Prawo zwi±zane z granic± i jej przekraczaniem.
Rosja
Informacje dla wje¿d¿aj±cych na teren przygraniczny Rosji w Obwodzie Kaliningradzkim
1. Zezwolenie uprawniaj±ce do ma³ego ruchu granicznego daje prawo do wielokrotnego wjazdu, wyjazdu i pobytu wy³±cznie na obszarze Obwodu Kaliningradzkiego ka¿dorazowo do 30 dni, licz±c od dnia wjazdu, jednak¿e ³±czny okres pobytu nie mo¿e przekraczaæ 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, liczonych od dnia pierwszego wjazdu. Zezwolenie na ma³y ruch graniczny nie jest wiz±, nie pozwala wje¿d¿aæ do innych czê¶ci terytorium Federacji Rosyjskiej poza Obwodem Kaliningradzkim.
Na terenie Obwodu Kaliningradzkiego s± strefy, wjazd do których przez obcokrajowców jest prawnie ograniczony (ich spis i mapa w za³±czniku), a dla ich odwiedzania wymagane s± specjalne zezwolenia. Podobny tryb obowi±zuje na terenach wokó³ jednostek wojskowych, obiektów chronionych, organizacji oraz formacji wojskowych. Nale¿y mieæ na uwadze, ¿e nie wszystkie strefy s± specjalnie oznaczone. Fotografowanie i filmowanie obiektów strze¿onych jest zabronione.
Zezwolenie na ma³y ruch graniczny daje prawo do odwiedzania stref przygranicznych Federacji Rosyjskiej w Obwodzie Kaliningradzkim bez uzyskiwania dodatkowych zezwoleñ, z wyj±tkiem strefy miêdzy granic± pañstwow± a lini± urz±dzeñ in¿ynieryjno-technicznych i stumetrowej strefy wzd³u¿ brzegu rzeki Niemen.
2. Zezwolenie nie uprawnia do podejmowania pracy lub dzia³alno¶ci gospodarczej.
3. Podczas pobytu na terytorium Rosji nale¿y przestrzegaæ przepisów prawa Federacji Rosyjskiej. Przekroczenie zasad wjazdu, wyjazdu i pobytu na terytorium Rosji mo¿e skutkowaæ kar± albo wydaleniem Pana/Pani w trybie administracyjnym poza granice Rosji.
4. Wjazd na i wyjazd z terytorium Obwodu Kaliningradzkiego w ramach ma³ego ruchu granicznego jest mo¿liwy wy³±cznie przez l±dowe przej¶cia graniczne na rosyjsko-polskiej granicy pañstwowej. Podczas wjazdu do Obwodu Kaliningradzkiego na przej¶ciu granicznym jest Pan/Pani zobowi±zany/a do wype³nienia karty migracyjnej, której jedna czê¶æ podlega zwrotowi na przej¶ciu, przez które dokonuje siê wyjazd. Formularz karty migracyjnej jest wydawany bezp³atnie przez przewo¼nika albo na przej¶ciu granicznym.
W przypadku utraty karty migracyjnej w trakcie pobytu na terytorium Obwodu Kaliningradzkiego nale¿y zwróciæ siê do najbli¿szego oddzia³u Federalnej S³u¿by Migracyjnej (ФМС) Rosji.
5. Podczas wjazdu i wyjazdu z terytorium Obwodu Kaliningradzkiego do wa¿nego dokumentu podró¿y i zezwolenia na ma³y ruch graniczny nie wstawia siê pieczêci przekraczania granicy pañstwowej Federacji Rosyjskiej. Pieczêcie stawia siê natomiast do karty migracyjnej.
Je¿eli wraz z zezwoleniem uprawniaj±cym do ma³ego ruchu granicznego Pan/Pani ma wizê rosyjsk± i zamierza wjechaæ do Obwodu Kaliningradzkiego na podstawie tej wizy, nale¿y uprzedziæ o tym funkcjonariusza s³u¿by granicznej na przej¶ciu granicznym.. W takim przypadku do wa¿nego dokumentu podró¿y zostanie wstawiona pieczêæ przekraczania granicy pañstwowej, która potwierdzi, ¿e wjecha³(a) Pan/Pani do Rosji na podstawie wizy.
6. Zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej, je¿eli okres pobytu obcokrajowca na terytorium Federacji Rosyjskiej przekracza 7 dni roboczych, musi on dope³niæ formalno¶ci, zwi±zanych z rejestracj± w ewidencji migracyjnej w oddziale Federalnej S³u¿by Migracyjnej (ФМС) Rosji. Rejestracji w ewidencji migracyjnej dokonuje hotel albo osoba prywatna, u której Pan/Pani siê zatrzyma³(a), albo organizacja przyjmuj±ca.
Je¿eli celem podró¿y do strefy przygranicznej jest turystyka ekologiczna, wêdkarstwo itp. a Pan/Pani bêdzie siê zatrzymywaæ poza granicami osiedli, na przyk³ad w namiotach, a okres pobytu przekroczy 7 dni roboczych, nale¿y zwróciæ siê do w³adz miejscowych po to, by dokonaly one Pana/Pani zarejestracji w ewidencji migracyjnej.
7. W przypadku utraty lub uszkodzenia zezwolenia na ma³y ruch graniczny albo paszportu nale¿y niezw³ocznie zwróciæ siê do najbli¿szego oddzia³u organu terytorialnego MSW (МВД) Rosji. Po otrzymaniu dokumentu, potwierdzaj±cego fakt takiego zg³oszenia, w celu uzyskania nowego dokumentu podró¿y w zamian uszkodzonego albo zgubionego paszportu nale¿y udaæ siê do Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kaliningradzie.
8. Je¿eli na skutek okoliczno¶ci si³y wy¿szej nieprzerwany okres Pana/Pani pobytu na terytorium obwodu kaliningradzkiego przekroczy³ 30 dni albo ³±czny okres pobytu przekroczy³ 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, trzeba o tym poinformowaæ najbli¿szy oddzia³ organu terytorialnego FSM (ФМС) Rosji, powiadamiaj±c o zaistnieniu okoliczno¶ci si³y wy¿szej. Oddzia³ organu terytorialnego FSM (ФМС) Rosji przed³u¿a dozwolony okres Pana/Pani pobytu, udzielaj±c wizy wyjazdowej.
„Poziom rozwoju wspó³pracy transgranicznej na nowej wschodniej granicy Unii Europejskiej: granica polsko-rosyjska”
„Poziom rozwoju wspó³pracy transgranicznej na nowej wschodniej granicy Unii Europejskiej: granica polsko-rosyjska”
№ |
Index / wska¼nik |
|
|
|
|
opis |
¼ród³o |
4 |
Indeks szczegó³owy „Podstawy prawne” |
||
4.1. |
Урегулированность политического и правового статуса границ. Заключены ли межгосударственные соглашения о границах. Regulacje polityczne i prawne statusu granic. Czy zosta³y podpisane miêdzypañstwowe porozumienia o granicach
|
||
4.1.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.1.1.1. |
Stabilno¶æ politycznego i prawnego statusu granic |
Przed II wojn± ¶wiatow± oba regiony znajdowa³y siê w granicach jednego pañstwa: Prus Wschodnich. Po II wojnie sytuacja diametralnie siê zmieni³a. Nowa granica Polski z ZSRR zosta³a ustalona w porozumieniu miêdzy PKWN a rz±dem ZSRR "O polsko-radzieckiej granicy" podpisanym w Moskwie 27 lipca 1944 roku przez Edwarda Osóbkê-Morawskiego i Wiaczes³awa Mo³otowa. Z kolei kszta³t granicy polsko-radzieckiej by³ tematem tzw. Konferencji Ja³tañskiej trwaj±cej od 4 do 11 lutego 1945r. Jej przebieg zosta³ ostatecznie zatwierdzony w Protokole Koñcowym konferencji przez wszystkie uczestnicz±ce w niej Mocarstwa. Zosta³ on powtórzony w umowie pomiêdzy RP a ZSRR "O polsko-radzieckiej granicy pañstwowej", zawartej przez Tymczasowy Rz±d Jedno¶ci Narodowej i rz±d ZSRR w Moskwie, w dniu 16 sierpnia 1945 roku. (Dz. U. z 1947 r. Nr 35, poz. 167). Na obszarze regionów których dotyczy badanie granica l±dowa zaczyna³a siê na Mierzei Wi¶lanej w miejscowo¶ci Nowa Karczma, przecina³a Zalew Wi¶lany i przebiega³a dalej l±dem równolegle na pó³noc od miejscowo¶ci Braniewo, Bartoszyce, Wêgorzewo, Go³dap, przez Puszczê Rominck±, na pó³nocny wschód od Suwa³k w okolicach Wi¿ajn. Dalej (poza obszarem badanych regionów, przecina³a dolinê Czarnej Hañczy, bieg³a wzd³u¿ doliny ¦wis³oczy, przecina³a dolinê Narwi, Puszczê Bia³owiesk±, skrêca³a lini± prost± na po³udniowy zachód, nastêpnie bieg³a wzd³u¿ Bugu, zostawiaj±c po stronie wschodniej nadrzeczny Brze¶æ, w okolicach Kry³owa opuszcza³a koryto Bugu i skrêca³a lini± niemal prost± na po³udniowy zachód, przecinaj±c Bramê Przemysk±, dolinê rzeki Strwi±¿, na wschód od Ustrzyk Dolnych osi±gaj±c dolinê Sanu, jego korytem bieg³a do Prze³êczy U¿ockiej, zakrêca³a na zachód i po kilku kilometrach dociera³a na szczyt Krzemieñca, gdzie osi±ga³a trójstyk z Czechos³owacj±. Obecnie pó³nocna i wschodnia granica Polski ma identyczny przebieg, pomimo likwidacji ZSRR. Stosunkowo niewielka d³ugo¶æ granicy Polski i Rosji w rejonie obwodu Kaliningradzkiego, szczególny charakter polskich regionów na pó³nocnym wschodzie kraju wp³ywaj± na brak sporów granicznych. Od 1945 roku granica by³a zmieniana 3 razy – zmiany nie dotyczy³y badanego obszaru i tego odcinka granicy. Po rozpadzie ZSRR i zmianach politycznych w Polsce , zainteresowane strony (Rzeczpospolita Polska oraz Federacja Rosyjska) uzna³y wcze¶niejsze Umowy i Porozumienia w sprawie granic za obowi±zuj±ce, zachowano stan sprzed 1990 roku, (pomimo rozpadu ZSRR, powstania je jego terenie odrêbnych pañstw: Litwy, Bia³orusi, Ukrainy, Federacji Rosyjskiej). |
|
4.1.2. |
Wska¼niki ilo¶ciowe |
||
4.1.2.1. |
Ilo¶æ miêdzyrz±dowych porozumieñ reguluj±cych stosunki graniczne |
19 umów/porozumieñ
1. Umowa pomiêdzy RP a ZSRR "O polsko-radzieckiej granicy pañstwowej", zawarta przez Tymczasowy Rz±d Jedno¶ci Narodowej i rz±d ZSRR w Moskwie, w dniu 16 sierpnia 1945 roku 2. Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o zamianie odcinków terytoriów pañstwowych wraz z za³±cznikami podpisanej dnia 15 lutego 1951 roku, 3. Umowa miêdzy Polsk± Rzeczpospolit± Ludow± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o wytyczeniu istniej±cej polsko-radzieckiej granicy pañstwowej w czê¶ci przylegaj±cej do Morza Ba³tyckiego podpisanej dnia 5 marca 1957 roku 4. Protokó³ miêdzy Rz±dem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rz±dem Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich o rozgraniczeniu polskich i radzieckich wód terytorialnych w Zatoce Gdañskiej Morza Ba³tyckiego podpisanym dnia 18 marca 1958 roku, 5. Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy pañstwowej oraz wspó³pracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych, podpisana 15 lutego 1961 6. Porozumienie miêdzy Rz±dem PRL a Rz±dem ZSRR o uproszczonym trybie przekraczania granicy pañstwowej przez obywateli zamieszka³ych w miejscowo¶ciach przygranicznych z dnia 14.05.1985 r. 7. Ustalenie trój styku granic stref ekonomicznych i szelfu kontynentalnego pomiêdzy Polsk±, Szwecj± i ZSRR, 30.06.1990 r.
