Seagull

Projekt Seagull- Seagull (po polsku "mewa") jest projektem dla Euroregionu Ba³tyk (ERB), którego g³ównym celem jest rozwiniêcie i zakorzenienie w regionie d³ugofalowej strategii oraz wspólnego dla regionu miêdzynarodowego planu rozwoju (WMPR). Plan stworzy podstawy miêdzy innymi do przysz³ych inwestycji w ¶rodowisko naturalne i infrastrukturê, dziêki czemu przyczyni siê on do spo³ecznie i ekonomicznie zrównowa¿onego rozwoju ca³ego regionu.

Na projekt Seagull sk³ada siê równie¿ szeroki zakres dzia³añ, które maj± na celu:

  • rozwój efektywnie dzia³aj±cej administracji regionalnej i lokalnej
  • pog³êbienie zrozumienia wagi zagadnieñ zwi±zanych z równo¶ci± p³ci oraz zagwarantowanie równo¶ci szans wszystkim obywatelom regionu
  • tworzenie dla regionów cz³onkowskich wspólnej bazy danych, która pozwala oceniæ czy rozwój regionu zmierza we w³a¶ciwym kierunku (benchmarking)
  • wymiana wiedzy oraz porównywanie struktur demokratycznych funkcjonuj±cych w regionach
  • rozwój profesjonalnych metod promocji rozwoju regionalnego w celu okre¶lenia czym jest rozwój zrównowa¿ony, itd.

 

 

SEAGULL II
Zarys projektu w ramach Programu Interreg III B Region Morza Ba³tyckiego

Tytu³ projektu
Seagull II – Wzmocnienie struktur instytucjonalnych oraz zdolno¶ci planowania przestrzennego w Euroregionie Ba³tyk

Priorytet
Priorytet 3: Transnarodowa promocja budowy instytucji, wzmocnienie zdolno¶ci dzia³añ zwi±zanych z planowaniem przestrzennym

Data z³o¿enia wniosku
7 marca 2005

Data zatwierdzenia wniosku
3 czerwca 2005

Okres wdra¿ania
30 miesiêcy: od lipca 2005 do grudnia 2007

Partnerzy aktywni
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Ba³tyk, Polska
Region Miejski Bornholm, Dania
Administracja Okrêgu Miejskiego Ba³tijsk, Federacja Rosyjska
Region Blekinge, Szwecja
Rada Regionu Kalmar, Szwecja
Administracja Okrêgu K³ajpedzkiego, Litwa
Rada Regionu Kronoberg, Szwecja
Gminy i Rada Regionu Po³udniowej Smalandii, Szwecja
Urz±d Marsza³kowski Województwa Pomorskiego, Polska
Urz±d Marsza³kowski Województwa Warmiñsko-Mazurskiego, Polska

Partnerzy dodatkowi
Agencja Rozwoju Regionu Kurzeme, £otwa
Elbl±skie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych
Elbl±ska Izba Przemys³owo-Handlowa

Fundusze
Fundusze pochodziæ bêd± ze ¶rodków ERDF w ramach Programu Regionu Morza Ba³tyckiego oraz z wk³adu partnerów – cz³onków Euroregionu Ba³tyk. W maju 2004 roku cz³onkowie ERB zdecydowali o powo³aniu Miêdzynarodowego Sta³ego Sekretariatu, który utrzymywany bêdzie ze sk³adek z ka¿dego regionu. Sk³adki te stanowiæ bêd± wk³ad finansowy do projektu, który w ci±gu 30 miesiêcy wyniesie 87,250 EUR. Pozosta³a czê¶æ bud¿etu bêdzie w postaci tzw. godzin wewnêtrznych, to jest czasu, który wyznaczeni przedstawiciele regionów po¶wiêc± na pracê nad projektem. Godzinny wewnêtrzne ró¿niæ siê bêd± miêdzy regionami. Wed³ug za³o¿eñ przedstawiciele regionów Danii i Szwecji powinni przepracowaæ w ramach dzia³añ zwi±zanych z projektem 3 dni w miesi±cu. Przedstawiciele Litwy, £otwy, Polski i Rosji powinni przepracowaæ w ramach dzia³añ zwi±zanych z projektem 6 dni w miesi±cu. Stopa dofinansowanie ze ¶rodków ERDF dla krajów tzw. Celu 1 (Litwa, i Polska) wynosi 75%, a dla krajów spoza tego obszaru (Dania, Szwecja) 50%. W sumie kwota dofinansowania z ERDF wyniesie 404,200 EUR, daj±c ³±czn± kwotê bud¿etu w wysoko¶ci 604,900 EUR.
Uczestnictwo Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Warmiñsko-Mazurskiego mog³oby opieraæ siê na identycznych zasadach, tj. obejmowaæ wk³ad finansowy wnoszony w funkcjonowanie Miêdzynarodowego Sekretariatu oraz warto¶æ godzin pracy osoby reprezentuj±cej Region w projekcie, wynosz±c w sumie równowarto¶æ wk³adu Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Pomorskiego. Istotny jest tutaj fakt, i¿ Urz±d Marsza³kowski nie ponosi de facto ¿adnych dodatkowych kosztów zwi±zanych z realizacj± projektu.

Cele i rezultaty

Na terenie regionów cz³onkowskich Euroregionu Ba³tyk utrzymuj± siê znaczne ró¿nice w poziomie rozwoju. Potrzeb± realizacji dzia³añ wspieraj±cych proces poprawy spójno¶ci zajmuj± siê liczne strategie i polityki opracowywane w Regionie Morza Ba³tyckiego, w³±cznie ze Wspólnym Transnarodowym Programem Rozwoju (JTDP), wypracowanym w ramach projektu Seagull DevERB. JTDP okre¶la cztery priorytetowe obszary rozwoju; po pierwsze: poprawê ¶rodowiska biznesowego (poprzez promocjê innowacyjno¶ci i klimatu dla inwestycji, budowê platformy wspó³pracy dotycz±cej rozwoju obszarów wiejskich oraz transnarodow± wspó³pracê turystyczna); po drugie: dzia³anie na rzecz poprawy infrastruktury transportu; po trzecie: wzmacnianie wspó³pracy na rynku pracy; po czwarte: wdra¿anie polityk UE dotycz±cych energii odnawialnej i ochrony ¶rodowiska.
28 listopada 2005 roku Rada Euroregionu Ba³tyk podjê³a decyzjê o przyjêciu ostatecznej wersji Programu, który wdra¿any bêdzie na obszarze ERB w ci±gu nastêpnych 10 – 15 lat. Jako, i¿ proces realizacji Programu stanowiæ bêdzie wyzwanie dla regionów cz³onkowskich, ich przedstawiciele zdecydowali o podjêciu strategicznych kroków, u³atwiaj±cych to zadanie. W lipcu roku ubieg³ego powo³ano Sta³y Miêdzynarodowy Sekretariat ERB, któremu postawiono dwa zasadnicze zadania: koordynacjê wspó³pracy pomiêdzy regionami i Sekretariatami Krajowymi ERB, a tak¿e poszukiwanie finansowych mo¿liwo¶ci wsparcia tej¿e wspó³pracy, zw³aszcza z uwzglêdnieniem realizacji JTDP.
Jesieni± roku 2004 Sekretariat Miêdzynarodowy pomy¶lnie z³o¿y³ wniosek do Programu Regionu Morza Ba³tyckiego Interreg III B w ramach instrumentu Seed Money, uzyskuj±c wsparcie finansowe dla przygotowania du¿ego projektu Seagull II. Projekt ten opiera siê na politycznej wspó³pracy Euroregionu Ba³tyk i jest zgodny z jej ogólnym celem budowy rzeczywistej spójno¶ci w regionie. Centralnym zadaniem projektu bêdzie wspomaganie w³adz lokalnych i regionalnych w procesie wdra¿ania Wspólnego Transnarodowego Programu Rozwoju, tak aby realizowane na terenie ERB dzia³ania transnarodowe wspiera³y Drugi Plan Dzia³añ Wymiaru Pó³nocnego, Europejski Instrument S±siedztwa i Partnerstwa, Strategie Lizboñsk± i Goteborsk±, Wspólna Przestrzeñ Gospodarcz± Unii i Rosji.
Trzy podstawowe cele projektu to: 1) poprawa mo¿liwo¶ci organizacyjnych ERB w procesie wsparcia dla wdra¿ania JTDP (poprzez ustanowienie sta³ych sieci wspó³pracy skupiaj±cych polityków, urzêdników, ekspertów i przedstawicieli nauki oraz powo³ywanie zespo³ów projektowych, które przygotowywaæ bêd± konkretne projekty transnarodowe realizuj±ce postulaty JTDP); 2) stworzenie lepszych warunków technicznych wspó³pracy, wspomagaj±cych wdra¿anie JTDP (poprzez uruchomienie internetowego systemu komunikacji oraz stworzenie wspólnej bazy danych statystycznych); 3) poszerzenie wiedzy i umiejêtno¶ci kadr ERB, s³u¿±cych skuteczniejszej realizacji Wspólnego Transnarodowego Programu Rozwoju (poprzez promocjê w¶ród polityków i urzêdników ERB polityk i programów unijnych oraz tych, wypracowanych wspólnie przez UE i Rosjê).

