W ramach obowi±zków s³u¿bowych w projekcie FilmNet przegl±da³am ostatnio strony internetowe po¶wiêcone tematowi edukacji filmowej. Natknê³am siê na opublikowany w listopadzie tego roku tekst p. Elwiry Rewiñskiej pn. „Film w szkole – niezbêdnik dla pocz±tkuj±cych”
traktuj±cy w bardzo przystêpnej formie o tym, jak mo¿na zapoznawaæ m³odzie¿ i doros³ych ze sztuk± filmow±. Czym jest i czym powinien byæ film, jakim narzêdziem w edukacji m³odych pokoleñ. I wcale nie mówimy tu o w±sko pojêtej, filmowej edukacji. Jak stwierdza autorka „Film jest bowiem sztuk±, dziêki której mo¿na ³atwiej osi±gaæ wyznaczone cele kszta³cenia i wychowania. Oddzia³uje ona w du¿ej mierze na emocje, ale tak¿e sk³ania do refleksji, pozwala na budowanie wra¿liwo¶ci m³odego cz³owieka, otwiera go na nowe zjawiska czy problemy wspó³czesnego ¶wiata w sposób nieporównanie szybszy, efektywniejszy ni¿ dzieje siê to np. poprzez literaturê. Filmy, a tak¿e rozmowy na ich temat, u³atwiaj± kszta³towanie kompetencji m³odych ludzi – od poznawczych i emocjonalnych po tzw. kompetencje miêkkie – interpersonalne czy spo³eczne.”
Nie jestem filmoznawc±, ale te uwagi mnie poruszy³y. Szczególnie, i¿ ostatnio stwierdzi³am dla siebie, ¿e brak tych ostatnich - miêkkich kompetencji zaczyna byæ coraz bardziej widoczny i doskwieraj±cy w naszym spo³eczeñstwie. Mo¿e takie narzêdzie jak film w po³±czeniu z wra¿liwo¶ci± nauczycieli wesprze proces wychowania etycznego, które le¿y u podstaw ka¿dego innego? Polecam ten tekst (link tu) wszystkim wra¿liwym i zainteresowanym…
Pa¼dziernik 2024 | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |