Prawo miêdzynarodowe

ZALECENIA PRZY STOSOWANIU UMOWY MIÊDZY RZ¡DEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ A RZ¡DEM FEDERACJI ROSYJSKIEJ O ZASADACH MA£EGO RUCHU GRANICZNEGO.

 

Niniejsze Zalecenia maj± na celu zapewnienie jednakowego stosowania i rozumienia przez Ambasadê Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, Konsulat Generalny Federacji Rosyjskiej w Gdañsku, Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Kaliningradzie i w³a¶ciwe miejscowe organy w³adzy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej postanowieñ Umowy miêdzy Rz±dem Rzeczypospolitej Polskiej a Rz±dem Federacji Rosyjskiej o zasadach ma³ego ruchu granicznego, podpisanej w Moskwie 14 grudnia 2011 roku (zwanej dalej "Umowa").
Zalecenia nie s± czê¶ci± Umowy i dlatego nie maj± obowi±zuj±cej mocy prawnej.
Zalecenia mog± ulec zmianie pod wp³ywem do¶wiadczenia, zdobytego podczas stosowania Umowy. 

1.     Dokumenty potwierdzaj±ce miejsce sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej.

W art. 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 i 13 termin "mieszkañcy strefy przygranicznej" stosowany jest do okre¶lenia mieszkañców strefy przygranicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. (e) Umowy, a tak¿e wymienionych w art. 2 ust. 2 kategorii obywateli posiadaj±cych miejsce sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej przez okres krótszy ni¿ 3 lata.
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata:
    paszport obywatela Federacji Rosyjskiej z adnotacj± o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci  po³o¿onej w strefie przygranicznej;
    tymczasowy dowód osobisty obywatela Federacji Rosyjskiej z adnotacj± o rejestracji w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;

    ¶wiadectwo o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;

    wypis z ksi±¿ki mieszkañców, potwierdzony przez organ ewidencji meldunkowej obywateli Federacji Rosyjskiej dokumentuj±cy fakt zamieszkiwania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;  

    zezwolenie na sta³y pobyt cudzoziemca lub bezpañstwowca z adnotacj± o rejestracji w miejscu zamieszkania w miejscowo¶ci po³o¿onej w strefie przygranicznej;

Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania w strefie przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata:
    dowód osobisty;

    za¶wiadczenie o miejscu sta³ego zamieszkania wystawione przez w³a¶ciwe organy Rzeczypospolitej Polskiej;

    karta pobytu.

2.    Wykaz dokumentów uprawniaj±cych do otrzymania zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego, potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków i dzieci mieszkañców strefy przygranicznej, w tym pe³noletnich i przysposobionych, a tak¿e dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej, w tym pe³noletnich i przysposobionych (art. 2 ust. 2 Umowy).
а)    Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej:
    potwierdzenie posiadania miejsca sta³ego zamieszkania mieszkañca strefy przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    akt ma³¿eñstwa;

    jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ.
Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:
    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania drugiego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej;

    odpis skrócony b±d¼ zupe³ny polskiego aktu ma³¿eñstwa; wielojêzyczny odpis skrócony aktu ma³¿eñstwa lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy zawarcie ma³¿eñstwa wy¿ej wymienionych.

b) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
    dokument potwierdzaj±cy posiadanie miejsca sta³ego zamieszkania jednego z rodziców w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    dokument potwierdzaj±cy rodzicielstwo (akt urodzenia, za¶wiadczenie o adopcji lub "paszport wewnêtrzny" mieszkañca strefy przygranicznej z informacj± o dzieciach);

    jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich);

    potwierdzenie posiadania przez mieszkañca strefy przygranicznej dziecka na utrzymaniu (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich).

Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status niepe³noletnich dzieci mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przysposobionych:
    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego z rodziców w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania dziecka wraz z rodzicem w strefie przygranicznej;

    odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu urodzenia; wielojêzyczny odpis skrócony aktu urodzenia lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy urodzenie dziecka.