Szczegó³owo, oczekujemy nastêpuj±cych rezultatów:
- 4 sieci referencyjnych, sk³adaj±cych siê z ekspertów, polityków i pracowników ERB, przedstawicieli nauki, itd w czterech obszarach priorytetowych JTDP. Sieci te obejmowaæ bêd± tak¿e podgrupy tematyczne: a) innowacja oraz ma³e i ¶rednie przedsiêbiorstwa, b) rozwój obszarów wiejskich, c) turystyka, d) infrastruktura transportu, e) rynek pracy, f) energia i g) ¶rodowisko. Po zakoñczeniu projektu, sieci te zostan± przekszta³cone w sta³e grupy robocze ERB;
- 7 zespo³ów projektowych, które opracuj± 7 wniosków transnarodowych projektów w ramach czterech obszarów wspó³pracy. Zespo³y projektowe bêd± powo³ywane ad hoc przez sieci referencyjne w celu przygotowania rozwi±zañ konkretnych problemów;
- Internetowy system komunikacyjny w regionach ERB, który pozwoli na niedrogie i skuteczne komunikowanie siê wewn±trz jak i poza ERB;
- Baza Danych Statystycznych ERB bêd±ca rozszerzeniem istniej±cej strony internetowej, s³u¿±ca jako techniczny instrument wsparcia procesu identyfikacji problemów oraz opracowania projektów, które bêd± je rozwi±zywaæ;
- model wspó³pracy transgranicznej, ilustruj±cy do¶wiadczenia ERB w tworzeniu organizacji wspó³pracy politycznej, który s³u¿yæ bêdzie jako przyk³ad metody “od wizji do dzia³ania”, od deklaracji woli wspó³pracy, poprzez budowê wspólnej strategii oraz struktur roboczych, do realizacji konkretnych wyzwañ ca³ego Regionu.

Metodologia
Projekt zosta³ podzielony na trzy grupy robocze z zastosowaniem nastêpuj±cej metody: Grupa Robocza (GP1) Nr 1 jest odpowiedzialna za organizacjê sieci referencyjnych wokó³ obszarów priorytetowych Wspólnego Transnarodowego Programu Rozwoju; Grupa Robocza Nr 2 (GP2) otrzymuje rolê zabezpieczenia instrumentów technicznych oraz modeli wymiany wspieraj±cych sieci referencyjne w pracy; Grupa Robocza Nr 3 (GP3) dostarcza sieciom wsparcie kadrowe. Aby wspomóc proces wdra¿ania JTDP, GP1 winna zagwarantowaæ stosowny sk³ad sieci i zaprosiæ do wspó³pracy polityków oraz personel ERB, przedstawicieli w³adz lokalnych i regionalnych, reprezentantów sektora prywatnego i organizacji pozarz±dowych, ekspertów zewnêtrznych zaanga¿owanych w opracowywanie strategii oraz projektów dotycz±cych Regionu Morza Ba³tyckiego. Aby dostarczyæ wsparcie techniczne przydatne w procesie wdra¿ania JTDP, GP2 musi uruchomiæ system e-learning, który pozwoli na znaczne oszczêdno¶ci w bud¿etach przeznaczonych na spotkania i podró¿e, a tak¿e bêdzie u¿ywany przez GP3 w ramach oferowanych szkoleñ oraz wymiany najlepszych praktyk. GP2 za³o¿y tak¿e bazê danych statystycznych ERB, która u³atwi wiêksz± spójno¶æ w lokalnych i regionalnych dzia³aniach dotycz±cych planowania przestrzennego. W ramach wsparcia dla GP1 w opracowywaniu dobrych jako¶ciowo projektów wdra¿aj±cych zadania JTDP, GP3 szkoliæ bêdzie sieci referencyjne w dziedzinach polityk europejskich oraz technikach budowy i prowadzenia projektami.

