europejskiej Karty Samorz±du Regionalnego. O ile w ustawach o samorz±dzie gminnym oraz o samorz±dzie powiatowym zawarto jedynie ogólne sformu³owania dotycz±ce wspó³pracy zagranicznej, to ustawa o samorz±dzie województwa zawiera ju¿ szczegó³owe regulacje. Zosta³y one zawarte w Rozdziale 6 ustawy pod tytu³em „Wspó³praca zagraniczna”. Tak wiêc, wspó³praca zagraniczna województwa prowadzona jest na podstawie uchwalonych przez sejmik województwa Priorytetów wspó³pracy zagranicznej województwa

 

W 2011 r. Duma Pañstwowa Federacji Rosyjskiej rozpatrzy³a projekt ustawy o podstawach wspó³pracy transgranicznej w FR.

Tym dokumentem po raz pierwszy zaproponowano by na poziomie ustawodawstwa okre¶liæ mechanizm podpisywania porozumieñ o wspó³pracy transgranicznej przez samorz±dy lokalne. Obecnie obowi±zuj±ce prawo nie zawiera nawet samego pojêcia „wspó³praca transgraniczna” .

Na poziomie administracji Obwodu jest przyjête Postanowienie Rz±du Obwodu Kaliningradzkiego z dnia 04.09.2008 Nr 572 „Dzia³alno¶æ Rz±du Obwodu Kaliningradzkiego w zakresie opracowania, uzgodnienia, realizacji i koordynacji miêdzynarodowych projektów w ramach miêdzynarodowych programów wspó³pracy i wsparcia technicznego”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.6.

 

Czy zosta³y zawarte porozumienia o wspó³pracy regionów przygranicznych

 

4.6.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.6.1.1.

Je¶li takie porozumienia s± zawarte, to nale¿y zanalizowaæ ich jako¶æ

 Wspó³praca miêdzyregionalna Polski i Rosji jest realizowana w oparciu o Traktat zawarty miêdzy RP a FR o przyjaznej i dobros±siedzkiej wspó³pracy z dnia 22 maja 1992 r., miêdzyrz±dowe porozumienia, jak równie¿ porozumienia zawarte miêdzy podmiotami FR i polskimi województwami.  Wszystkie trzy województwa (warmiñsko-mazurskie, pomorskie oraz podlaskie), które le¿± na wschodniej granicy RP maja podpisane podobne porozumienia. Na poziomie samorz±du terytorialnego ni¿szych szczebli (powiat oraz gminy) po stronie polskiej oraz municypalitetów  po stronie rosyjskiej  równie¿ s± podpisywane umowy o wspó³pracy.

Wspó³praca zagraniczna Województwa Warmiñsko-Mazurskiego prowadzona jest zgodnie z zasadami zawartymi w Rozdziale 6 Wspó³praca zagraniczna ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz±dzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576 z pó¼n. zm.). Aby formalnie uznaæ stosunki Województwa Warmiñsko-Mazurskiego z jego zagranicznymi partnerami i stworzyæ platformê do wielop³aszczyznowego wspó³dzia³ania Sejmik Województwa uchwali³ „Priorytety  wspó³pracy zagranicznej województwa”.

 

Kontakty miêdzynarodowe na poziomie lokalnych samorz±dów s± aktywnie rozwijane , szczególnie w takich obszarach jak kultura, wymiana m³odzie¿owa, sport, turystyka. Najczê¶ciej zawierane porozumienia s± ogólnikowej tre¶ci, okre¶lane s± jedynie potencjalne kierunki wspó³pracy, niestety w samorz±dach nie id± w ¶lad za porozumieniami wydzielane jakiekolwiek ¶rodki w bud¿etach gminnych. Najczêstszym ¼ród³em finansowania i realizacji tych umów pozostaj± ¶rodki zewnêtrzne (Unia Europejska, program Mechanizmów Finansowych EOG i Norwegii itp.).

 

 

4.6.2.

Wska¼niki ilo¶ciowe

4.6.2.1.

Je¶li s±, to nale¿y okre¶liæ ich ilo¶æ (równie¿ w stosunku % do ogólnej ilo¶ci j.s.t. na danym obszarze przygranicznym)

Podstawy prawne wspó³pracy transgranicznej w regionach badanych:

Na poziomie krajowym: 3

1.        Traktat zawarty miêdzy RP a FR o przyjaznej i dobros±siedzkiej wspó³pracy z dnia 22 maja 1992 r

2.        Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy pó³nocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkiego FR z d. 22 maja 1992 r.

3.        Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy transgranicznej z dnia 2 pa¼dziernika 1992 roku;

 

Na poziomie regionalnym: 2 (tj. 100%)

1/ Porozumienie o wspó³pracy pomiêdzy Województwem Warmiñsko-Mazurskim – Rzeczpospolita Polska i Administracj± Obwodu Kaliningradzkiego – Federacja Rosyjska, z dnia 19 wrze¶nia 2001 r.

(wraz z Planami pracy, obecnie obowi±zuj±cy na lata 2011-2013)

2/ Porozumienie o wspó³pracy pomiêdzy Sejmikiem Województwa Warmiñsko-Mazurskiego i Kaliningradzk± Dum± Obwodow±, podpisane 09 kwietnia 2002 r.

Poziom lokalny:

100% = 1 region / 19 powiatów ziemskich + 2 grodzkie/ 116 gmin

100% = 22 municypalitety pierwszego poziomu

 

 

Niesterow – porozumienie z powiatem Gi¿yckim, gmin± Pisz

Oziersk: porozumienie z powiatem Wêgorzewskim

Prawdinsk - porozumienie z powiatem Kêtrzyñskim, Wêgorzewskim, Ostródzkim, z gmin± Kêtrzyn

Bagrationowsk – porozumienia z gminami Bartoszyce, Lidzbark, Górowo I³aweckie (gminy miejskie)

Mamonowo - porozumienia z gminami Braniewo (miasto), Pieniê¿no, Prabuty, Pisz

¦rednio ka¿dy przygraniczny muniypalitet wspó³pracuje z 3 – 4 zagranicznymi partnerami.

 

 

4.7.