    W przypadku mieszkañców strefy przygranicznej zarówno Rzeczypospolitej Polskiej jak te¿ Federacji Rosyjskiej, na z³o¿enie wniosku o wydanie zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego dla dzieci niepe³noletnich wymagana jest zgoda obojga rodziców, z wyj±tkiem przypadków, gdy prawa rodzicielskie posiada tylko jeden rodzic. Za wyra¿enie zgody uwa¿a siê obecno¶æ obojga rodziców przy sk³adaniu wniosku.
c) Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
    potwierdzenie posiadania miejsca sta³ego zamieszkania mieszkañca strefy przygranicznej w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    akt ma³¿eñstwa rodzica z mieszkañcem strefy przygranicznej;

    dokument potwierdzaj±cy rodzicielstwo wspó³ma³¿onka mieszkañca strefy przygranicznej (akt urodzenia, za¶wiadczenie o adopcji lub "paszport wewnêtrzny" mieszkañca strefy przygranicznej z informacj± o dzieciach);

    jeden z dokumentów wymienionych w p.1 niniejszych Zaleceñ (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich);

    dokument potwierdzaj±cy, ¿e dziecko pozostaje na utrzymaniu wspó³ma³¿onka mieszkañca strefy przygranicznej (tylko w przypadku dzieci pe³noletnich).

Wykaz dokumentów potwierdzaj±cych status dzieci wspó³ma³¿onków mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przysposobionych i pe³noletnich, pozostaj±cych na ich utrzymaniu:
    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania jednego ze wspó³ma³¿onków w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy ni¿ 3 lata;

    odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu ma³¿eñstwa z wymienionym wy¿ej mieszkañcem strefy przygranicznej; wielojêzyczny odpis skrócony aktu ma³¿eñstwa lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy zawarcie ma³¿eñstwa;

    odpis zupe³ny lub skrócony polskiego aktu urodzenia; wielojêzyczny odpis skrócony aktu urodzenia lub zagraniczny akt stanu cywilnego potwierdzaj±cy urodzenie dziecka;

    jeden z dokumentów wymienionych w pkt 1 niniejszych Zaleceñ, potwierdzaj±cy fakt zamieszkania dziecka wraz z jego rodzicem w strefie przygranicznej.

3. Powody do wielokrotnego przekraczania granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego oraz ich uzasadnienie (art. 3 ust. 1 lit. (c) Umowy).
    
    Powody do wielokrotnego przekraczania granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego nale¿y wskazaæ we wniosku o wydanie zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego. Nie s± wymagane dodatkowe dokumenty uzasadniaj±ce powody do wydania zezwolenia. Wyj±tkiem s± przypadki gdy wystêpuj± powa¿ne podstawy, aby przypuszczaæ, i¿ zezwolenie mo¿e zostaæ wykorzystane w innym celu, ni¿ wskazany we wniosku.
        Powody do wielokrotnego przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego, wymienione w art. 3 ust. 1 Umowy (podtrzymywanie wiêzi rodzinnych, spo³ecznych, kulturalnych, a tak¿e kontaktów ekonomicznych i  innych) s± szeroko interpretowane. Jednocze¶nie zezwolenie na przekraczanie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego nie mo¿e byæ wydawane w celu dzia³alno¶ci gospodarczej b±d¼ podjêcia pracy.
    Powody wskazane przez mieszkañca strefy przygranicznej we wniosku nie ograniczaj± mo¿liwo¶ci przekraczania przez niego granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego w innym dozwolonym celu przez okres wa¿no¶ci zezwolenia.
    Powody wskazane we wniosku nie s± wymienione w zezwoleniu uprawniaj±cym do ma³ego ruchu granicznego. Natomiast mo¿e byæ wskazany powód ogólny, jak "ma³y ruch graniczny".
4. Podstawy do odmowy wydania cudzoziemcom zezwolenia na wjazd na terytorium Federacji Rosyjskiej i Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 2 lit. (b) Umowy).

Podstawy do odmowy wydania zezwolenia na wjazd na terytorium Federacji Rosyjskiej wymienione s± w art. 26, 27 Ustawy Federalnej Nr114-ФЗ z dnia 15 sierpnia 1996 r. "O zasadach wyjazdu z Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Federacji Rosyjskiej".

5.    Termin wa¿no¶ci zezwolenia uprawniaj±cego do przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego (art. 4 ust. 2, 3 Umowy).

Termin wa¿no¶ci zezwolenia uprawniaj±cego do przekroczenia granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego mo¿e byæ zbie¿ny z dat± up³ywu wa¿no¶ci dokumentu podró¿y, na podstawie którego jest wydawane zezwolenie.

6. Dokument (wiza lub zezwolenie), na podstawie którego mieszkaniec strefy przygranicznej jednego pañstwa wjecha³ do strefy przygranicznej drugiego pañstwa (art. 4 ust. 6, 7 Umowy).