Stowarzyszenie Gmin Rzeczypospolitej Polskiej Euroregion Ba³tyk (ERB), utworzone w 1997 roku, jest organizacj± po¿ytku publicznego i od czerwca 2005 roku prowadzi w ramach Programu Interreg III B projekt Seagull II, w którym uczestnicz± pozosta³e regiony cz³onkowskie Euroregionu: Województwo Pomorskie i Warmiñsko-Mazurskie w Polsce, Bornholm w Danii, Województwo K³ajpedzkie na Litwie, Obwód Kaliningradzki w Rosji i powiaty Szwecji: Blekinge, Kalmar i Kronoberg. G³ównym celem projektu jest wzmocnienie instytucjonalnych mo¿liwo¶ci Euroregionu Ba³tyk poprzez pomoc jego regionom cz³onkowskim w procesie wdra¿ania Wspólnego Programu Rozwoju i d³ugofalowej strategii, przyjêtych w 2005 roku.

W ramach projektu Seagull II Stowarzyszenie m.in. zakupi³o i udostêpni³o partnerom internetowy system telekonferencyjny, organizowa³o konferencje, na przyk³ad po¶wiêcone problematyce przekraczania zewnêtrznych granicy Unii Europejskiej, a jednocze¶nie zewnêtrznej granicy Unii, przeprowadzi³o szkolenia na temat nowych programów wspó³pracy terytorialnej. W trakcie realizacji projektu odbywa siê seria wizyt studyjnych zespo³ów projektowych, które w poszczególnych obszarach rozwojowych euroregionalnej strategii buduj± wspólne projekty na bazie Metodologii Struktury Logicznej. Organizowane s± te¿ wizyty robocze pomiêdzy Euroregionem Ba³tyk a innymi podobnymi strukturami Regionu Morza Batyckiego, np. Euroregionem Niemen i Euroregionem Szeszupe, czy Nordyck± Rad± Ministrów. Obecnie koñczymy te¿ budowê bazy podstawowych danych statystycznych swoich regionów cz³onkowskich.
Do koñca 2006 roku, a wiêc w ci±gu 18 miesiêcy realizacji projektu, Stowarzyszenie – partner wiod±cy – wydatkowa³ 145 394,10 EUR, a wiêc 41,66% swojego ca³kowitego bud¿etu w wysoko¶ci 349 000 EUR. W pierwszej po³owie 2007 roku nasze wydatki wynios³y ponad 113 814,69 tysiêcy EUR. Bud¿et pozosta³y do realizacji do koñca roku wynosi 89 791, 21 EUR. Zadania planowane w drugiej czê¶ci roku 2007 to min. sfinalizowanie pracy zespo³ów projektowych, które przedstawi± wnioski wspólnych przedsiêwziêæ w Euroregionie w latach 2007 – 2013 oraz konferencja koñcz±ca Seagull II w Gdañsku).
Program Interreg III B zwraca 75% wydatków poniesionych w trakcie realizacji projektu Seagull II w pó³rocznych transzach. Procedura wymaga certyfikacji poniesionych wydatków przez audytora centralnego w Polsce, a nastêpnie z³o¿enia raportu finansowego do sekretariatu Programu Interreg III B w Rostocku. W praktyce oznacza to faktyczn± refundacjê po 6 – 7 miesi±cach od zakoñczenia raportowanego danego pó³rocza. Nasze wieloletnie i bardzo pozytywne do¶wiadczenia z realizacji projektów, jak równie¿ wspó³-zarz±dzania Programem Phare sprawi³y, i¿ w fazie planowania wydatków Seagull II liczyli¶my na szybsze zwroty z sekretariatu Programu. Mimo to, wydatki w poprzednich okresach nie by³y na tyle wysokie, aby stanowiæ realne zagro¿enie dla p³ynno¶ci finansowej Stowarzyszenia. Niestety, wydatki planowane w roku 2007 takie zagro¿enie stwarzaj±. Ich wzrost w relacji do lat ubieg³ych spowodowany jest przede wszystkich pewnym opó¼nieniem w realizacji zadañ ma³ej infrastruktury, a wiêc internetowego systemu komunikacji oraz budowy bazy danych statystycznych.

Dodaj komentarz

KALENDARZ WYDARZEÑ

Zobacz listê wydarzeñ zwi±zanych z dzia³aniem naszego stowarzyszenia.

Przejd¼ na podstronê ze szczegó³owymi informacjami. »
Listopad 2024
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 1
2
3
4
5
6
7
8

NEWSLETTER

MSZ
Strona zosta³a utworzona w ramach projektu "Euroregionalne Centrum Informacji - wspó³praca z Obwodem Kaliningradzkim" wspó³finansowanego przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Wspó³praca

Strona wyra¿a jedynie pogl±dy autorów i nie mo¿e byæ uto¿samiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
Euroregion Ba�tyk