 

Czy w strategicznych dokumentach jednostek samorz±du terytorialnego / regionalnego jest odwo³anie do roli wspó³pracy transgranicznej

 

4.7.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.7.1.1.

Je¶li takie odwo³ania s± zawarte, to nale¿y zanalizowaæ ich jako¶æ

OBWÓD KALININGRADZKI: (Program spo³eczno-gospodarczego rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego)

 

1.Jednym z zadañ jest rozwój infrastruktury transportowej i energetycznej, infrastruktury ³±czno¶ci i dostêpu do nowoczesnych technologii informatycznych -  jako elementu ³±cz±cego w stosunkach miêdzyregionalnych i miêdzynarodowych.

2. O integracji w ramach ba³tyckiego makroregionu (str 67 Programu): Jednak¿e d³ugoterminowa strategia rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego nie mo¿e byæ okre¶lona bez jasnych perspektyw wspó³pracy FR i UE w makroregionie ba³tyckim. A ponadto, obwód mo¿e wykorzystaæ w pe³ni mo¿liwo¶ci, jakie tworzy O. Strefa Ekonomiczna (ОЭЗ) tylko pod warunkiem stabilno¶ci tych stosunków w d³ugoterminowej perspektywie, które stan± siê impulsem dla pozyskania „d³ugich” inwestycji, zbli¿enia standardów kultury technologicznej, budowy transnarodowych ³añcuchów warto¶ci dodanej itp.

Dla obwodu Kaliningradzkiego proces integracji w makroregionie ba³tyckim jest najbardziej istotnym. W przypadku aktywnej pozycji Rosji w regionie Ba³tyckim (jako integralnej czê¶ci stosunków Rosja-UE), powstaje realna mo¿liwo¶æ w³±czenia siê w rosn±ce rynki pracy, kapita³u i technologii w przestrzeni europejskiej w interesie ca³ego rosyjskiego Pó³nocnego-Zachodu.

3. Z rozdzia³u 1.2.2. Zale¿no¶æ od importu i deficyt bezpo¶rednich zagranicznych inwestycji (str 87 Programu): Przyci±gniêcie do regionu du¿ych zagranicznych  inwestycji wymaga utworzenia centralnej agencji ds. promocji obwodu Kaliningradzkiego na europejskim i miêdzynarodowym rynku inwestycji. Obecnie ani jedna z istniej±cych struktur nie jest gotowa wzi±æ na siebie kompleksowe us³ugi w zakresie analizy, przyci±gniêcia oraz obs³ugi inwestycyjnych ¶rodków.

4. Z tab. 25. Podstawowe problemy spo³eczno-gospodarczego rozwoju obwodu Kaliningradzkiego (str. 98):

A. Obecnie obwód Kaliningradzki traci kluczowe po³o¿enie w procesie budowania stosunków UE – Rosja. Zarówno UE jak i FR stosuj± politykê strategicznego partnerstwa, a w przypadku Obwodu Kaliningradzkiego g³ówn± ide± jest koncepcja „regionu pilota¿owego” wspó³pracy co w istocie na zasadzie inercji zachowuje kierunek na „szczególny” status obwodu Kaliningradzkiego, faktycznie zahamowuj±c rozbudowê strategii podnoszenie konkurencyjno¶ci i efektywnego wbudowania siê w przestrzeñ Ba³tyckiego makroregionu.

B. Wspó³czesne uczestnictwo Obwodu Kaliningradzkiego w miêdzynarodowej gospodarce charakteryzuje siê zbytni± orientacj± na wewnêtrzny rynek Rosji i zdecydowanie niewysokim stopniem dywersyfikacji eksportu, s³abym wykorzystaniem konkurencyjnej przewagi w eksporcie us³ug, przede wszystkim transportowych, medycznych o edukacyjnych, produkcji bran¿ obszaru BRT i ograniczonym zakresem wspó³pracy transgranicznej.

5. Z priorytetów Programu: Jednym z priorytetów rozwoju gospodarczego jest efektywna integracja z miêdzynarodowymi rynkami produkcyjnymi, pracy i kapita³u; wypracowanie modeli zarz±dzania, która odpowiadaj± na wyzwania globalnego systemu gospodarczego.

6. Jeden z punktów systemu zadañ Programu: 4. Rozwój infrastruktury transportowej oraz energetycznej, infrastruktury ³±czno¶ci i dostêpu do wspó³czesnych technologii informatycznych jako elementu ³±cz±cego w miêdzyregionalnych i miêdzynarodowych kontaktach. 

7. W tym samym rozdziale teza 5-go punktu „Rozwój zasobów turystycznych i rekreacyjnych, infrastruktury hotelowej i kszta³towanie pozytywnego wizerunku regionu” – integracja z miêdzynarodowymi trasami turystycznymi i technologiami.

8. Z systemu przedsiêwziêæ Programu:

A. Rozwój miêdzynarodowych kontaktów; formowanie wspólnego miêdzyregionalnej przestrzeni kulturalnej, jak równie¿ w³±czenie nie mniej ni¿ 5 wydarzeñ na terenie obwodu Kaliningradzkiego do wspólnego (powtarzaj±cego siê) kalendarza kulturalnego w regionie Ba³tyckim bêdzie zagwarantowane poprzez udzia³ w pracach Stowarzyszenia „Kultura”, realizacji Dni kultury w oparciu o dwustronne porozumienia, realizacji festiwalu filmowego „Ba³tyckie debiuty”, realizacji festiwalu sztuki „Ba³tyckie sezony”; realizacji miêdzynarodowych festiwali i konkursów muzycznych i teatralnych.

 Prawdinsk

Strategia spo³eczno-gospodarczego rozwoju municypalnej jednostki „Prawdinskij rejon” na okres do 2020 roku (opracowana lecz jeszcze nie zatwierdzona – na dzieñ 31.12.2011 r.)