Zgodnie z art. 4 ust. 7 Umowy w przypadku, gdy mieszkañcy strefy przygranicznej pañstwa jednej Strony, posiadaj±cy jednocze¶nie zezwolenie i wa¿n± wizê pañstwa drugiej Strony, wje¿d¿aj± do strefy przygranicznej pañstwa drugiej Strony na podstawie wizy, maj± wówczas prawo wyje¿d¿ania poza strefê przygraniczn±.  Fakt wjazdu mieszkañca strefy przygranicznej pañstwa jednej Strony do strefy przygranicznej pañstwa drugiej Strony na podstawie wizy potwierdzany jest za pomoc± stempla kontroli granicznej, zamieszczanego na wa¿nych dokumentach podró¿y.
7.    Okoliczno¶ci wywo³ane si³± wy¿sz± (art. 4 ust. 8 Umowy).

Do okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zaliczane s± powa¿ne choroby, wypadek, katastrofy naturalne i technologiczne, zawieszenie stosowania umowy (art. 12). Jednak dany wykaz okoliczno¶ci nie jest wyczerpuj±cy.
Mieszkañcy strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej, którzy na skutek okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zmuszeni s± do pozostania w strefie przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przez ponad 30 dni jednorazowo lub ponad 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, s± przy wyje¼dzie zobligowani do powiadomienia o tym  Stra¿y Granicznej Rzeczypospolitej Polskiej i przedstawienia dokumentów lub innych dowodów potwierdzaj±cych zaistnienie wspomnianych okoliczno¶ci (np. za¶wiadczenie lekarskie w przypadku choroby).
Mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, którzy na skutek okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz± zmuszeni s± do pozostania w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przez ponad 30 dni jednorazowo lub ponad 90 dni w okresie ka¿dych 6 miesiêcy, s± zobligowani do powiadomienia o tym najbli¿szego oddzia³u organu terytorialnego Federalnej S³u¿by Migracyjnej (FSM Rosji) i przedstawienia dokumentów lub innych dowodów potwierdzaj±cych zaistnienie wspomnianych okoliczno¶ci (np. za¶wiadczenie lekarskie w przypadku choroby). Je¿eli na podstawie oceny sytuacji oddzia³ organu terytorialnego FSM Rosji potwierdzi zaistnienie okoliczno¶ci wywo³anych si³± wy¿sz±, mieszkañcowi strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej wydana zostanie wiza wyjazdowa.

8. Zamieszczanie stempli kontroli granicznej.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Umowy stemple kontroli granicznej nie s± zamieszczane w zezwoleniach oraz wa¿nych dokumentach podró¿y przy wje¼dzie oraz wyje¼dzie.
Stemple kontroli granicznej mieszkañców strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej zamieszczane s± w karcie migracyjnej wype³nianej podczas wjazdu do strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej (rozdzia³ 9 (a) niniejszych Zaleceñ).
9. Dokumenty potwierdzaj±ce niepe³nosprawno¶æ (art. 9 ust. 2 lit. (b) Umowy).

Dokument potwierdzaj±cy, ¿e mieszkaniec strefy przygranicznej w Federacji Rosyjskiej jest inwalid± pierwszej i drugiej grupy, dzieckiem-inwalid±, a w Rzeczypospolitej Polskiej - inwalid± niezdolnym do pracy, przedstawiany jest przez:
    mieszkañca strefy przygranicznej Federacji Rosyjskiej - za¶wiadczenie o niepe³nosprawno¶ci;

    mieszkañca strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:

- orzeczenie o niezdolno¶ci do pracy wydawane dla celów przyznawania ¶wiadczeñ rentowych;

- orzeczenie o niepe³nosprawno¶ci i stopniu niepe³nosprawno¶ci, wydawane przez organy orzecznictwa pozarentowego (zakres pojêcia „inwalidy niezdolnego do pracy” mo¿e obejmowaæ osoby zaliczone do lekkiego, umiarkowanego oraz znacznego stopnia niepe³nosprawno¶ci);

- orzeczenie o wskazaniach do ulg i uprawnieñ, wydawane przez organy orzecznictwa pozarentowego;

- legitymacja osoby niepe³nosprawnej.

10.     Mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przy wje¼dzie i przez okres pobytu w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej zobowi±zani s± do przestrzegania porz±dku prawnego Federacji Rosyjskiej (art. 10 ust. 1 Umowy).

a) Wype³nienie karty migracyjnej.
Mieszkaniec strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej jest zobligowany do wype³nienia karty migracyjnej i przedstawienia jej wraz z paszportem funkcjonariuszowi Stra¿y Granicznej FSB Rosji. Karta migracyjna jest zachowana na okres pobytu w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej i przekazana funkcjonariuszowi Stra¿y Granicznej FSB Rosji podczas kontroli paszportowej przy wyje¼dzie.
Kartê migracyjn± mo¿na otrzymaæ na przej¶ciach granicznych. W przypadku utraty lub kradzie¿y karty migracyjnej mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej s± zobligowani do powiadomienia o tym miejscowego oddzia³u FSM Rosji lub funkcjonariusza Stra¿y Granicznej FSB Rosji.

b) Procedury ewidencji migracyjnej w Federacji Rosyjskiej.
W przypadku gdy okres pobytu mieszkañca strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej przekracza siedem dni roboczych, jest on zobowi±zany do wpisania siê do ewidencji migracyjnej w oddziale FSM Rosji.  Wpisu do ewidencji migracyjnej dokonuje hotel lub przyjmuj±ca osoba prawna lub fizyczna w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej. W przypadku gdy celem podró¿y do strefy przygranicznej jest ekoturystyka, ³owienie ryb itd., i mieszkaniec strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej przebywa poza obszarem zabudowanym (np. w namiocie), a okres pobytu przekracza siedem dni roboczych, jest on zobowi±zany do zg³oszenia siê do w³adz miejskich w celu dokonania przez nie wpisu do ewidencji migracyjnej.

c) Terytorium obejmuj±ce strefê przygraniczn± Federacji Rosyjskiej, którego zwiedzanie wymaga posiadania specjalnego zezwolenia.
Do wjazdu na terytorium z reglamentowanym dostêpem dla cudzoziemców (granica takiego terytorium w Obwodzie Kaliningradzkim okre¶lona jest w Uchwale Nr470 Rz±du Federacji Rosyjskiej z dnia 4 lipca 1992 r. "Wykaz terytoriów Federacji Rosyjskiej z reglamentowanym dostêpem dla cudzoziemców"), a tak¿e na teren wokó³ jednostek i obiektów wojskowych oraz zwi±zków organizacyjnych wojsk, wymagane jest specjalne zezwolenie. Zabrania siê fotografowania i filmowania obiektów chronionych.
Przy tym mieszkañcy strefy przygranicznej Rzeczypospolitej Polskiej mog± przebywaæ w strefie przygranicznej Federacji Rosyjskiej w Obwodzie Kaliningradzkim, z wyj±tkiem obiektów in¿ynieryjnych, bez konieczno¶ci posiadania dodatkowej przepustki oprócz zezwolenia uprawniaj±cego do ma³ego ruchu granicznego (art. 4 ust. 4 Umowy).

11.     Przewidziane w ustawodawstwie Federacji Rosyjskiej ¶rodki karne wobec osób, które nie stosuj± siê do zasad wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium Federacji Rosyjskiej (art. 10 ust. 2, 3 Umowy).