Po roku 1990 zosta³y podpisane nastêpuj±ce porozumienia i Umowy:
1. Traktat miêdzy RP a FR o przyjaznej i dobros±siedzkiej wspó³pracy z dnia 22 maja 1992 r. 2. Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR w sprawie przej¶æ granicznych z dnia 22 maja 1992 r 3. Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy transgranicznej z dnia 2 pa¼dziernika 1992 roku; 4. Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy pó³nocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkiego FR z d. 22 maja 1992 r. 5. Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy w dziedzinie zapobiegania awariom przemys³owym, klêskom ¿ywio³owym i likwidacji ich skutków z dnia 25.08.1993 r. 6. Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR w sprawie przej¶æ granicznych z dnia 22.05.1992 r. 7. Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o warunkach podró¿y obywateli RP i obywateli FR z dnia 18.09.2003 r. 8. Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o rozszerzeniu ruchu granicznego w drogowym przej¶ciu granicznym Go³dap-Gusiew (…) z dnia 4.01.2002 9. Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o rozszerzeniu ruchu granicznego w drogowym przej¶ciu granicznym Go³dap-Gusiew (…) z dnia 8.08.2002 10. Porozumienie miêdzy Rz±dami Polski, Litwy i Rosji w sprawie okre¶lenie punktu styku granic pañstwowych” z dnia 27 pa¼dziernika 2005 11. Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o rozszerzeniu zakresu ruchu w drogowym przej¶ciu granicznym Go³dap-Gusiew (…) z dnia 24.04.2009 r. 12. Umowa miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o zasadach ma³ego ruchu granicznego, 14.12.2011 r.
Na mocy Porozumienia miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy pó³nocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkiego FR z d. 22 maja 1992 r zosta³a powo³ana Polsko-rosyjska Rada ds. wspó³pracy, w ramach której dzia³aj± m.in. komisja ds. przej¶æ granicznych, ds wspó³pracy samorz±dów, ds. transportu, ¿eglugi i ³±czno¶ci, ds. ratownictwa i wspó³pracy w sytuacjach kryzysowych. Do zadañ Komisji ds. przej¶æ granicznych nale¿y m.in. wypracowywanie propozycji budowy nowych przej¶æ granicznych, propozycji rozwi±zywania problemów, które powsta³y w obszarze przej¶æ granicznych, które s± zwi±zane z funkcjonowaniem poszczególnych punktów przekraczania granicy, jak równie¿ zwi±zanej z tym infrastruktury. |
|
4.2. |
Czy zosta³a przeprowadzona delimitacja oraz demarkacja granicy |
||
4.2.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.2.2. |
Wska¼niki ilo¶ciowe |
||
4.2.1.1. |
Ilo¶æ miêdzyrz±dowych porozumieñ o delimitacji i demarkacji granic. |
Delimitacji i demarkacji linii granic dotyczy 7 aktów prawnych:
1. Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o polsko-radzieckiej granicy pañstwowej, podpisanej- dnia 16 sierpnia 1945 roku, 2. Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o zamianie odcinków terytoriów pañstwowych wraz z za³±cznikami podpisanej dnia 15 lutego 1951 roku, 3. Umowa miêdzy Polsk± Rzeczpospolit± Ludow± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o wytyczeniu istniej±cej polsko-radzieckiej granicy pañstwowej w czê¶ci przylegaj±cej do Morza Ba³tyckiego podpisanej dnia 5 marca 1957 roku 4. Protokó³ miêdzy Rz±dem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rz±dem Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich o rozgraniczeniu polskich i radzieckich wód terytorialnych w Zatoce Gdañskiej Morza Ba³tyckiego podpisanym dnia 18 marca 1958 roku, 5. Umowa miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy pañstwowej oraz wspó³pracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych, podpisana 15 lutego 1961 r. 6. Ustalenie trój styku granic stref ekonomicznych i szelfu kontynentalnego pomiêdzy Polsk±, Szwecj± i ZSRR, 30.06.1990 r. 7. Porozumienie miêdzy Rz±dami Polski, Litwy i Rosji w sprawie okre¶lenie punktu styku granic pañstwowych” z dnia 27 pa¼dziernika 2005
16 sierpnia 1945 r zosta³a podpisana miêdzy ZSRR a Rz±dem PRL Umowa o radziecko-polskiej granicy pañstwowej. Zgodnie z tym dokumentem utworzono Mieszan± radziecko-polsk± komisjê ds. demarkacji granicy. W maju 1946 roku rozpoczê³y siê prace zwi±zane z demarkacj± granicy. Do kwietnia 1947 roku zosta³a wyznaczona linia demarkacyjna granicy pañstwowej „od zbiegu granic ZSRR, PRL i Czechos³owacji do styku granic z Litewsk± SRR, PRL i Prus Wschodnich”. 30 kwietnia 1947 r. w Warszawie podpisano odpowiednie dokumenty demarkacyjne. [АВПРФ, ф.06, оп.9, п.64, д.983, л.9-10.]. Zmiana przebiegu granicy miêdzy Polsko a ZSRR zosta³a dokonana ju¿ w nastêpnym roku (1948) , jednak¿e dotyczy³a odcinka na po³udniu (obecnie granica z Ukrain±) oraz ¶rodkowego odcinka granicy (dzi¶ z Bia³orusi±). 15.02.1951 r. miêdzy ZSRR a PRL podpisano Umowê o zmianie granic. Zmiana ta nie dotyczy³a regionów przygranicznych (obwód Kaliningradzki / województwo Warmiñsko-mazurskie). Ostateczne ustalenie przebiegu granicy w regionie zosta³o podpisane 05.03.1957 r.: „Uk³adaj±ce siê Strony potwierdzaj±, ¿e ustalona w 1945 r. na konferencji Barliñskiej i istniej±ca obecnie granica pañstwowa miêdzy Polsk± Rzecz±pospolit± Ludow± a Zwi±zkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich w czê¶ci przylegaj±cej do morza Ba³tyckiego zaczyna siê od znaku granicznego nr 1987, ustawionego w miejscu zetkniêcia siê granic Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Rosyjskiej Federacyjnej Republiki Radzieckiej (Kaliningradzki obwód) i Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej w czasie wytyczenia polsko-radzieckiej granicy pañstwowej w latach 1946-1947, i dalej biegnie w kierunku na ogó³ zachodnim 0,5 km na pó³noc od miejscowo¶ci ¯ytkiejmy, 4 km na pó³noc od miejscowo¶ci Go³dap, 0,5 km na po³udnie od miejscowo¶ci Kry³owo, 3 km na po³udnie od miejscowo¶ci ¯eleznodoro¿nyj, 2 km na po³udnie od miejscowo¶ci Bagrationowsk, 4 km na po³udnie od miejscowo¶ci mamonowo, 7 km na pó³noc od miejscowo¶ci Braniewo (dawniej Braunsberg) i dalej przez Zalew Wi¶lany (Kaliningradzkij Zaliw) i Mierzejê Wi¶lan± (Ba³tijskaja Kosa) do punktu znajduj±cego siê na zachodnim brzegu wspomnianej mierzei 3 km na pólnocny-wschód od miejscowo¶ci Nowa Karczma (odleg³o¶ci od linii granicy do miejscowo¶ci podane s± w przybli¿eniu).”