W zadaniach okre¶lonych w strategii (str 164) okre¶lono jeden z priorytetów jako rekonstrukcjê dróg wodnych dla ¿eglugi wewnêtrznej po Zalewach Kuroñskim i Kaliningradzkim. Ma to wesprzeæ zró¿nicowany rozwój klastra turystycznego oraz rozwój miêdzynarodowej ¿eglugi.  W czê¶ci po¶wiêconej okre¶leniu przedsiêwziêæ zmierzaj±cych do poprawy bazy prawno-normatywnej w Obwodzie Kaliningradzkim wskazano na „Rozwój przygranicznych i miêdzyregionalnych stosunków”. Tab. 28, str 177): A. konieczno¶æ opracowywania wspólnych projektów z Polsk± i Litw±, które powinny przyci±gn±æ inwestycje z UE; B. przygotowanie i realizacji kampanii promocyjnych zabytków i szlaków turystycznych na turystycznych miêdzynarodowych i rosyjskich rynkach.

Aktywny udzia³ w projektach miêdzynarodowych organizacji wskazano jako jedno ze ¼róde³ finansowania w/wymienionego Programu.

 

Mamonowo:

Program  rozwoju spo³eczno-gospodarczego municypalnej jednostki „Mamonowski miejski okrêg” na okres 2008-2016

 

Po³o¿enie geopolityczne na terytorium przygranicznym wskazane jest jako jedna z mo¿liwo¶ci (w czê¶ci po¶wiêconej czynnikom wp³ywaj±cym na rozwój spo³eczno-gospodarczy). Jako s³abe strony wskazuje siê spo³eczne problemy terenów przygranicznych; 5-kilometrow strefa ograniczaj±ca wykorzystanie wolnego terenu. Zagro¿eniem jest polityka „podwójnych standardów” ze strony UE w stosunku do Rosji i Obwodu Kaliningradzkiego w zakresie kwestii tranzytu przygranicznego. W obszarze kultury okre¶lono jako jeden z perspektywicznych kierunków dzia³alno¶ci municypalnych instytucji kultury ich udzia³ w regionalnych, rosyjskich oraz miêdzynarodowych grantach w celu uzyskania „finansowego, metodycznego i innego wsparcia”.

W punkcie 3.2. (Utworzenie warunków dla rozwoju przedsiêbiorstw konkurencyjnych, wspieraj±cych zrównowa¿ony rozwój gospodarczy) zaplanowano: „w okresie do 2016 roku (…) realizacjê przedsiêwziêæ ukierunkowanych na poprawê stanu sanitarnego i ekologicznego zbiorników wodnych (realizacja w ramach projektów transgranicznego partnerstwa).  Odniesienie do wspó³pracy transgranicznej dotyczy równie¿ sfery infrastruktury kompleksu hotelowego w celu rozwoju turystyki: „Istniej±ce na terytorium municypalitetu zasoby rekreacyjne, historyczne oraz kulturowe nie s± w pe³ni wykorzystywane – turystyka nie odgrywa istotnej roli w gospodarce okrêgu municypalnego. Rozwój turystyki nie jest mo¿liwy z uwagi na praktycznie ca³kowity brak obiektów turystycznej infrastruktury (us³ugi transportowa, hotelowa, serwis tuystyczny). Wdro¿enie miêdzynarodowego programu rozwoju turystyki wodnej „Europejska droga wodna E-70 Rotterdam-K³ajpeda” i utworzenie przystani „Czerwonej Floty” z przej¶ciem granicznym ( i celnym punktem) dla transportu wodnego stanie siê pierwszym krokiem na drodze rozwoju tego sektora gospodarki okrêgu municypalnego”.

Analiza istniej±cej sytuacji w okrêgu pokazuje, ¿e planowy rozwój turystyki powinien opieraæ siê na programowo-celowej metodyce w nastêpuj±cych kierunkach

-/ u³atwienia dostêpno¶ci transportowej oraz pograniczno-prawnej;

-/ aktywizacji wspó³pracy trnasgranicznej oraz miêdzynarodowej …

W rezultacie realizacji pe³nego zakresu zadañ we wskazanych w Programie kierunkach, przewiduje siê uformowanie wspólnego turystyczno-rekreacyjnej przestrzeni z przygranicznymi obszarami po stronie Polski (Braniewo, Prabuy, Pieniê¿no) w oparciu o miêdzynarodowej porozumienia.

 

Bagrationowsk

Strategia rozwoju spo³eczno-gospodarczego municypalnej jednostki  „Bagrationowski municypalny rejon” na okres do 2020 roku

 

Jako jedno z zadañ wskazuje siê dostosowanie (uzyskanie kompatybilno¶ci) strategii Municypalnego Rejonu ze strategiami zarówno poziomu obwodu, jak i strategiami przygranicznych jednostek. W dziale po¶wiêconym charakterystyce Rejonu wskazuje siê na istnienie na jego terenie  dwóch miêdzynarodowych punktów przekraczania granicy pañstwowej (Bagrationowsk-Bezledy oraz Mamonowo-Grzechotki-2) oraz drogi krajowej (federalnej) Bagrationowsk – Kaliningrad. Podkre¶la siê równie¿ dynamiczny rozwój stosunków z przygranicznymi s±siadami w ramach Euroregionu £yna-£awa.

Po³o¿enie Rejonu okre¶la siê jako „wygodne” z uwagi m.in. na przej¶cia miêdzynarodowe, rozwój wspó³pracy z przygranicznymi jednostkami samorz±dowymi, blisko¶ci± do centrum obwodowego.

W czê¶ci po¶wiêconej omówieniu podstawowych grup problemów i przewagi konkurencyjnej w pkt 2.2. zauwa¿ono brak uzgodnieñ i porozumieñ w obszarze projektów i programów rozwoju przestrzennego s±siednich jednostek samorz±dowych i przygranicznych obszarów.