Cudzoziemiec, który nie stosuje siê do przepisów prawnych Federacji Rosyjskiej, jest poci±gany do odpowiedzialno¶ci na mocy prawa Federacji Rosyjskiej (art. 33 Ustawy Federalnej "O sytuacji prawnej cudzoziemców w Federacji Rosyjskiej").
Obecnie istniej± dwa mechanizmy umo¿liwiaj±ce efektywne przeciwdzia³anie nielegalnej migracji - wydalenie administracyjne i deportacja.
Wydalenie administracyjne - administracyjne ¶rodki karne, stosowane wobec cudzoziemców lub bezpañstwowców, którzy naruszyli zasady pobytu na terytorium Federacji Rosyjskiej, wymierzone przez sêdziego, a w przypadku pope³nienia przez cudzoziemca lub bezpañstwowca wykroczenia administracyjnego przy wje¼dzie do Federacji Rosyjskiej - przez odpowiednich funkcjonariuszy (art. 3.10 ust. 2 Kodeksu FR o Wykroczeniach Administracyjnych).
Wydalenie administracyjne cudzoziemców lub bezpañstwowców poza granice Federacji Rosyjskiej polega na przymusowym i kontrolowanym przemieszczeniu wskazanych osób przez granicê pañstwow± Federacji Rosyjskiej poza granicê Federacji Rosyjskiej (art. 3.10 ust. 1 Kodeksu FR o Wykroczeniach Administracyjnych).
Wykroczenia administracyjne prowadz±ce do wymierzenia przez sêdziów kary administracyjnej w postaci wydalenia administracyjnego poza granice Federacji Rosyjskiej cudzoziemca lub bezpañstwowca, wobec którego prowadzone jest postêpowanie przy udziale organów spraw wewnêtrznych, przewidziane s± w art. 18.8, art. 18.10 ust. 2 oraz art. 18.11 Kodeksu Federacji Rosyjskiej o Wykroczeniach Administracyjnych.
Deportacja - przymusowe wydalenie cudzoziemca z Federacji Rosyjskiej w przypadku braku podstaw prawnych do jego dalszego pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej (rozdzia³ 1 art. 2 ust. 1 Ustawy Federalnej "O sytuacji prawnej cudzoziemców w Federacji Rosyjskiej).
Decyzjê o deportacji cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej podejmuje dyrektor Federalnej S³u¿by Migracyjnej (zarz±dzenie Nr 533 MSW Rosji z dnia 26.08.2004 r.).
Cudzoziemcy i bezpañstwowcy podlegaj±cy wydaleniu administracyjnemu lub deportacji z Federacji Rosyjskiej decyzj± s±du mog± byæ przetrzymywani w specjalnych pomieszczeniach organów spraw wewnêtrznych lub innych specjalnych urzêdach do czasu wykonania decyzji.
Jednocze¶nie na mocy Ustawy Federalnej "O zasadach wyjazdu z Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Federacji Rosyjskiej" (rozdzia³ 4 art. 25.10) cudzoziemiec lub bezpañstwowiec, który wjecha³ na terytorium Federacji Rosyjskiej, nie stosuj±c siê do wyznaczonych zasad, lub nie maj±c dokumentów potwierdzaj±cych prawo do pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej, lub który utraci³ takie dokumenty i nie z³o¿y³ odpowiedniego wniosku do organu terytorialnego federalnego organu w³adzy wykonawczej, uprawnionego do kontroli i nadzoru w sferze migracji, lub odmawia wyjazdu z Federacji Rosyjskiej po up³ywie terminu pobytu (zamieszkiwania) w Federacji Rosyjskiej, i jednocze¶nie nie stosowa³ siê do zasad przejazdu tranzytowego przez terytorium Federacji Rosyjskiej, przebywa bezprawnie na terytorium Federacji Rosyjskiej i ponosi odpowiedzialno¶æ zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej.
Nale¿y uwzglêdniæ przepisy wspomnianego artyku³u Ustawy Federalnej stanowi±ce, ¿e wobec cudzoziemca lub bezpañstwowca przebywaj±cego bezprawnie na terytorium Federacji Rosyjskiej, lub dla którego wjazd do Federacji Rosyjskiej jest zabroniony, a tak¿e gdy pobyt (zamieszkiwanie) cudzoziemca lub bezpañstwowca, przebywaj±cego legalnie w Federacji Rosyjskiej stanowi zagro¿enie dla obronno¶ci lub bezpieczeñstwa wewnêtrznego, porz±dku publicznego lub zdrowia publicznego, w celu ochrony podstaw ustroju konstytucyjnego, zasad moralnych, praw oraz interesów prawnych innych osób, mo¿e zostaæ podjêta decyzja o niepo¿±danym pobycie (zamieszkiwaniu) danego cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej.
Przy tym decyzja o niepo¿±danym pobycie (zamieszkiwaniu) cudzoziemca lub bezpañstwowca w Federacji Rosyjskiej jest podstaw± do pó¼niejszej odmowy wjazdu do Federacji Rosyjskiej.

12.    Ubezpieczenie zdrowotne.
Nie jest wymagane podczas ubiegania siê o zezwolenie na przekroczenie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego i podczas przebywania w strefie przygranicznej.


13.     Inne zagadnienia.

a)    Dokumenty wymienione w niniejszych Zaleceniach mog± stanowiæ za³±czniki do wniosku o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy w ramach ma³ego ruchu granicznego w jêzyku orygina³u, gdy jest nim jêzyk rosyjski lub polski.
b)    Strony wymieni± siê wzorami wszystkich dokumentów wskazanych w punkcie pierwszym niniejszych Zaleceñ nie pó¼niej ni¿ w dniu otrzymania ostatniego pisemnego zawiadomienia o spe³nieniu przez Strony niezbêdnych procedur wewnêtrznych, aby Umowa mog³a wej¶æ w ¿ycie.
c)    Strony wspólnie pracuj± nad przygotowaniem informacji przeznaczonej do wiadomo¶ci mieszkañców stref przygranicznych.

Do³±czone pliki:


KALENDARZ WYDARZEÑ

Zobacz listê wydarzeñ zwi±zanych z dzia³aniem naszego stowarzyszenia.

Przejd¼ na podstronê ze szczegó³owymi informacjami. »
Marzec 2024
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1
2
3
4
5
6
7

NEWSLETTER

MSZ
Strona zosta³a utworzona w ramach projektu "Euroregionalne Centrum Informacji - wspó³praca z Obwodem Kaliningradzkim" wspó³finansowanego przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Wspó³praca

Strona wyra¿a jedynie pogl±dy autorów i nie mo¿e byæ uto¿samiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
Euroregion Ba�tyk