Granica na terenie woj. Warmiñsko-mazurskiego – 208 km (+2 km granicy na Mierzei Wi¶lanej, tj. woj. Pomorskie oraz 22 km granicy morskiej na Zalewie i wodach przybrze¿nych Ba³tyku)
Obecnie delimitacja i demarkacja granicy pañstwowej miêdzy Polsk± a Rosj± zosta³y ca³kowicie ukoñczone. Uwaga dodatkowa: formalno-prawne rozdzielenie granicy na wodach terytorialnych FR posiada tylko z Norwegi±, Finlandi±, Polsk± oraz Kore±. |
|
4.3. |
Czy istnieje specjalne miêdzyrz±dowe porozumienie reguluj±ce uproszczony ruch ludzi i towarów przez granicê |
||
4.3.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.3.1.1. |
Je¶li istnieje specjalne miêdzyrz±dowe porozumienie reguluj±ce uproszczony ruch ludzi i towarów przez granicê, to nale¿y zanalizowaæ jego jako¶æ |
W pa¼dzierniku 2010 r. Rada Unii Europejskiej na poziomie ministrów sprawiedliwo¶ci i spraw wewnêtrznych uzgodni³a wspólne stanowisko w sprawie wprowadzenia poprawek do prawodawstwa europejskiego reguluj±cego kontrolê graniczn± w celu uproszczenia trybu przekraczania granic UE przez obywateli Federacji Rosyjskiej mieszkaj±cych w obwodzie kaliningradzkim. W lipcu 2011 Komisja Europejska zaakceptowa³a polsko-rosyjsk± propozycjê dotycz±c± bezwizowego ma³ego ruchu granicznego Polski i FR – obwód Kaliningradzki. W grudniu 2011 roku Umowa o ma³ych ruchu granicznym miêdzy FR a Polsk± zosta³a podpisana. Wejdzie w ¿ycie w 2 po³owie 2012 roku. Innych normatywnych aktów prawnych upraszczaj±cych ruch graniczny lub wprowadzaj±cych ulgi nie ma.
|
|
4.4. |
Czy s± przyjête w s±siaduj±cych pañstwach przepisy reguluj±ce prawa wspó³obywateli za granic± (w tym kwestiê podwójnego obywatelstwa) |
||
4.4.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.4.1.1. |
Je¶li s± przyjête przepisy reguluj±ce prawa wspó³obywateli (w tym kwestiê podwójnego obywatelstwa), to nale¿y zanalizowaæ ich jako¶æ |
Ustawa Federalna RF „O obywatelstwie RF” nr №62-ФЗ z dnia 31 maja 2002 r. , art. 7 – ochrona i opieka nad obywatelami FR za granicami. Nabycie przez obywatele FR innego obywatelstwa nie skutkuje utrat± obywatelstwa rosyjskiego, co szczególnie podkre¶lone jest w pkt 2 art.6 nowej Ustawy. Nie ma wymogu zrzeczenia siê innego obywatelstwa przy nabyciu obywatelstwa rosyjskiego po urodzeniu lub nadaniu dzieciom obywatelstwa Rosyjskiej Federacji (art. 12 i 14, cz.2 Ustawy).
Konwencja o zapobieganiu podwójnego obywatelstwa miêdzy Rosj± i Polsk± zosta³a anulowana w 1999 r. : Postanowieniem Rz±du Federacji Rosyjskiej z dnia 17 kwietnia 1999 r. N 434 „O podpisaniu protoko³u miêdzy Rz±dem Rzeczpospolitej Polskiej i Rz±dem Federacji Rosyjskiej o ustaniu wa¿no¶ci w stosunkach miêdzy Rzeczpospolit± Polsk± i Rosyjsk± Federacj± Konwencji miêdzy Rz±dem Zwi±zku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Rz±dem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej o zapobieganiu powstawania przypadków podwójnego obywatelstwa, podpisanej w Warszawie 31 marca 1965 roku”
W Polsce co do zasady obywatel polski w my¶l prawa polskiego nie mo¿e byæ równocze¶nie uznawany za obywatela innego pañstwa (art. 2 Ustawy o obywatelstwie polskim, Dz.U. z 2000 Nr 28, poz 353). Nadanie obywatelstwa polskiego mo¿e byæ uzale¿nione od z³o¿enia dowodu utraty lub zwolnienia z obywatelstwa obcego. (art. 8 pkt 3 Ustawy)
Ten zapis jest rozumiany w taki sposób, ¿e Obywatel polski mo¿e posiadaæ obywatelstwo innych pañstw, je¿eli od w³adz tych pañstw to obywatelstwo otrzyma³. Dopóki jednak obywatel polski nie utraci³ obywatelstwa polskiego, w Polsce nie mo¿e byæ traktowany jako cudzoziemiec, czyli np. nie mo¿e korzystaæ na terenie Polski z opieki konsularnej Konsulatu kraju obcego, którego obywatelstwo równie¿ posiada. Osoba taka powinna przekraczaæ granicê RP okazuj±c polski dokument podró¿y, czyli polski paszport lub dowód osobisty i pos³ugiwaæ siê nim w kraju.
|
|
4.5. |
Poziom kompetencji pañstwowych organów w regionie oraz jednostek samorz±du terytorialnego do prowadzenia wspó³pracy transgranicznej. |
|
|
4.5.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.5.1.1. |
Poziom zgodno¶ci z europejskimi standardami |
Wspó³praca trans graniczna do prawid³owej realizacji wymaga stosowania prawa miêdzynarodowego, europejskiego oraz wewn±trzkrajowego. (1)Ogólne ramy wspó³pracy transgranicznej w Europie tworz± nastêpuj±ce akty prawne: - Europejska Konwencja Ramowa o wspó³pracy transgranicznej miêdzy wspólnotami i w³adzami terytorialnymi (tzw. Konwencja Madrycka) uchwalona przez Radê Europy 21 maja 1980 r.; (definicja wspó³pracy transgranicznej) Konwencja Madrycka, Europejska Konwencja Ramowa o Wspó³pracy Transgranicznej miêdzy Wspólnotami i W³adzami Terytorialnymi (21 maja 1980 r., ratyfikowana przez Polskê w 1993 r.), zosta³a przyjêta przez Radê Europy 21 maja 1980 roku na konferencji w Madrycie. Pañstwa które ratyfikowa³y Konwencjê powinny wspieraæ wspó³pracê transgraniczn± i przyczyniaæ siê do postêpu gospodarczego i spo³ecznego obszarów przygranicznych. Konwencja podkre¶la równie¿ pierwszeñstwo prawa wewnêtrznego danego kraju w stosunku do umów zawieranych z partnerami wspó³pracy transgranicznej. Konwencja Madrycka okre¶la wiêc prawne i strukturalne wzorce wspó³pracy regionów granicznych. Konwencja Madrycka sk³ada siê z preambu³y i 12 artyku³ów oraz z za³±cznika , w którym znajduj± siê wzory umów, porozumieñ i statutów potrzebnych do wspó³pracy transgranicznej. Polska, która zosta³a cz³onkiem Rady Europy w 1991 roku ratyfikowa³a Konwencjê Madryck± w 1993 roku. (Dz.U. z 1993 r., nr 61, poz. 287 i 288) Europejska Karta Regionów Granicznych i Transgranicznych (1995 r., deklaracja przyjêta przez Polskê), powsta³a w 1981 roku. Do 1995 roku nosi³a nazwê Europejska Karta Regionów Przygranicznych. 1 grudnia 1995 roku na zebraniu Stowarzyszenia Europejskich Regionów Granicznych w Szczecinie w Euroregionie Pomerania dokonano zmiany nazwy na obecn± oraz uaktualniono tekst Karty tak, by uwzglêdnia³ now± sytuacjê geopolityczn± w Europie ¦rodkowo - Wschodniej. Karta precyzuje zamierzenia i cele, które powinny byæ uwzglêdniane w rozwoju regionów granicznych i transgranicznych. Szczególn± uwagê po¶wiêcono problemom rozwoju ekonomicznego, polityki regionalnej, ochrony ¶rodowiska, wspó³pracy kulturalnej, zagospodarowania przestrzennego i przygranicznemu ruchowi osobowemu. Karta nie jest miêdzynarodowym aktem prawnym i nie ma mocy obowi±zuj±cej. Jest to tylko deklaracja wspó³pracy i swoistego rodzaju kodeks postêpowania wspó³pracy transgranicznej Europejska Karta Samorz±du Terytorialnego (15 pa¼dziernika 1985 r., ratyfikowana przez Polskê w 1993 r.),zosta³a uchwalona przez Radê Europy 15 pa¼dziernika 1985 roku. Karta daje jednostkom terytorialnym ogólne kompetencje do wspó³pracy transgranicznej. Artyku³ 10 pkt. 1 brzmi: "Wykonuj±c swoje uprawnienia, spo³eczno¶ci lokalne maj± prawo wspó³pracowaæ z innymi spo³eczno¶ciami lokalnymi oraz zrzeszaæ siê z nimi - w granicach okre¶lonych prawem - w celu realizacji zadañ, które stanowi± przedmiot ich wspólnego zainteresowania." Mo¿liwo¶æ wspó³pracy transgranicznej dopuszcza art. 10 pkt. 3 , który mówi, ¿e spo³eczno¶ci lokalne mog± wspó³pracowaæ ze spo³eczno¶ciami innych pañstw na warunkach okre¶lonych prawem. Polska ratyfikowa³a Europejsk± Kartê Samorz±du Terytorialnego w 1993 roku. Europejska Karta Samorz±du Regionalnego (5 czerwca 1997 r.). 5 czerwca 1997 roku na posiedzeniu Kongresu W³adz Lokalnych i Regionalnych Europy zosta³a przyjêta Europejska Karta Samorz±du Regionalnego. Karta przyznaje regionom uprawnienia do prowadzenia wspó³pracy transgranicznej podobne do zawartych w Europejskiej Karcie Samorz±du Terytorialnego uprawnieñ dla spo³eczno¶ci lokalnych. Wed³ug zapisów Karty region powinien byæ podmiotem samorz±dowym prowadz±cym w³asn± politykê i wspó³pracê miêdzynarodow±. Regiony powinny tak¿e posiadaæ uprawnienia do tworzenia w³asnego ustawodawstwa w ramach okre¶lonych ustawami poszczególnych krajów. Europejskie standardy wspó³pracy transgranicznej opieraj± siê przede wszystkim na poszanowaniu prawa wewnêtrznego pañstw narodowych a tak¿e ich systemu administracyjnego i politycznego. Z punktu widzenia spo³eczno¶ci lokalnych wydaje siê to niezwykle wa¿ne, poniewa¿ wyra¿enie „wspólnoty i w³adze terytorialne” odnosi siê do funkcjonuj±cych na podstawie regulacji prawa krajowego jednostek i organów realizuj±cych zadania lokalne i regionalne.” (2) Podstaw± prawn± prowadzenia wspó³pracy miêdzynarodowej przez samorz±dy województw jest artyku³ 172 Konstytucji RP stwierdzaj±cy, ¿e „jednostka samorz±du terytorialnego ma prawo przystêpowania do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych i regionalnych oraz wspó³pracy ze spo³eczno¶ciami lokalnymi i regionalnymi innych pañstw”. Zapis ten odpowiada artyku³owi 10 ust. 2 i 3 ratyfikowanej w 1993 roku Europejskiej Karty Samorz±du Terytorialnego. Szczegó³owe kompetencje polskich samorz±du okre¶laj± odpowiednie ustawy: o samorz±dzie gminnym, samorz±dzie powiatowym, samorz±dzie regionalnym. Na poziomie samorz±du gminy nale¿y m.in. (Art. 7. 1.) Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty nale¿y do zadañ w³asnych gminy. W szczególno¶ci zadania w³asne obejmuj± sprawy: 20) wspó³pracy ze spo³eczno¶ciami lokalnymi i regionalnymi innych pañstw. Samorz±d lokalny mo¿e równie¿ przystêpowaæ do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych: Art. 84. 1. W celu wspierania idei samorz±du terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gminy mog± tworzyæ stowarzyszenia, w tym równie¿ z powiatami i województwami. Art. 84a. Zasady przystêpowania gminy do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych i regionalnych okre¶laj± odrêbne przepisy. Pomimo tego, ¿e do zadañ w³asnych powiatu nie nale¿y wspó³praca miêdzynarodowa, jednak¿e jednostki te mog± przystêpowac do miêdzynarodowych zwi±zków z stowarzyszeñ , co stwierdza art. 75a. Ustawy o samorz±dzie powiatowym: „Zasady przystêpowania powiatu do miêdzynarodowych zrzeszeñ spo³eczno¶ci lokalnych i regionalnych okre¶laj± odrêbne przepisy.” Powy¿sze kompetencja s± zgodne z zapisami Europejskiej Karty Samorz±du Terytorialnego. Do kompetencji (zadañ w³asnych) samorz±du wojewódzkiego nale¿y w zakresie wspó³pracy miêdzynarodowej: „organizowanie wspó³pracy ze strukturami samorz±du regionalnego w innych krajach i z miêdzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi (art. 41 Ustawy o samorz±dzie województwa):, samorz±d mo¿e (art. 12, pkt 2.) wykonuj±c zadania okre¶lone w ust. 1 (art. 12 Ustawy o samorz±dzie województwa) „wspó³pracowaæ z organizacjami miêdzynarodowymi i regionami innych pañstw, zw³aszcza s±siednich. „, co odpowiada duchowi Europejskiej Karty Samorz±du Regionalnego. O ile w ustawach o samorz±dzie gminnym oraz o samorz±dzie powiatowym zawarto jedynie ogólne sformu³owania dotycz±ce wspó³pracy zagranicznej, to ustawa o samorz±dzie województwa zawiera ju¿ szczegó³owe regulacje. Zosta³y one zawarte w Rozdziale 6 ustawy pod tytu³em „Wspó³praca zagraniczna”. Tak wiêc, wspó³praca zagraniczna województwa prowadzona jest na podstawie uchwalonych przez sejmik województwa Priorytetów wspó³pracy zagranicznej województwa W 2011 r. Duma Pañstwowa Federacji Rosyjskiej rozpatrzy³a projekt ustawy o podstawach wspó³pracy transgranicznej w FR.Tym dokumentem po raz pierwszy zaproponowano by na poziomie ustawodawstwa okre¶liæ mechanizm podpisywania porozumieñ o wspó³pracy transgranicznej przez samorz±dy lokalne. Obecnie obowi±zuj±ce prawo nie zawiera nawet samego pojêcia „wspó³praca transgraniczna” .Na poziomie administracji Obwodu jest przyjête Postanowienie Rz±du Obwodu Kaliningradzkiego z dnia 04.09.2008 Nr 572 „Dzia³alno¶æ Rz±du Obwodu Kaliningradzkiego w zakresie opracowania, uzgodnienia, realizacji i koordynacji miêdzynarodowych projektów w ramach miêdzynarodowych programów wspó³pracy i wsparcia technicznego”.
|
|
4.6. |
Czy zosta³y zawarte porozumienia o wspó³pracy regionów przygranicznych
|
||
4.6.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.6.1.1. |
Je¶li takie porozumienia s± zawarte, to nale¿y zanalizowaæ ich jako¶æ |
Wspó³praca miêdzyregionalna Polski i Rosji jest realizowana w oparciu o Traktat zawarty miêdzy RP a FR o przyjaznej i dobros±siedzkiej wspó³pracy z dnia 22 maja 1992 r., miêdzyrz±dowe porozumienia, jak równie¿ porozumienia zawarte miêdzy podmiotami FR i polskimi województwami. Wszystkie trzy województwa (warmiñsko-mazurskie, pomorskie oraz podlaskie), które le¿± na wschodniej granicy RP maja podpisane podobne porozumienia. Na poziomie samorz±du terytorialnego ni¿szych szczebli (powiat oraz gminy) po stronie polskiej oraz municypalitetów po stronie rosyjskiej równie¿ s± podpisywane umowy o wspó³pracy. Wspó³praca zagraniczna Województwa Warmiñsko-Mazurskiego prowadzona jest zgodnie z zasadami zawartymi w Rozdziale 6 Wspó³praca zagraniczna ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz±dzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576 z pó¼n. zm.). Aby formalnie uznaæ stosunki Województwa Warmiñsko-Mazurskiego z jego zagranicznymi partnerami i stworzyæ platformê do wielop³aszczyznowego wspó³dzia³ania Sejmik Województwa uchwali³ „Priorytety wspó³pracy zagranicznej województwa”.
Kontakty miêdzynarodowe na poziomie lokalnych samorz±dów s± aktywnie rozwijane , szczególnie w takich obszarach jak kultura, wymiana m³odzie¿owa, sport, turystyka. Najczê¶ciej zawierane porozumienia s± ogólnikowej tre¶ci, okre¶lane s± jedynie potencjalne kierunki wspó³pracy, niestety w samorz±dach nie id± w ¶lad za porozumieniami wydzielane jakiekolwiek ¶rodki w bud¿etach gminnych. Najczêstszym ¼ród³em finansowania i realizacji tych umów pozostaj± ¶rodki zewnêtrzne (Unia Europejska, program Mechanizmów Finansowych EOG i Norwegii itp.). |
|
4.6.2. |
Wska¼niki ilo¶ciowe |
||
4.6.2.1. |
Je¶li s±, to nale¿y okre¶liæ ich ilo¶æ (równie¿ w stosunku % do ogólnej ilo¶ci j.s.t. na danym obszarze przygranicznym) |
Podstawy prawne wspó³pracy transgranicznej w regionach badanych: Na poziomie krajowym: 3 1. Traktat zawarty miêdzy RP a FR o przyjaznej i dobros±siedzkiej wspó³pracy z dnia 22 maja 1992 r 2. Porozumienie miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy pó³nocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkiego FR z d. 22 maja 1992 r. 3. Umowa miêdzy Rz±dem RP a Rz±dem FR o wspó³pracy transgranicznej z dnia 2 pa¼dziernika 1992 roku;
Na poziomie regionalnym: 2 (tj. 100%) 1/ Porozumienie o wspó³pracy pomiêdzy Województwem Warmiñsko-Mazurskim – Rzeczpospolita Polska i Administracj± Obwodu Kaliningradzkiego – Federacja Rosyjska, z dnia 19 wrze¶nia 2001 r. (wraz z Planami pracy, obecnie obowi±zuj±cy na lata 2011-2013) 2/ Porozumienie o wspó³pracy pomiêdzy Sejmikiem Województwa Warmiñsko-Mazurskiego i Kaliningradzk± Dum± Obwodow±, podpisane 09 kwietnia 2002 r. Poziom lokalny: 100% = 1 region / 19 powiatów ziemskich + 2 grodzkie/ 116 gmin 100% = 22 municypalitety pierwszego poziomu
Niesterow – porozumienie z powiatem Gi¿yckim, gmin± Pisz Oziersk: porozumienie z powiatem Wêgorzewskim Prawdinsk - porozumienie z powiatem Kêtrzyñskim, Wêgorzewskim, Ostródzkim, z gmin± Kêtrzyn Bagrationowsk – porozumienia z gminami Bartoszyce, Lidzbark, Górowo I³aweckie (gminy miejskie) Mamonowo - porozumienia z gminami Braniewo (miasto), Pieniê¿no, Prabuty, Pisz ¦rednio ka¿dy przygraniczny muniypalitet wspó³pracuje z 3 – 4 zagranicznymi partnerami.