Wa¿nym odwo³aniem jest uwzglêdnienie wspó³pracy transgranicznej w sformowanej misji rozwojowej: „Wysoki stopieñ wspó³pracy biznesowej i partnerstwa z UE, a przede wszystkim z przygranicznymi obszarami Polski”. Mo¿liwo¶ci rozwojowe (szczególnie kultura, turystyka) s± wi±zane z pozyskiwaniem ¶rodków w ramach programów UE wspieraj±cych wspó³pracê trans graniczn± (w tym przypadku Litwa, Polska, Rosja), w strategii wskazuje siê na konkretne projekty i dzia³ania wspólnie z partnerami zagranicznymi. Dodatkowo jako mo¿liwe perspektywy rozwojowe wskazano: rozszerzenie wspó³pracy z s±siednimi jednostkami municypalnymi oraz s±siaduj±cymi obszarami przygranicznych krajów, w tym równie¿ w ramach euroregionów „£yna-£awa” oraz „Ba³tyk”; liberalizacja trybu przebywania obywateli zagranicznych w strefie przygranicznej; rozszerzenie s³u¿bowych i miêdzyludzkich kontaktów z przygranicznymi polskimi obszarami na skutek wprowadzenia ma³ego ruchu granicznego (w trybie bezwizowym);

 

Niesterow

Strategia rozwoju spo³eczno-gospodarczego Niestierowskiego miejskiego okrêgu

W ramach przeprowadzonej analizy SWOT wskazuje siê jako mo¿liwo¶ci rozwojowe: wzrastaj±ce zainteresowanie wspó³prac± trans graniczn± i udzia³ we wspólnych projektach.

 

Oziersk

Strategia rozwoju spo³eczno-gospodarczego municypalnej jednostki  „Ozierski rejon” na okres do 2020 roku

Strategia by³a przygotowana zgodnie z Ustaw± Federaln± Nr 131- ФЗ „O ogólnych zasadach organizacji samorz±du lokalnego w Federacji Rosyjskiej”, Statutem Municypalnej jednostki „Ozierski rejon”, z uwzglêdnieniem Strategii i Programu spo³eczno-gospodarczego rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego w ¶redni- i d³ugoterminowej perspektywie, celowych programów oraz Programu Wspó³pracy Transgranicznej Litwa, Polska, Rosja 2007-2013.

Charakteryzuj±c sytuacjê spo³eczno-gospodarcz± rejonu wskazano na du¿± dynamikê rozwoju dwustronnych miêdzynarodowych kontaktów z miastami Polski, Litwy, Bia³orusi i Niemiec oraz kontaktów z samorz±dami skupionymi w ramach 4 euroregionów: £yna-£awa, Szeszupe, Niemen, Ba³tyk. Zdaniem autorów strategii, pomimo oddalenia od centrum regionu, geograficzne po³o¿enie Ozierska jest korzystne z punktu widzenia wspó³pracy z przygranicznymi samorz±dami Polski.

W charakterystyce spo³ecznych procesów oraz g³ównych tendencji zauwa¿ono, ¿e rejon posiada pozytywne do¶wiadczenia w obszarze zarz±dzania projektami wspó³pracy transgranicznej, a na etapie realizacji obecnie znajduje siê kilka miêdzynarodowych projektów w obszarze kultury, turystyki i rekreacji, dziedzictwa kulturowego oraz sportu.

W czê¶ci po¶wiêconej omówieniu podstawowych grup problemów i przewagi konkurencyjnej w pkt 2.2. zauwa¿ono brak uzgodnieñ i porozumieñ w obszarze projektów i programów rozwoju przestrzennego s±siednich jednostek samorz±dowych i przygranicznych obszarów, i dalej: „aktywnie bêdzie wykorzystywany czynnik dobros±siedzkich stosunków z partnerami z partnerami z Polski i Litwy, co pozwoli nie tylko wykorzystywaæ ich najlepsze praktyki w obszarze rozwoju lokalnego, lecz równie¿ wspólnie tworzyæ nowe przedsiêbiorstwa i produkty maj±ce wysok± warto¶æ na rynkah zewnêtrznych, oraz efektywnie wykorzystywaæ mo¿liwo¶ci programu wspó³pracy transgranicznej w interesie wspólnego rozwoju samorz±dów.

 

W istniej±cych strategiach rozwoju przygranicznych okrêgów municypalnych nacisk k³adzie siê na uzyskanie okre¶lonych ekonomicznych zysków dziêki ulokowaniu na ich terytorium infrastruktury miêdzynarodowych przej¶æ granicznych i zwiêkszenia strumieni inwestycyjnych. Oprócz tego planowane jest maksymalne wykorzystanie przewagi wspó³pracy przygranicznej dziêki uczestnictwu wspólnie z partnerami z zagranicy w miêdzynarodowych programach i projektach.

 

 

 

4.7.2.

Wska¼niki ilo¶ciowe

 

4.7.2.1.

Je¶li s±, to nale¿y okre¶liæ ich ilo¶æ (równie¿ w stosunku % do ogólnej ilo¶ci j.s.t. na danym obszarze przygranicznym)

Strategia rozwoju województwa Warmiñsko-Mazurskiego zawiera odwo³anie do wspó³pracy transgranicznej

Poziom powiatowy: na 19 strategii …………. Zawiera odwo³ania do wspó³pracy transgranicznej

Na 116 strategii gminnych - …. Zawiera odwo³ania do wspó³pracy transgranicznej

 

Wymaga uzupe³nienia

4.8.

 

Czy zosta³y utworzone specjale miêdzyrz±dowe organa (np. komisje dwustronne) ds. wspó³pracy transgranicznej (ogó³em, lub w okre¶lonych obszarach)

4.8.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.8.1.1.

Je¶li zosta³y s± utworzone, to nale¿y przeanalizowaæ postawione przed nimi zadania

 

Na omawianym obszarze dzia³a Polsko-Rosyjska Rada ds. wspó³pracy pólnocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkim FR. W ramach Rady funkcjonuje 12 wspólnych dwustronnych Komisji tematycznych. Zosta³a utworzona na mocy Porozumienia miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o wspó³pracy pólnocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkim FR.z dnia 22 maja 1992 r. Zgodnie z tym Porozumieniem powo³ani Pe³nomocnicy odpowiedzialni za koordynacjê programów ustanowili strukturê zapewniaj±c± realizacjê postanowieñ Porozumienia. Zadania Rady okre¶la Statut, s± to m.in.:

-/ okre¶lanie wspólnych programów i dzia³añ maj±cych na celu rozwój wspó³pracy

-/ wskazywanie potencjalnych mo¿liwo¶ci wspó³pracy, podejmowanie kroków zmierzaj±cych do zwiêkszenia jej efektywno¶ci, rozwi±zywanie powstaj±cych problemów, okre¶lanie nowych kierunków wspó³pracy

-/ rozpatrywanie zaleceñ organów administracji pañstwowej obu pañstw, w tym organów samorz±dowych, podmiotów gospodarczych i organizacji spo³ecznych dotycz±ce konkretnych projektów wspó³dzia³ania

-/ opracowanie i przed³o¿enie odpowiednim organom obu pañstw propozycje nowych kierunków wspó³pracy regionów, w razie potrzeby projekty odpowiednich porozumieñ

-/ opracowanie propozycji w zakresie tworzenia warunków prawnych, ekonomicznych, finansowych i rynkowych niezbêdnych dla wzajemnie korzystnego wspó³dzia³ania gospodarczego i rozwoju przedsiêbiorczo¶ci.

Ostatnie posiedzenie Rady odby³o siê w czerwcu 2011 r. na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

 

      

 

 

4.8.2.

Wska¼niki ilo¶ciowe

 

4.8.2.1.

Ilo¶æ takich organów

1 Rada, 12 komisji tematycznych

 

4.9.

 

Poziom uprzywilejowania wspó³pracy transgranicznej w mechanizmach gospodarczych w s±siaduj±cych krajach

4.9.1.

Wska¼niki jako¶ciowe

4.9.1.1.

Prawodawstwo 

 

 

 

4.9.1.2.

Prawo bankowe (w szczególno¶ci czy daje mo¿liwo¶æ pracy filiom zagranicznym)

 

 

4.9.1.3.

Prawo ubezpieczeniowe (w szczególno¶ci, czy daje mo¿liwo¶æ pracy filiom zagranicznym)

 

Obszar ten reguluje Ustawa Federacji Rosyjskiej z dnia 27.11.1992 r. N 4015-1 (zm z dn. 18.07.2011) „O organizacji systemu ubezpieczeñ w Federacji Rosyjskiej” Dzia³alno¶æ filii zagranicznych jest dopuszczalna w ramach kwoty, okre¶lanej przez Rz±d Federalny. Rozporz±dzenie Rostechnadzoru z dnia 4 marca  2011 roku N 97 „O wysoko¶ci (kwocie) udzia³u kapita³u zagranicznego w kapita³ach zak³adowych instytucji ubezpieczeniowych”. Zgodnie z tym rozporz±dzeniem wysoko¶æ (kwota) udzia³u kapita³u zagranicznego w kapita³ach zak³adowych tego typu instytucji zosta³a okre¶lona na poziomie 22,42 %.

 

 

 

4.9.2.

Wska¼niki ilo¶ciowe

 

4.9.2.1.

Czy s±  Specjalne Strefy Ekonomiczne, je¶li tak, to ile.

W obwodzie Kaliningradzkim takich stref nie ma. – ilo¶æ: 0

Polska:

Zasady funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych okre¶la ustawa o SSE (Ustawa z 20 pa¼dziernika 1994 r., o specjalnych strefach ekonomicznych, Dz. U. 1994, nr 123, poz. 600 z poz. zm.) oraz 14 rozporz±dzeniach w sprawie ustanowienia ka¿dej ze stref.

Na terenie województwa Warmiñsko-Mazurskiego dzia³aj± 2 Strefy:

1.        Warmiñsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna (839,9 ha )

2.        Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna

 

 

 

Wszystkie niezbêdne informacje przydatne turystom przekraczaj±cym granicê znajdziecie Pañstwo na stronie Ambasady Feredarcji Rosyjskiej. 

 

ZALECENIA PRZY STOSOWANIU UMOWY MIÊDZY RZ¡DEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ A RZ¡DEM FEDERACJI ROSYJSKIEJ O ZASADACH MA£EGO RUCHU GRANICZNEGO.

 

Niniejsze Zalecenia maj± na celu zapewnienie jednakowego stosowania i rozumienia przez Ambasadê Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, Konsulat Generalny Federacji Rosyjskiej w Gdañsku, Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Kaliningradzie i w³a¶ciwe miejscowe organy w³adzy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej postanowieñ Umowy miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o zasadach ma³ego ruchu granicznego, podpisanej w Moskwie 14 grudnia 2011 roku (zwanej dalej "Umowa").
Zalecenia nie s± czê¶ci± Umowy i dlatego nie maj± obowi±zuj±cej mocy prawnej.
Zalecenia mog± ulec zmianie pod wp³ywem do¶wiadczenia, zdobytego podczas stosowania Umowy. 

1.     Dokumenty potwierdzaj±ce miejsce sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej.

W art. 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 i 13 termin "mieszkañcy strefy przygranicznej" stosowany jest do okre¶lenia mieszkañców strefy przygranicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. (e) Umowy, a tak¿e wymienionych w art. 2 ust. 2 kategorii obywateli posiadaj±cych miejsce sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej przez okres krótszy ni¿ 3 lata.
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata:
    paszport obywatela Federacji Rosyjskiej z adnotacj± o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci  po³o¿onej w strefie przygranicznej;
    tymczasowy dowód osobisty obywatela Federacji Rosyjskiej z adnotacj± o rejestracji w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;

    ¶wiadectwo o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;

    wypis z ksi±¿ki mieszkañców, potwierdzony przez organ ewidencji meldunkowej obywateli Federacji Rosyjskiej dokumentuj±cy fakt zamieszkiwania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;  

    zezwolenie na sta³y pobyt cudzoziemca lub bezpañstwowca z adnotacj± o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;

Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata:
    dowód osobisty;

    za¶wiadczenie o miejscu sta³ego zamieszkania wystawione przez w³a¶ciwe organy Rzeczypospolitej Polskiej;

    karta pobytu.

2.    Wykaz dokumentów uprawniaj±cych do otrzymania zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego, potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków i dzieci mieszkañców strefy przygranicznej, w tym pe³noletnich i przysposobionych, a tak¿e dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej, w tym pe³noletnich i przysposobionych (art. 2 ust. 2 Umowy).
а)    Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej:
    potwierdzenie posiadania miejsca sta³ego zamieszkania mieszkañca strefy przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    akt ma³¿eñstwa;

    jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ.
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:
    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania drugiego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej;

    odpis skrócony b±d¼ zupe³ny polskiego aktu ma³¿eñstwa; wielojêzyczny odpis skrócony aktu ma³¿eñstwa lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy zawarcie ma³¿eñstwa wy¿ej wymienionych.

b) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
    dokument potwierdzaj±cy posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania jednego z rodziców w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    dokument potwierdzaj±cy rodzicielstwo (akt urodzenia, za¶wiadczenie o adopcji lub "paszport wewnêtrzny" mieszkañca strefy przygranicznej z informacj± o dzieciach);

    jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich);

    potwierdzenie posiadania przez mieszkañca strefy przygranicznej dziecka na utrzymaniu (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich).

Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status niepe³noletnich dzieci mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przysposobionych:
    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego z rodziców w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania dziecka wraz z rodzicem w strefie przygranicznej;

    odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu urodzenia; wielojêzyczny odpis skrócony aktu urodzenia lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy urodzenie dziecka.

    W przypadku mieszkañców strefy przygranicznej zarówno Rzeczypospolitej Polskiej jak te¿ Federacji Rosyjskiej, na z³o¿enie wniosku o wydanie zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego dla dzieci niepe³noletnich wymagana jest zgoda obojga rodziców, z wyj±tkiem przypadków, gdy prawa rodzicielskie posiada tylko jeden rodzic. Za wyra¿enie zgody uwa¿a siê obecno¶æ obojga rodziców przy sk³adaniu wniosku.
c) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
    potwierdzenie posiadania miejsca sta³ego zamieszkania mieszkañca strefy przygranicznej w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    akt ma³¿eñstwa rodzica z mieszkañcem strefy przygranicznej;

    dokument potwierdzaj±cy rodzicielstwo wspó³ma³¿onka mieszkañca strefy przygranicznej (akt urodzenia, za¶wiadczenie o adopcji lub "paszport wewnêtrzny" mieszkañca strefy przygranicznej z informacj± o dzieciach);

    jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich);

    dokument potwierdzaj±cy, ¿e dziecko pozostaje na utrzymaniu wspó³ma³¿onka mieszkañca strefy przygranicznej (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich).

Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu ma³¿eñstwa z wymienionym wy¿ej mieszkañcem strefy przygranicznej; wielojêzyczny odpis skrócony aktu ma³¿eñstwa lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy zawarcie ma³¿eñstwa;

    odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu urodzenia; wielojêzyczny odpis skrócony aktu urodzenia lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy urodzenie dziecka;

    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania dziecka wraz z jego rodzicem w strefie przygranicznej.

3. Powody do wielokrotnego przekraczania granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego oraz ich uzasadnienie (art. 3 ust. 1 lit. (c) Umowy).
    
    Powody do wielokrotnego przekraczania granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego nale¿y wskazaæ we wniosku o wydanie zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego. Nie s± wymagane dodatkowe dokumenty uzasadniaj±ce powody do wydania zezwolenia. Wyj±tkiem s± przypadki gdy wystêpuj± powa¿ne podstawy, aby przypuszczaæ, i¿ zezwolenie mo¿e zostaæ wykorzystane w innym celu, ni¿ wskazany we wniosku.
        Powody do wielokrotnego przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego, wymienione w art. 3 ust. 1 Umowy (podtrzymywanie wiêzi rodzinnych, spo³ecznych, kulturalnych, a tak¿e kontaktów ekonomicznych i  innych) s± szeroko interpretowane. Jednocze¶nie zezwolenie na przekraczanie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego nie mo¿e byæ wydawane w celu dzia³alno¶ci gospodarczej b±d¼ podjêcia pracy.
    Powody wskazane przez mieszkañca strefy przygranicznej we wniosku nie ograniczaj± mo¿liwo¶ci przekraczania przez niego granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego w innym dozwolonym celu przez okres wa¿no¶ci zezwolenia.
    Powody wskazane we wniosku nie s± wymienione w zezwoleniu uprawniaj±cym do ma³ego ruchu granicznego. Natomiast mo¿e byæ wskazany powód ogólny, jak "ma³y ruch graniczny".
4. Podstawy do odmowy wydania cudzoziemcom zezwolenia na wjazd na terytorium Federacji Rosyjskiej i Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 2 lit. (b) Umowy).

Podstawy do odmowy wydania zezwolenia na wjazd na terytorium Federacji Rosyjskiej wymienione s± w art. 26, 27 Ustawy Federalnej Nr114-ФЗ z dnia 15 sierpnia 1996 r. "O zasadach wyjazdu z Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Federacji Rosyjskiej".

5.    Termin wa¿no¶ci zezwolenia uprawniaj±cego do przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego (art. 4 ust. 2, 3 Umowy).

Termin wa¿no¶ci zezwolenia uprawniaj±cego do przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego mo¿e byæ zbie¿ny z dat± up³ywu wa¿no¶ci dokumentu podró¿y, na podstawie którego jest wydawane zezwolenie.

6. Dokument (wiza lub zezwolenie), na podstawie którego mieszkaniec strefy przygranicznej jednego pañstwa wjecha³ do strefy przygranicznej drugiego pañstwa (art. 4 ust. 6, 7 Umowy).

Zgodnie z art. 4 ust. 7 Umowy w przypadku, gdy mieszkañcy strefy przygranicznej pañstwa jednej Strony, posiadaj±cy jednocze¶nie zezwolenie i wa¿n± wizê pañstwa drugiej Strony, wje¿d¿aj± do strefy przygranicznej pañstwa drugiej Strony na podstawie wizy, maj± wówczas prawo wyje¿d¿ania poza strefê przygraniczn±.  Fakt wjazdu mieszkañca strefy przygranicznej pañstwa jednej Strony do strefy przygranicznej pañstwa drugiej Strony na podstawie wizy potwierdzany jest za pomoc± stempla kontroli granicznej, zamieszczanego na wa¿nych dokumentach podró¿y.
7.    Okoliczno¶ci wywo³ane si³± wy¿sz± (art. 4 ust. 8 Umowy).