|
|
4.7. |
Czy w strategicznych dokumentach jednostek samorz±du terytorialnego / regionalnego jest odwo³anie do roli wspó³pracy transgranicznej |
|
|
4.7.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.7.1.1. |
Je¶li takie odwo³ania s± zawarte, to nale¿y zanalizowaæ ich jako¶æ |
OBWÓD KALININGRADZKI: (Program spo³eczno-gospodarczego rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego)
1.Jednym z zadañ jest rozwój infrastruktury transportowej i energetycznej, infrastruktury ³±czno¶ci i dostêpu do nowoczesnych technologii informatycznych - jako elementu ³±cz±cego w stosunkach miêdzyregionalnych i miêdzynarodowych. 2. O integracji w ramach ba³tyckiego makroregionu (str 67 Programu): Jednak¿e d³ugoterminowa strategia rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego nie mo¿e byæ okre¶lona bez jasnych perspektyw wspó³pracy FR i UE w makroregionie ba³tyckim. A ponadto, obwód mo¿e wykorzystaæ w pe³ni mo¿liwo¶ci, jakie tworzy O. Strefa Ekonomiczna (ОЭЗ) tylko pod warunkiem stabilno¶ci tych stosunków w d³ugoterminowej perspektywie, które stan± siê impulsem dla pozyskania „d³ugich” inwestycji, zbli¿enia standardów kultury technologicznej, budowy transnarodowych ³añcuchów warto¶ci dodanej itp. Dla obwodu Kaliningradzkiego proces integracji w makroregionie ba³tyckim jest najbardziej istotnym. W przypadku aktywnej pozycji Rosji w regionie Ba³tyckim (jako integralnej czê¶ci stosunków Rosja-UE), powstaje realna mo¿liwo¶æ w³±czenia siê w rosn±ce rynki pracy, kapita³u i technologii w przestrzeni europejskiej w interesie ca³ego rosyjskiego Pó³nocnego-Zachodu. 3. Z rozdzia³u 1.2.2. Zale¿no¶æ od importu i deficyt bezpo¶rednich zagranicznych inwestycji (str 87 Programu): Przyci±gniêcie do regionu du¿ych zagranicznych inwestycji wymaga utworzenia centralnej agencji ds. promocji obwodu Kaliningradzkiego na europejskim i miêdzynarodowym rynku inwestycji. Obecnie ani jedna z istniej±cych struktur nie jest gotowa wzi±æ na siebie kompleksowe us³ugi w zakresie analizy, przyci±gniêcia oraz obs³ugi inwestycyjnych ¶rodków. 4. Z tab. 25. Podstawowe problemy spo³eczno-gospodarczego rozwoju obwodu Kaliningradzkiego (str. 98): A. Obecnie obwód Kaliningradzki traci kluczowe po³o¿enie w procesie budowania stosunków UE – Rosja. Zarówno UE jak i FR stosuj± politykê strategicznego partnerstwa, a w przypadku Obwodu Kaliningradzkiego g³ówn± ide± jest koncepcja „regionu pilota¿owego” wspó³pracy co w istocie na zasadzie inercji zachowuje kierunek na „szczególny” status obwodu Kaliningradzkiego, faktycznie zahamowuj±c rozbudowê strategii podnoszenie konkurencyjno¶ci i efektywnego wbudowania siê w przestrzeñ Ba³tyckiego makroregionu. B. Wspó³czesne uczestnictwo Obwodu Kaliningradzkiego w miêdzynarodowej gospodarce charakteryzuje siê zbytni± orientacj± na wewnêtrzny rynek Rosji i zdecydowanie niewysokim stopniem dywersyfikacji eksportu, s³abym wykorzystaniem konkurencyjnej przewagi w eksporcie us³ug, przede wszystkim transportowych, medycznych o edukacyjnych, produkcji bran¿ obszaru BRT i ograniczonym zakresem wspó³pracy transgranicznej. 5. Z priorytetów Programu: Jednym z priorytetów rozwoju gospodarczego jest efektywna integracja z miêdzynarodowymi rynkami produkcyjnymi, pracy i kapita³u; wypracowanie modeli zarz±dzania, która odpowiadaj± na wyzwania globalnego systemu gospodarczego. 6. Jeden z punktów systemu zadañ Programu: 4. Rozwój infrastruktury transportowej oraz energetycznej, infrastruktury ³±czno¶ci i dostêpu do wspó³czesnych technologii informatycznych jako elementu ³±cz±cego w miêdzyregionalnych i miêdzynarodowych kontaktach. 7. W tym samym rozdziale teza 5-go punktu „Rozwój zasobów turystycznych i rekreacyjnych, infrastruktury hotelowej i kszta³towanie pozytywnego wizerunku regionu” – integracja z miêdzynarodowymi trasami turystycznymi i technologiami. 8. Z systemu przedsiêwziêæ Programu: A. Rozwój miêdzynarodowych kontaktów; formowanie wspólnego miêdzyregionalnej przestrzeni kulturalnej, jak równie¿ w³±czenie nie mniej ni¿ 5 wydarzeñ na terenie obwodu Kaliningradzkiego do wspólnego (powtarzaj±cego siê) kalendarza kulturalnego w regionie Ba³tyckim bêdzie zagwarantowane poprzez udzia³ w pracach Stowarzyszenia „Kultura”, realizacji Dni kultury w oparciu o dwustronne porozumienia, realizacji festiwalu filmowego „Ba³tyckie debiuty”, realizacji festiwalu sztuki „Ba³tyckie sezony”; realizacji miêdzynarodowych festiwali i konkursów muzycznych i teatralnych. Prawdinsk Strategia spo³eczno-gospodarczego rozwoju municypalnej jednostki „Prawdinskij rejon” na okres do 2020 roku (opracowana lecz jeszcze nie zatwierdzona – na dzieñ 31.12.2011 r.) W zadaniach okre¶lonych w strategii (str 164) okre¶lono jeden z priorytetów jako rekonstrukcjê dróg wodnych dla ¿eglugi wewnêtrznej po Zalewach Kuroñskim i Kaliningradzkim. Ma to wesprzeæ zró¿nicowany rozwój klastra turystycznego oraz rozwój miêdzynarodowej ¿eglugi. W czê¶ci po¶wiêconej okre¶leniu przedsiêwziêæ zmierzaj±cych do poprawy bazy prawno-normatywnej w Obwodzie Kaliningradzkim wskazano na „Rozwój przygranicznych i miêdzyregionalnych stosunków”. Tab. 28, str 177): A. konieczno¶æ opracowywania wspólnych projektów z Polsk± i Litw±, które powinny przyci±gn±æ inwestycje z UE; B. przygotowanie i realizacji kampanii promocyjnych zabytków i szlaków turystycznych na turystycznych miêdzynarodowych i rosyjskich rynkach. Aktywny udzia³ w projektach miêdzynarodowych organizacji wskazano jako jedno ze ¼róde³ finansowania w/wymienionego Programu.
Mamonowo: Program rozwoju spo³eczno-gospodarczego municypalnej jednostki „Mamonowski miejski okrêg” na okres 2008-2016
Po³o¿enie geopolityczne na terytorium przygranicznym wskazane jest jako jedna z mo¿liwo¶ci (w czê¶ci po¶wiêconej czynnikom wp³ywaj±cym na rozwój spo³eczno-gospodarczy). Jako s³abe strony wskazuje siê spo³eczne problemy terenów przygranicznych; 5-kilometrow strefa ograniczaj±ca wykorzystanie wolnego terenu. Zagro¿eniem jest polityka „podwójnych standardów” ze strony UE w stosunku do Rosji i Obwodu Kaliningradzkiego w zakresie kwestii tranzytu przygranicznego. W obszarze kultury okre¶lono jako jeden z perspektywicznych kierunków dzia³alno¶ci municypalnych instytucji kultury ich udzia³ w regionalnych, rosyjskich oraz miêdzynarodowych grantach w celu uzyskania „finansowego, metodycznego i innego wsparcia”. W punkcie 3.2. (Utworzenie warunków dla rozwoju przedsiêbiorstw konkurencyjnych, wspieraj±cych zrównowa¿ony rozwój gospodarczy) zaplanowano: „w okresie do 2016 roku (…) realizacjê przedsiêwziêæ ukierunkowanych na poprawê stanu sanitarnego i ekologicznego zbiorników wodnych (realizacja w ramach projektów transgranicznego partnerstwa). Odniesienie do wspó³pracy transgranicznej dotyczy równie¿ sfery infrastruktury kompleksu hotelowego w celu rozwoju turystyki: „Istniej±ce na terytorium municypalitetu zasoby rekreacyjne, historyczne oraz kulturowe nie s± w pe³ni wykorzystywane – turystyka nie odgrywa istotnej roli w gospodarce okrêgu municypalnego. Rozwój turystyki nie jest mo¿liwy z uwagi na praktycznie ca³kowity brak obiektów turystycznej infrastruktury (us³ugi transportowa, hotelowa, serwis tuystyczny). Wdro¿enie miêdzynarodowego programu rozwoju turystyki wodnej „Europejska droga wodna E-70 Rotterdam-K³ajpeda” i utworzenie przystani „Czerwonej Floty” z przej¶ciem granicznym ( i celnym punktem) dla transportu wodnego stanie siê pierwszym krokiem na drodze rozwoju tego sektora gospodarki okrêgu municypalnego”. Analiza istniej±cej sytuacji w okrêgu pokazuje, ¿e planowy rozwój turystyki powinien opieraæ siê na programowo-celowej metodyce w nastêpuj±cych kierunkach -/ u³atwienia dostêpno¶ci transportowej oraz pograniczno-prawnej; -/ aktywizacji wspó³pracy trnasgranicznej oraz miêdzynarodowej … W rezultacie realizacji pe³nego zakresu zadañ we wskazanych w Programie kierunkach, przewiduje siê uformowanie wspólnego turystyczno-rekreacyjnej przestrzeni z przygranicznymi obszarami po stronie Polski (Braniewo, Prabuy, Pieniê¿no) w oparciu o miêdzynarodowej porozumienia.
Bagrationowsk Strategia rozwoju spo³eczno-gospodarczego municypalnej jednostki „Bagrationowski municypalny rejon” na okres do 2020 roku
Jako jedno z zadañ wskazuje siê dostosowanie (uzyskanie kompatybilno¶ci) strategii Municypalnego Rejonu ze strategiami zarówno poziomu obwodu, jak i strategiami przygranicznych jednostek. W dziale po¶wiêconym charakterystyce Rejonu wskazuje siê na istnienie na jego terenie dwóch miêdzynarodowych punktów przekraczania granicy pañstwowej (Bagrationowsk-Bezledy oraz Mamonowo-Grzechotki-2) oraz drogi krajowej (federalnej) Bagrationowsk – Kaliningrad. Podkre¶la siê równie¿ dynamiczny rozwój stosunków z przygranicznymi s±siadami w ramach Euroregionu £yna-£awa. Po³o¿enie Rejonu okre¶la siê jako „wygodne” z uwagi m.in. na przej¶cia miêdzynarodowe, rozwój wspó³pracy z przygranicznymi jednostkami samorz±dowymi, blisko¶ci± do centrum obwodowego. W czê¶ci po¶wiêconej omówieniu podstawowych grup problemów i przewagi konkurencyjnej w pkt 2.2. zauwa¿ono brak uzgodnieñ i porozumieñ w obszarze projektów i programów rozwoju przestrzennego s±siednich jednostek samorz±dowych i przygranicznych obszarów. Wa¿nym odwo³aniem jest uwzglêdnienie wspó³pracy transgranicznej w sformowanej misji rozwojowej: „Wysoki stopieñ wspó³pracy biznesowej i partnerstwa z UE, a przede wszystkim z przygranicznymi obszarami Polski”. Mo¿liwo¶ci rozwojowe (szczególnie kultura, turystyka) s± wi±zane z pozyskiwaniem ¶rodków w ramach programów UE wspieraj±cych wspó³pracê trans graniczn± (w tym przypadku Litwa, Polska, Rosja), w strategii wskazuje siê na konkretne projekty i dzia³ania wspólnie z partnerami zagranicznymi. Dodatkowo jako mo¿liwe perspektywy rozwojowe wskazano: rozszerzenie wspó³pracy z s±siednimi jednostkami municypalnymi oraz s±siaduj±cymi obszarami przygranicznych krajów, w tym równie¿ w ramach euroregionów „£yna-£awa” oraz „Ba³tyk”; liberalizacja trybu przebywania obywateli zagranicznych w strefie przygranicznej; rozszerzenie s³u¿bowych i miêdzyludzkich kontaktów z przygranicznymi polskimi obszarami na skutek wprowadzenia ma³ego ruchu granicznego (w trybie bezwizowym);
Niesterow Strategia rozwoju spo³eczno-gospodarczego Niestierowskiego miejskiego okrêgu W ramach przeprowadzonej analizy SWOT wskazuje siê jako mo¿liwo¶ci rozwojowe: wzrastaj±ce zainteresowanie wspó³prac± trans graniczn± i udzia³ we wspólnych projektach.