Do okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zaliczane s± powa¿ne choroby, wypadek, katastrofy naturalne i technologiczne, zawieszenie stosowania umowy (art. 12). Jednak dany wykaz okoliczno¶ci nie jest wyczerpuj±cy.
Mieszkañcy strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, którzy na skutek okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zmuszeni s± do pozostania w strefie przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przez ponad 30 dni jednorazowo lub ponad 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, s± przy wyje¼dzie zobligowani do powiadomienia o tym  Stra¿y Granicznej Rzeczypospolitej Polskiej i przedstawienia dokumentów lub innych dowodów potwierdzaj±cych zaistnienie wspomnianych okoliczno¶ci (np. za¶wiadczenie lekarskie w przypadku choroby).
Mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, którzy na skutek okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zmuszeni s± do pozostania w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przez ponad 30 dni jednorazowo lub ponad 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, s± zobligowani do powiadomienia o tym najbli¿szego oddzia³u organu terytorialnego Federalnej S³u¿by Migracyjnej (FSM Rosji) i przedstawienia dokumentów lub innych dowodów potwierdzaj±cych zaistnienie wspomnianych okoliczno¶ci (np. za¶wiadczenie lekarskie w przypadku choroby). Je¿eli na podstawie oceny sytuacji oddzia³ organu terytorialnego FSM Rosji potwierdzi zaistnienie okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz±, mieszkañcowi strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej wydana zostanie wiza wyjazdowa.

8. Zamieszczanie stempli kontroli granicznej.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Umowy stemple kontroli granicznej nie s± zamieszczane w zezwoleniach oraz wa¿nych dokumentach podró¿y przy wje¼dzie oraz wyje¼dzie.
Stemple kontroli granicznej mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej zamieszczane s± w karcie migracyjnej wype³nianej podczas wjazdu do strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej (rozdzia³ 9 (a) niniejszych Zaleceñ).
9. Dokumenty potwierdzaj±ce niepe³nosprawno¶æ (art. 9 ust. 2 lit. (b) Umowy).

Dokument potwierdzaj±cy, ¿e mieszkaniec strefy przygranicznej w Federacji Rosyjskiej jest inwalid± pierwszej i drugiej grupy, dzieckiem-inwalid±, a w Rzeczypospolitej Polskiej - inwalid± niezdolnym do pracy, przedstawiany jest przez:
    mieszkañca strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej - za¶wiadczenie o niepe³nosprawno¶ci;

    mieszkañca strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:

- orzeczenie o niezdolno¶ci do pracy wydawane dla celów przyznawania ¶wiadczeñ rentowych;

- orzeczenie o niepe³nosprawno¶ci i stopniu niepe³nosprawno¶ci, wydawane przez organy orzecznictwa pozarentowego (zakres pojêcia „inwalidy niezdolnego do pracy” mo¿e obejmowaæ osoby zaliczone do lekkiego, umiarkowanego oraz znacznego stopnia niepe³nosprawno¶ci);

- orzeczenie o wskazaniach do ulg i uprawnieñ, wydawane przez organy orzecznictwa pozarentowego;

- legitymacja osoby niepe³nosprawnej.

10.     Mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przy wje¼dzie i przez okres pobytu w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej zobowi±zani s± do przestrzegania porz±dku prawnego Federacji Rosyjskiej (art. 10 ust. 1 Umowy).

a) Wype³nienie karty migracyjnej.
Mieszkaniec strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej jest zobligowany do wype³nienia karty migracyjnej i przedstawienia jej wraz z paszportem funkcjonariuszowi Stra¿y Granicznej FSB Rosji. Karta migracyjna jest zachowana na okres pobytu w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej i przekazana funkcjonariuszowi Stra¿y Granicznej FSB Rosji podczas kontroli paszportowej przy wyje¼dzie.
Kartê migracyjn± mo¿na otrzymaæ na przej¶ciach granicznych. W przypadku utraty lub kradzie¿y karty migracyjnej mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej s± zobligowani do powiadomienia o tym miejscowego oddzia³u FSM Rosji lub funkcjonariusza Stra¿y Granicznej FSB Rosji.

b) Procedury ewidencji migracyjnej w Federacji Rosyjskiej.
W przypadku gdy okres pobytu mieszkañca strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przekracza siedem dni roboczych, jest on zobowi±zany do wpisania siê do ewidencji migracyjnej w oddziale FSM Rosji.  Wpisu do ewidencji migracyjnej dokonuje hotel lub przyjmuj±ca osoba prawna lub fizyczna w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej. W przypadku gdy celem podró¿y do strefy przygranicznej jest ekoturystyka, ³owienie ryb itd., i mieszkaniec strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przebywa poza obszarem zabudowanym (np. w namiocie), a okres pobytu przekracza siedem dni roboczych, jest on zobowi±zany do zg³oszenia siê do w³adz miejskich w celu dokonania przez nie wpisu do ewidencji migracyjnej.

c) Terytorium obejmuj±ce strefê przygraniczn± Federacji Rosyjskiej, którego zwiedzanie wymaga posiadania specjalnego zezwolenia.
Do wjazdu na terytorium z reglamentowanym dostêpem dla cudzoziemców (granica takiego terytorium w Obwodzie Kaliningradzkim okre¶lona jest w Uchwale Nr470 Rz±du Federacji Rosyjskiej z dnia 4 lipca 1992 r. "Wykaz terytoriów Federacji Rosyjskiej z reglamentowanym dostêpem dla cudzoziemców"), a tak¿e na teren wokó³ jednostek i obiektów wojskowych oraz zwi±zków organizacyjnych wojsk, wymagane jest specjalne zezwolenie. Zabrania siê fotografowania i filmowania obiektów chronionych.
Przy tym mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej mog± przebywaæ w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej w Obwodzie Kaliningradzkim, z wyj±tkiem obiektów in¿ynieryjnych, bez konieczno¶ci posiadania dodatkowej przepustki oprócz zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego (art. 4 ust. 4 Umowy).

11.     Przewidziane w ustawodawstwie Federacji Rosyjskiej ¶rodki karne wobec osób, które nie stosuj± siê do zasad wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium Federacji Rosyjskiej (art. 10 ust. 2, 3 Umowy).

Cudzoziemiec, który nie stosuje siê do przepisów prawnych Federacji Rosyjskiej, jest poci±gany do odpowiedzialno¶ci na mocy prawa Federacji Rosyjskiej (art. 33 Ustawy Federalnej "O sytuacji prawnej cudzoziemców w Federacji Rosyjskiej").
Obecnie istniej± dwa mechanizmy umo¿liwiaj±ce efektywne przeciwdzia³anie nielegalnej migracji - wydalenie administracyjne i deportacja.
Wydalenie administracyjne - administracyjne ¶rodki karne, stosowane wobec cudzoziemców lub bezpañstwowców, którzy naruszyli zasady pobytu na terytorium Federacji Rosyjskiej, wymierzone przez sêdziego, a w przypadku pope³nienia przez cudzoziemca lub bezpañstwowca wykroczenia administracyjnego przy wje¼dzie do Federacji Rosyjskiej - przez odpowiednich funkcjonariuszy (art. 3.10 ust. 2 Kodeksu FR o Wykroczeniach Administracyjnych).
Wydalenie administracyjne cudzoziemców lub bezpañstwowców poza granice Federacji Rosyjskiej polega na przymusowym i kontrolowanym przemieszczeniu wskazanych osób przez granicê pañstwow± Federacji Rosyjskiej poza granicê Federacji Rosyjskiej (art. 3.10 ust. 1 Kodeksu FR o Wykroczeniach Administracyjnych).
Wykroczenia administracyjne prowadz±ce do wymierzenia przez sêdziów kary administracyjnej w postaci wydalenia administracyjnego poza granice Federacji Rosyjskiej cudzoziemca lub bezpañstwowca, wobec którego prowadzone jest postêpowanie przy udziale organów spraw wewnêtrznych, przewidziane s± w art. 18.8, art. 18.10 ust. 2 oraz art. 18.11 Kodeksu Federacji Rosyjskiej o Wykroczeniach Administracyjnych.
Deportacja - przymusowe wydalenie cudzoziemca z Federacji Rosyjskiej w przypadku braku podstaw prawnych do jego dalszego pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej (rozdzia³ 1 art. 2 ust. 1 Ustawy Federalnej "O sytuacji prawnej cudzoziemców w Federacji Rosyjskiej).
Decyzjê o deportacji cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej podejmuje dyrektor Federalnej S³u¿by Migracyjnej (zarz±dzenie Nr 533 MSW Rosji z dnia 26.08.2004 r.).
Cudzoziemcy i bezpañstwowcy podlegaj±cy wydaleniu administracyjnemu lub deportacji z Federacji Rosyjskiej decyzj± s±du mog± byæ przetrzymywani w specjalnych pomieszczeniach organów spraw wewnêtrznych lub innych specjalnych urzêdach do czasu wykonania decyzji.
Jednocze¶nie na mocy Ustawy Federalnej "O zasadach wyjazdu z Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Federacji Rosyjskiej" (rozdzia³ 4 art. 25.10) cudzoziemiec lub bezpañstwowiec, który wjecha³ na terytorium Federacji Rosyjskiej, nie stosuj±c siê do wyznaczonych zasad, lub nie maj±c dokumentów potwierdzaj±cych prawo do pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej, lub który utraci³ takie dokumenty i nie z³o¿y³ odpowiedniego wniosku do organu terytorialnego federalnego organu w³adzy wykonawczej, uprawnionego do kontroli i nadzoru w sferze migracji, lub odmawia wyjazdu z Federacji Rosyjskiej po up³ywie terminu pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej, i jednocze¶nie nie stosowa³ siê do zasad przejazdu tranzytowego przez terytorium Federacji Rosyjskiej, przebywa bezprawnie na terytorium Federacji Rosyjskiej i ponosi odpowiedzialno¶æ zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej.
Nale¿y uwzglêdniæ przepisy wspomnianego artyku³u Ustawy Federalnej stanowi±ce, ¿e wobec cudzoziemca lub bezpañstwowca przebywaj±cego bezprawnie na terytorium Federacji Rosyjskiej, lub dla którego wjazd do Federacji Rosyjskiej jest zabroniony, a tak¿e gdy pobyt (zamieszkiwanie) cudzoziemca lub bezpañstwowca, przebywaj±cego legalnie w Federacji Rosyjskiej stanowi zagro¿enie dla obronno¶ci lub bezpieczeñstwa wewnêtrznego, porz±dku publicznego lub zdrowia publicznego, w celu ochrony podstaw ustroju konstytucyjnego, zasad moralnych, praw oraz interesów prawnych innych osób, mo¿e zostaæ podjêta decyzja o niepo¿±danym pobycie (zamieszkiwaniu) danego cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej.
Przy tym decyzja o niepo¿±danym pobycie (zamieszkiwaniu) cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej jest podstaw± do pó¼niejszej odmowy wjazdu do Federacji Rosyjskiej.

12.    Ubezpieczenie zdrowotne.
Nie jest wymagane podczas ubiegania siê o zezwolenie na przekroczenie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego i podczas przebywania w strefie przygranicznej.


13.     Inne zagadnienia.

a)    Dokumenty wymienione w niniejszych Zaleceniach mog± stanowiæ za³±czniki do wniosku o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego w jêzyku orygina³u, gdy jest nim jêzyk rosyjski lub polski.
b)    Strony wymieni± siê wzorami wszystkich dokumentów wskazanych w punkcie pierwszym niniejszych Zaleceñ nie pó¼niej ni¿ w dniu otrzymania ostatniego pisemnego zawiadomienia o spe³nieniu przez Strony niezbêdnych procedur wewnêtrznych, aby Umowa mog³a wej¶æ w ¿ycie.
c)    Strony wspólnie pracuj± nad przygotowaniem informacji przeznaczonej do wiadomo¶ci mieszkañców stref przygranicznych.

 

 

KALENDARZ WYDARZEÑ

Zobacz listê wydarzeñ zwi±zanych z dzia³aniem naszego stowarzyszenia.

Przejd¼ na podstronê ze szczegó³owymi informacjami. »
Lipiec 2024
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11

NEWSLETTER

MSZ
Strona zosta³a utworzona w ramach projektu "Euroregionalne Centrum Informacji - wspó³praca z Obwodem Kaliningradzkim" wspó³finansowanego przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Wspó³praca

Strona wyra¿a jedynie pogl±dy autorów i nie mo¿e byæ uto¿samiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
Euroregion Ba�tyk