Oziersk Strategia rozwoju spo³eczno-gospodarczego municypalnej jednostki „Ozierski rejon” na okres do 2020 roku Strategia by³a przygotowana zgodnie z Ustaw± Federaln± Nr 131- ФЗ „O ogólnych zasadach organizacji samorz±du lokalnego w Federacji Rosyjskiej”, Statutem Municypalnej jednostki „Ozierski rejon”, z uwzglêdnieniem Strategii i Programu spo³eczno-gospodarczego rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego w ¶redni- i d³ugoterminowej perspektywie, celowych programów oraz Programu Wspó³pracy Transgranicznej Litwa, Polska, Rosja 2007-2013. Charakteryzuj±c sytuacjê spo³eczno-gospodarcz± rejonu wskazano na du¿± dynamikê rozwoju dwustronnych miêdzynarodowych kontaktów z miastami Polski, Litwy, Bia³orusi i Niemiec oraz kontaktów z samorz±dami skupionymi w ramach 4 euroregionów: £yna-£awa, Szeszupe, Niemen, Ba³tyk. Zdaniem autorów strategii, pomimo oddalenia od centrum regionu, geograficzne po³o¿enie Ozierska jest korzystne z punktu widzenia wspó³pracy z przygranicznymi samorz±dami Polski. W charakterystyce spo³ecznych procesów oraz g³ównych tendencji zauwa¿ono, ¿e rejon posiada pozytywne do¶wiadczenia w obszarze zarz±dzania projektami wspó³pracy transgranicznej, a na etapie realizacji obecnie znajduje siê kilka miêdzynarodowych projektów w obszarze kultury, turystyki i rekreacji, dziedzictwa kulturowego oraz sportu. W czê¶ci po¶wiêconej omówieniu podstawowych grup problemów i przewagi konkurencyjnej w pkt 2.2. zauwa¿ono brak uzgodnieñ i porozumieñ w obszarze projektów i programów rozwoju przestrzennego s±siednich jednostek samorz±dowych i przygranicznych obszarów, i dalej: „aktywnie bêdzie wykorzystywany czynnik dobros±siedzkich stosunków z partnerami z partnerami z Polski i Litwy, co pozwoli nie tylko wykorzystywaæ ich najlepsze praktyki w obszarze rozwoju lokalnego, lecz równie¿ wspólnie tworzyæ nowe przedsiêbiorstwa i produkty maj±ce wysok± warto¶æ na rynkah zewnêtrznych, oraz efektywnie wykorzystywaæ mo¿liwo¶ci programu wspó³pracy transgranicznej w interesie wspólnego rozwoju samorz±dów.
W istniej±cych strategiach rozwoju przygranicznych okrêgów municypalnych nacisk k³adzie siê na uzyskanie okre¶lonych ekonomicznych zysków dziêki ulokowaniu na ich terytorium infrastruktury miêdzynarodowych przej¶æ granicznych i zwiêkszenia strumieni inwestycyjnych. Oprócz tego planowane jest maksymalne wykorzystanie przewagi wspó³pracy przygranicznej dziêki uczestnictwu wspólnie z partnerami z zagranicy w miêdzynarodowych programach i projektach.
|
|
4.7.2. |
Wska¼niki ilo¶ciowe |
|
|
4.7.2.1. |
Je¶li s±, to nale¿y okre¶liæ ich ilo¶æ (równie¿ w stosunku % do ogólnej ilo¶ci j.s.t. na danym obszarze przygranicznym) |
Strategia rozwoju województwa Warmiñsko-Mazurskiego zawiera odwo³anie do wspó³pracy transgranicznej Poziom powiatowy: na 19 strategii …………. Zawiera odwo³ania do wspó³pracy transgranicznej Na 116 strategii gminnych - …. Zawiera odwo³ania do wspó³pracy transgranicznej
|
Wymaga uzupe³nienia |
4.8. |
Czy zosta³y utworzone specjale miêdzyrz±dowe organa (np. komisje dwustronne) ds. wspó³pracy transgranicznej (ogó³em, lub w okre¶lonych obszarach) |
||
4.8.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.8.1.1. |
Je¶li zosta³y s± utworzone, to nale¿y przeanalizowaæ postawione przed nimi zadania |
Na omawianym obszarze dzia³a Polsko-Rosyjska Rada ds. wspó³pracy pólnocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkim FR. W ramach Rady funkcjonuje 12 wspólnych dwustronnych Komisji tematycznych. Zosta³a utworzona na mocy Porozumienia miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o wspó³pracy pólnocno-wschodnich województw RP i Obwodu Kaliningradzkim FR.z dnia 22 maja 1992 r. Zgodnie z tym Porozumieniem powo³ani Pe³nomocnicy odpowiedzialni za koordynacjê programów ustanowili strukturê zapewniaj±c± realizacjê postanowieñ Porozumienia. Zadania Rady okre¶la Statut, s± to m.in.: -/ okre¶lanie wspólnych programów i dzia³añ maj±cych na celu rozwój wspó³pracy -/ wskazywanie potencjalnych mo¿liwo¶ci wspó³pracy, podejmowanie kroków zmierzaj±cych do zwiêkszenia jej efektywno¶ci, rozwi±zywanie powstaj±cych problemów, okre¶lanie nowych kierunków wspó³pracy -/ rozpatrywanie zaleceñ organów administracji pañstwowej obu pañstw, w tym organów samorz±dowych, podmiotów gospodarczych i organizacji spo³ecznych dotycz±ce konkretnych projektów wspó³dzia³ania -/ opracowanie i przed³o¿enie odpowiednim organom obu pañstw propozycje nowych kierunków wspó³pracy regionów, w razie potrzeby projekty odpowiednich porozumieñ -/ opracowanie propozycji w zakresie tworzenia warunków prawnych, ekonomicznych, finansowych i rynkowych niezbêdnych dla wzajemnie korzystnego wspó³dzia³ania gospodarczego i rozwoju przedsiêbiorczo¶ci. Ostatnie posiedzenie Rady odby³o siê w czerwcu 2011 r. na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.
|
|
4.8.2. |
Wska¼niki ilo¶ciowe |
|
|
4.8.2.1. |
Ilo¶æ takich organów |
1 Rada, 12 komisji tematycznych |
|
4.9. |
Poziom uprzywilejowania wspó³pracy transgranicznej w mechanizmach gospodarczych w s±siaduj±cych krajach |
||
4.9.1. |
Wska¼niki jako¶ciowe |
||
4.9.1.1. |
Prawodawstwo |
|
|
4.9.1.2. |
Prawo bankowe (w szczególno¶ci czy daje mo¿liwo¶æ pracy filiom zagranicznym) |
|
|
4.9.1.3. |
Prawo ubezpieczeniowe (w szczególno¶ci, czy daje mo¿liwo¶æ pracy filiom zagranicznym) |
Obszar ten reguluje Ustawa Federacji Rosyjskiej z dnia 27.11.1992 r. N 4015-1 (zm z dn. 18.07.2011) „O organizacji systemu ubezpieczeñ w Federacji Rosyjskiej” Dzia³alno¶æ filii zagranicznych jest dopuszczalna w ramach kwoty, okre¶lanej przez Rz±d Federalny. Rozporz±dzenie Rostechnadzoru z dnia 4 marca 2011 roku N 97 „O wysoko¶ci (kwocie) udzia³u kapita³u zagranicznego w kapita³ach zak³adowych instytucji ubezpieczeniowych”. Zgodnie z tym rozporz±dzeniem wysoko¶æ (kwota) udzia³u kapita³u zagranicznego w kapita³ach zak³adowych tego typu instytucji zosta³a okre¶lona na poziomie 22,42 %.
|
|
4.9.2. |
Wska¼niki ilo¶ciowe |
|
|
4.9.2.1. |
Czy s± Specjalne Strefy Ekonomiczne, je¶li tak, to ile. |
W obwodzie Kaliningradzkim takich stref nie ma. – ilo¶æ: 0 Polska: Zasady funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych okre¶la ustawa o SSE (Ustawa z 20 pa¼dziernika 1994 r., o specjalnych strefach ekonomicznych, Dz. U. 1994, nr 123, poz. 600 z poz. zm.) oraz 14 rozporz±dzeniach w sprawie ustanowienia ka¿dej ze stref. Na terenie województwa Warmiñsko-Mazurskiego dzia³aj± 2 Strefy: 1. Warmiñsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna (839,9 ha ) 2. Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna
|
|
Wszystkie niezbêdne informacje przydatne turystom przekraczaj±cym granicê znajdziecie Pañstwo na stronie Ambasady Feredarcji Rosyjskiej.
ZALECENIA PRZY STOSOWANIU UMOWY MIÊDZY RZ¡DEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ A RZ¡DEM FEDERACJI ROSYJSKIEJ O ZASADACH MA£EGO RUCHU GRANICZNEGO.
Niniejsze Zalecenia maj± na celu zapewnienie jednakowego stosowania i rozumienia przez Ambasadê Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, Konsulat Generalny Federacji Rosyjskiej w Gdañsku, Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Kaliningradzie i w³a¶ciwe miejscowe organy w³adzy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej postanowieñ Umowy miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o zasadach ma³ego ruchu granicznego, podpisanej w Moskwie 14 grudnia 2011 roku (zwanej dalej "Umowa").
Zalecenia nie s± czê¶ci± Umowy i dlatego nie maj± obowi±zuj±cej mocy prawnej.
Zalecenia mog± ulec zmianie pod wp³ywem do¶wiadczenia, zdobytego podczas stosowania Umowy.
1. Dokumenty potwierdzaj±ce miejsce sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej.
W art. 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 i 13 termin "mieszkañcy strefy przygranicznej" stosowany jest do okre¶lenia mieszkañców strefy przygranicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. (e) Umowy, a tak¿e wymienionych w art. 2 ust. 2 kategorii obywateli posiadaj±cych miejsce sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej przez okres krótszy ni¿ 3 lata.
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata:
paszport obywatela Federacji Rosyjskiej z adnotacj± o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;
tymczasowy dowód osobisty obywatela Federacji Rosyjskiej z adnotacj± o rejestracji w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;
¶wiadectwo o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;
wypis z ksi±¿ki mieszkañców, potwierdzony przez organ ewidencji meldunkowej obywateli Federacji Rosyjskiej dokumentuj±cy fakt zamieszkiwania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;
zezwolenie na sta³y pobyt cudzoziemca lub bezpañstwowca z adnotacj± o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata:
dowód osobisty;
za¶wiadczenie o miejscu sta³ego zamieszkania wystawione przez w³a¶ciwe organy Rzeczypospolitej Polskiej;
karta pobytu.
2. Wykaz dokumentów uprawniaj±cych do otrzymania zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego, potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków i dzieci mieszkañców strefy przygranicznej, w tym pe³noletnich i przysposobionych, a tak¿e dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej, w tym pe³noletnich i przysposobionych (art. 2 ust. 2 Umowy).
а) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej:
potwierdzenie posiadania miejsca sta³ego zamieszkania mieszkañca strefy przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;
akt ma³¿eñstwa;
jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ.
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:
jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;
jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania drugiego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej;
odpis skrócony b±d¼ zupe³ny polskiego aktu ma³¿eñstwa; wielojêzyczny odpis skrócony aktu ma³¿eñstwa lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy zawarcie ma³¿eñstwa wy¿ej wymienionych.
b) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
dokument potwierdzaj±cy posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania jednego z rodziców w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;
dokument potwierdzaj±cy rodzicielstwo (akt urodzenia, za¶wiadczenie o adopcji lub "paszport wewnêtrzny" mieszkañca strefy przygranicznej z informacj± o dzieciach);
jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich);
potwierdzenie posiadania przez mieszkañca strefy przygranicznej dziecka na utrzymaniu (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich).
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status niepe³noletnich dzieci mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przysposobionych:
jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego z rodziców w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;
jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania dziecka wraz z rodzicem w strefie przygranicznej;
odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu urodzenia; wielojêzyczny odpis skrócony aktu urodzenia lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy urodzenie dziecka.
W przypadku mieszkañców strefy przygranicznej zarówno Rzeczypospolitej Polskiej jak te¿ Federacji Rosyjskiej, na z³o¿enie wniosku o wydanie zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego dla dzieci niepe³noletnich wymagana jest zgoda obojga rodziców, z wyj±tkiem przypadków, gdy prawa rodzicielskie posiada tylko jeden rodzic. Za wyra¿enie zgody uwa¿a siê obecno¶æ obojga rodziców przy sk³adaniu wniosku.
c) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
potwierdzenie posiadania miejsca sta³ego zamieszkania mieszkañca strefy przygranicznej w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;
akt ma³¿eñstwa rodzica z mieszkañcem strefy przygranicznej;
dokument potwierdzaj±cy rodzicielstwo wspó³ma³¿onka mieszkañca strefy przygranicznej (akt urodzenia, za¶wiadczenie o adopcji lub "paszport wewnêtrzny" mieszkañca strefy przygranicznej z informacj± o dzieciach);
jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich);
dokument potwierdzaj±cy, ¿e dziecko pozostaje na utrzymaniu wspó³ma³¿onka mieszkañca strefy przygranicznej (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich).
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;
odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu ma³¿eñstwa z wymienionym wy¿ej mieszkañcem strefy przygranicznej; wielojêzyczny odpis skrócony aktu ma³¿eñstwa lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy zawarcie ma³¿eñstwa;
odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu urodzenia; wielojêzyczny odpis skrócony aktu urodzenia lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy urodzenie dziecka;
jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania dziecka wraz z jego rodzicem w strefie przygranicznej.
3. Powody do wielokrotnego przekraczania granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego oraz ich uzasadnienie (art. 3 ust. 1 lit. (c) Umowy).
Powody do wielokrotnego przekraczania granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego nale¿y wskazaæ we wniosku o wydanie zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego. Nie s± wymagane dodatkowe dokumenty uzasadniaj±ce powody do wydania zezwolenia. Wyj±tkiem s± przypadki gdy wystêpuj± powa¿ne podstawy, aby przypuszczaæ, i¿ zezwolenie mo¿e zostaæ wykorzystane w innym celu, ni¿ wskazany we wniosku.
Powody do wielokrotnego przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego, wymienione w art. 3 ust. 1 Umowy (podtrzymywanie wiêzi rodzinnych, spo³ecznych, kulturalnych, a tak¿e kontaktów ekonomicznych i innych) s± szeroko interpretowane. Jednocze¶nie zezwolenie na przekraczanie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego nie mo¿e byæ wydawane w celu dzia³alno¶ci gospodarczej b±d¼ podjêcia pracy.
Powody wskazane przez mieszkañca strefy przygranicznej we wniosku nie ograniczaj± mo¿liwo¶ci przekraczania przez niego granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego w innym dozwolonym celu przez okres wa¿no¶ci zezwolenia.
Powody wskazane we wniosku nie s± wymienione w zezwoleniu uprawniaj±cym do ma³ego ruchu granicznego. Natomiast mo¿e byæ wskazany powód ogólny, jak "ma³y ruch graniczny".
4. Podstawy do odmowy wydania cudzoziemcom zezwolenia na wjazd na terytorium Federacji Rosyjskiej i Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 2 lit. (b) Umowy).
Podstawy do odmowy wydania zezwolenia na wjazd na terytorium Federacji Rosyjskiej wymienione s± w art. 26, 27 Ustawy Federalnej Nr114-ФЗ z dnia 15 sierpnia 1996 r. "O zasadach wyjazdu z Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Federacji Rosyjskiej".
5. Termin wa¿no¶ci zezwolenia uprawniaj±cego do przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego (art. 4 ust. 2, 3 Umowy).
Termin wa¿no¶ci zezwolenia uprawniaj±cego do przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego mo¿e byæ zbie¿ny z dat± up³ywu wa¿no¶ci dokumentu podró¿y, na podstawie którego jest wydawane zezwolenie.
6. Dokument (wiza lub zezwolenie), na podstawie którego mieszkaniec strefy przygranicznej jednego pañstwa wjecha³ do strefy przygranicznej drugiego pañstwa (art. 4 ust. 6, 7 Umowy).
Zgodnie z art. 4 ust. 7 Umowy w przypadku, gdy mieszkañcy strefy przygranicznej pañstwa jednej Strony, posiadaj±cy jednocze¶nie zezwolenie i wa¿n± wizê pañstwa drugiej Strony, wje¿d¿aj± do strefy przygranicznej pañstwa drugiej Strony na podstawie wizy, maj± wówczas prawo wyje¿d¿ania poza strefê przygraniczn±. Fakt wjazdu mieszkañca strefy przygranicznej pañstwa jednej Strony do strefy przygranicznej pañstwa drugiej Strony na podstawie wizy potwierdzany jest za pomoc± stempla kontroli granicznej, zamieszczanego na wa¿nych dokumentach podró¿y.
7. Okoliczno¶ci wywo³ane si³± wy¿sz± (art. 4 ust. 8 Umowy).
Do okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zaliczane s± powa¿ne choroby, wypadek, katastrofy naturalne i technologiczne, zawieszenie stosowania umowy (art. 12). Jednak dany wykaz okoliczno¶ci nie jest wyczerpuj±cy.
Mieszkañcy strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, którzy na skutek okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zmuszeni s± do pozostania w strefie przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przez ponad 30 dni jednorazowo lub ponad 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, s± przy wyje¼dzie zobligowani do powiadomienia o tym Stra¿y Granicznej Rzeczypospolitej Polskiej i przedstawienia dokumentów lub innych dowodów potwierdzaj±cych zaistnienie wspomnianych okoliczno¶ci (np. za¶wiadczenie lekarskie w przypadku choroby).
Mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, którzy na skutek okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zmuszeni s± do pozostania w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przez ponad 30 dni jednorazowo lub ponad 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, s± zobligowani do powiadomienia o tym najbli¿szego oddzia³u organu terytorialnego Federalnej S³u¿by Migracyjnej (FSM Rosji) i przedstawienia dokumentów lub innych dowodów potwierdzaj±cych zaistnienie wspomnianych okoliczno¶ci (np. za¶wiadczenie lekarskie w przypadku choroby). Je¿eli na podstawie oceny sytuacji oddzia³ organu terytorialnego FSM Rosji potwierdzi zaistnienie okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz±, mieszkañcowi strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej wydana zostanie wiza wyjazdowa.
8. Zamieszczanie stempli kontroli granicznej.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Umowy stemple kontroli granicznej nie s± zamieszczane w zezwoleniach oraz wa¿nych dokumentach podró¿y przy wje¼dzie oraz wyje¼dzie.
Stemple kontroli granicznej mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej zamieszczane s± w karcie migracyjnej wype³nianej podczas wjazdu do strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej (rozdzia³ 9 (a) niniejszych Zaleceñ).
9. Dokumenty potwierdzaj±ce niepe³nosprawno¶æ (art. 9 ust. 2 lit. (b) Umowy).
Dokument potwierdzaj±cy, ¿e mieszkaniec strefy przygranicznej w Federacji Rosyjskiej jest inwalid± pierwszej i drugiej grupy, dzieckiem-inwalid±, a w Rzeczypospolitej Polskiej - inwalid± niezdolnym do pracy, przedstawiany jest przez:
mieszkañca strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej - za¶wiadczenie o niepe³nosprawno¶ci;
mieszkañca strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:
- orzeczenie o niezdolno¶ci do pracy wydawane dla celów przyznawania ¶wiadczeñ rentowych;
- orzeczenie o niepe³nosprawno¶ci i stopniu niepe³nosprawno¶ci, wydawane przez organy orzecznictwa pozarentowego (zakres pojêcia „inwalidy niezdolnego do pracy” mo¿e obejmowaæ osoby zaliczone do lekkiego, umiarkowanego oraz znacznego stopnia niepe³nosprawno¶ci);
- orzeczenie o wskazaniach do ulg i uprawnieñ, wydawane przez organy orzecznictwa pozarentowego;
- legitymacja osoby niepe³nosprawnej.
10. Mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przy wje¼dzie i przez okres pobytu w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej zobowi±zani s± do przestrzegania porz±dku prawnego Federacji Rosyjskiej (art. 10 ust. 1 Umowy).
a) Wype³nienie karty migracyjnej.
Mieszkaniec strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej jest zobligowany do wype³nienia karty migracyjnej i przedstawienia jej wraz z paszportem funkcjonariuszowi Stra¿y Granicznej FSB Rosji. Karta migracyjna jest zachowana na okres pobytu w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej i przekazana funkcjonariuszowi Stra¿y Granicznej FSB Rosji podczas kontroli paszportowej przy wyje¼dzie.
Kartê migracyjn± mo¿na otrzymaæ na przej¶ciach granicznych. W przypadku utraty lub kradzie¿y karty migracyjnej mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej s± zobligowani do powiadomienia o tym miejscowego oddzia³u FSM Rosji lub funkcjonariusza Stra¿y Granicznej FSB Rosji.
b) Procedury ewidencji migracyjnej w Federacji Rosyjskiej.
W przypadku gdy okres pobytu mieszkañca strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przekracza siedem dni roboczych, jest on zobowi±zany do wpisania siê do ewidencji migracyjnej w oddziale FSM Rosji. Wpisu do ewidencji migracyjnej dokonuje hotel lub przyjmuj±ca osoba prawna lub fizyczna w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej. W przypadku gdy celem podró¿y do strefy przygranicznej jest ekoturystyka, ³owienie ryb itd., i mieszkaniec strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przebywa poza obszarem zabudowanym (np. w namiocie), a okres pobytu przekracza siedem dni roboczych, jest on zobowi±zany do zg³oszenia siê do w³adz miejskich w celu dokonania przez nie wpisu do ewidencji migracyjnej.
c) Terytorium obejmuj±ce strefê przygraniczn± Federacji Rosyjskiej, którego zwiedzanie wymaga posiadania specjalnego zezwolenia.
Do wjazdu na terytorium z reglamentowanym dostêpem dla cudzoziemców (granica takiego terytorium w Obwodzie Kaliningradzkim okre¶lona jest w Uchwale Nr470 Rz±du Federacji Rosyjskiej z dnia 4 lipca 1992 r. "Wykaz terytoriów Federacji Rosyjskiej z reglamentowanym dostêpem dla cudzoziemców"), a tak¿e na teren wokó³ jednostek i obiektów wojskowych oraz zwi±zków organizacyjnych wojsk, wymagane jest specjalne zezwolenie. Zabrania siê fotografowania i filmowania obiektów chronionych.
Przy tym mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej mog± przebywaæ w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej w Obwodzie Kaliningradzkim, z wyj±tkiem obiektów in¿ynieryjnych, bez konieczno¶ci posiadania dodatkowej przepustki oprócz zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego (art. 4 ust. 4 Umowy).
11. Przewidziane w ustawodawstwie Federacji Rosyjskiej ¶rodki karne wobec osób, które nie stosuj± siê do zasad wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium Federacji Rosyjskiej (art. 10 ust. 2, 3 Umowy).
Cudzoziemiec, który nie stosuje siê do przepisów prawnych Federacji Rosyjskiej, jest poci±gany do odpowiedzialno¶ci na mocy prawa Federacji Rosyjskiej (art. 33 Ustawy Federalnej "O sytuacji prawnej cudzoziemców w Federacji Rosyjskiej").
Obecnie istniej± dwa mechanizmy umo¿liwiaj±ce efektywne przeciwdzia³anie nielegalnej migracji - wydalenie administracyjne i deportacja.
Wydalenie administracyjne - administracyjne ¶rodki karne, stosowane wobec cudzoziemców lub bezpañstwowców, którzy naruszyli zasady pobytu na terytorium Federacji Rosyjskiej, wymierzone przez sêdziego, a w przypadku pope³nienia przez cudzoziemca lub bezpañstwowca wykroczenia administracyjnego przy wje¼dzie do Federacji Rosyjskiej - przez odpowiednich funkcjonariuszy (art. 3.10 ust. 2 Kodeksu FR o Wykroczeniach Administracyjnych).
Wydalenie administracyjne cudzoziemców lub bezpañstwowców poza granice Federacji Rosyjskiej polega na przymusowym i kontrolowanym przemieszczeniu wskazanych osób przez granicê pañstwow± Federacji Rosyjskiej poza granicê Federacji Rosyjskiej (art. 3.10 ust. 1 Kodeksu FR o Wykroczeniach Administracyjnych).
Wykroczenia administracyjne prowadz±ce do wymierzenia przez sêdziów kary administracyjnej w postaci wydalenia administracyjnego poza granice Federacji Rosyjskiej cudzoziemca lub bezpañstwowca, wobec którego prowadzone jest postêpowanie przy udziale organów spraw wewnêtrznych, przewidziane s± w art. 18.8, art. 18.10 ust. 2 oraz art. 18.11 Kodeksu Federacji Rosyjskiej o Wykroczeniach Administracyjnych.
Deportacja - przymusowe wydalenie cudzoziemca z Federacji Rosyjskiej w przypadku braku podstaw prawnych do jego dalszego pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej (rozdzia³ 1 art. 2 ust. 1 Ustawy Federalnej "O sytuacji prawnej cudzoziemców w Federacji Rosyjskiej).
Decyzjê o deportacji cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej podejmuje dyrektor Federalnej S³u¿by Migracyjnej (zarz±dzenie Nr 533 MSW Rosji z dnia 26.08.2004 r.).
Cudzoziemcy i bezpañstwowcy podlegaj±cy wydaleniu administracyjnemu lub deportacji z Federacji Rosyjskiej decyzj± s±du mog± byæ przetrzymywani w specjalnych pomieszczeniach organów spraw wewnêtrznych lub innych specjalnych urzêdach do czasu wykonania decyzji.
Jednocze¶nie na mocy Ustawy Federalnej "O zasadach wyjazdu z Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Federacji Rosyjskiej" (rozdzia³ 4 art. 25.10) cudzoziemiec lub bezpañstwowiec, który wjecha³ na terytorium Federacji Rosyjskiej, nie stosuj±c siê do wyznaczonych zasad, lub nie maj±c dokumentów potwierdzaj±cych prawo do pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej, lub który utraci³ takie dokumenty i nie z³o¿y³ odpowiedniego wniosku do organu terytorialnego federalnego organu w³adzy wykonawczej, uprawnionego do kontroli i nadzoru w sferze migracji, lub odmawia wyjazdu z Federacji Rosyjskiej po up³ywie terminu pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej, i jednocze¶nie nie stosowa³ siê do zasad przejazdu tranzytowego przez terytorium Federacji Rosyjskiej, przebywa bezprawnie na terytorium Federacji Rosyjskiej i ponosi odpowiedzialno¶æ zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej.
Nale¿y uwzglêdniæ przepisy wspomnianego artyku³u Ustawy Federalnej stanowi±ce, ¿e wobec cudzoziemca lub bezpañstwowca przebywaj±cego bezprawnie na terytorium Federacji Rosyjskiej, lub dla którego wjazd do Federacji Rosyjskiej jest zabroniony, a tak¿e gdy pobyt (zamieszkiwanie) cudzoziemca lub bezpañstwowca, przebywaj±cego legalnie w Federacji Rosyjskiej stanowi zagro¿enie dla obronno¶ci lub bezpieczeñstwa wewnêtrznego, porz±dku publicznego lub zdrowia publicznego, w celu ochrony podstaw ustroju konstytucyjnego, zasad moralnych, praw oraz interesów prawnych innych osób, mo¿e zostaæ podjêta decyzja o niepo¿±danym pobycie (zamieszkiwaniu) danego cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej.
Przy tym decyzja o niepo¿±danym pobycie (zamieszkiwaniu) cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej jest podstaw± do pó¼niejszej odmowy wjazdu do Federacji Rosyjskiej.
12. Ubezpieczenie zdrowotne.
Nie jest wymagane podczas ubiegania siê o zezwolenie na przekroczenie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego i podczas przebywania w strefie przygranicznej.
13. Inne zagadnienia.
a) Dokumenty wymienione w niniejszych Zaleceniach mog± stanowiæ za³±czniki do wniosku o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego w jêzyku orygina³u, gdy jest nim jêzyk rosyjski lub polski.
b) Strony wymieni± siê wzorami wszystkich dokumentów wskazanych w punkcie pierwszym niniejszych Zaleceñ nie pó¼niej ni¿ w dniu otrzymania ostatniego pisemnego zawiadomienia o spe³nieniu przez Strony niezbêdnych procedur wewnêtrznych, aby Umowa mog³a wej¶æ w ¿ycie.
c) Strony wspólnie pracuj± nad przygotowaniem informacji przeznaczonej do wiadomo¶ci mieszkañców stref przygranicznych.
Grudzieñ 2024 | ||||||
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |