Zgodnie z ustaleniami II spotkania grupy roboczej Dzierzgoñskiej, które mia³o miejsce w Miko³ajkach Pomorskich odby³o siê kolejne spotkanie Grupy Roboczej. Dziêki uprzejmo¶ci Burmistrz miasta i gminy Dzierzgoñ E. Domañskiej i Prezesa RTI Leszka Sarnowskiego odby³o w Dzierzgoñskim Regionalnym Towarzystwie Inwestycyjnym S.A.
Dotyczy: Spotkanie grupy roboczej Dzierzgoñskiej
Data dzia³ania: 04.04.2016 r.
Miejsce: Spotkanie w Regionalnym Towarzystwie Inwestycyjnym S.A. ul. Wojska Polskiego 3; 82-440 Dzierzgoñ;
W spotkaniu udzia³ wziêli przedstawiciele Gmin oraz przedsiêbiorstw i instytucji z Dzierzgonia, Malborka, Sztumu, Rychlik, Zalewa oraz reprezentanci Stowarzyszenia Gmin RP Euroregion Ba³tyk – Ma³gorzata Samusjew oraz Marcin ¯uchowski, tak¿e ekspert ds. turystyki i produktów regionalnych Pan Piotr Geise
Spotykanie odby³o siê w rozszerzonym gronie, bowiem przedstawiciele samorz±dów stawili siê w wiêkszo¶ci z reprezentantami obiektów (osób/przedsiêbiorstw itp.) dzia³aj±cych w gastronomii, turystyce oraz w ”kreatywnej kulturze”, b±d¼ ze wzglêdów na niemo¿no¶æ ich osobistego stawiennictwa, w spotkaniu brali udzia³ reprezentanci w/w wymienionych.
Spotkanie zosta³o poprowadzone przez Pani± E. Domañsk± - Burmistrz Gminy Dzierzgoñ, która powita³a zebranych i zaprosi³a do dyskusji nad kwestiami rozwoju wspó³pracy w regionie.oraz dyrektor Stowarzyszenia M. Samusjew, która wskaza³a na funkcjê STG jako narzêdzia do wspó³pracy.
Zasadniczym celem niniejszego spotkania by³o po³±czenie przedsiêwziêæ kreatywnych – po³±czenia twórczo dzia³aj±cych, kreatywnych ludzi (z sfery us³ug, gastronomi, turystyki, rzemios³a, szeroko rozumianej kultury) i próba stworzenia wspólnej koncepcji (produktu/oferty) w tej dziedzinie czyli docelowe powstanie konkretnego pakietu us³ug, tj. produktu turystycznego, który móg³by zostaæ skierowany do zagranicznego odbiorcy.
Dalsza czê¶æ spotkania poprowadzi³ ekspert - Piotr Geise. Sesja by³a prowadzona przez do¶wiadczonego trenera metod± warsztatow±, przy aktywnym zaanga¿owaniu wszystkich osób, w oparciu o „burzê mózgów”, w grupach mieszanych ³±cz±cych zarówno przedstawicieli „kreatywnej kultury” oraz w³adz samorz±dowych.
W trakcie spotkania przedstawione zosta³y zasadnicze idee, sposoby oraz metody tworzenia wspólnego produktu turystycznego, oraz wyja¶niono na licznych przyk³adach cechy wyró¿niaj±ce dla specyfiki „lokalnych” produktów, us³ug jako u¿ytecznych narzêdzi promocji i pobudzenia endogenicznych czynników gminy, miasta. Ukazane zosta³y równie¿ najczê¶ciej pope³niane b³êdy i trudno¶ci zwi±zane z budow± wspólnej oferty regionalnej przez w³adze oraz instytucje lokalne.
Ze wzglêdu na znaczne grono obecnych uczestników, w wiêkszo¶ci sobie nieznanych z inicjatywy eksperta nast±pi³o, krótkie przedstawienie zebranych poprzez opis sfery dzia³añ poszczególnych decydentów (rodzaju prowadzonej dzia³alno¶ci, aktywnych pomys³ów realizowanych na terenach gmin i miast), czy w przypadku reprezentacji przez samorz±dowców, instytucji zrzeszaj±cych i stowarzyszeñ – profili i obszarów dzia³alno¶ci instytucji zainteresowanych wspó³prac±. By³a to doskona³a okazja równie¿ dla samych uczestników na zapoznanie siê z wszelakimi dzia³aniami i inicjatywami lokalnych spo³eczno¶ci podejmowanymi przez ró¿ne osoby/instytucje na terenach gmin o¶ciennych tworz±cych grupê, wykazuj±ca na niejednokrotne podobieñstwo czy komplementarno¶æ w prowadzonej dzia³alno¶ci.
Szeroka tematyka oraz specjalnie wyznaczony czas sesji – przeznaczony na kreacje pomys³ów i prace w podgrupach - stanowi³ mo¿liwo¶æ wymiany do¶wiadczeñ i kontaktów na gruncie zawodowym. Pomiêdzy uczestnikami samorz±dów, obiektów kreatywnej dzia³alno¶ci trwa³y d³ugie dyskusje na tematy pomys³ów, dzia³añ, dalszego funkcjonowania ich wzajemnych relacji, wspó³pracy oraz promocji. Uczestnicy na tyle dobrze siê rozumieli, ¿e wspó³praca niektórych rozpoczê³a siê jeszcze w trakcie trwania spotkania. Relacje by³y nawi±zywane nie tylko w kontaktach na szczeblu w³adze samorz±dowe - instytucje z regionu, co mia³o wynikaæ z idei spotkania, ale tak¿e pomiêdzy poszczególnymi uczestnikami, którzy podkre¶lali, ¿e w ich dziedzinie zawodowej s± du¿e potrzeby takich spotkañ w celu dzielenia siê do¶wiadczeniami i pomys³ami oraz sposobami radzenia sobie z ró¿norodnymi barierami.
W trakcie spotkania trwa³y d³ugie dyskusje na temat zebrania i usystematyzowania przedstawionych danych, informacji i pomys³ów dotycz±cych osób (i ich dzia³alno¶ci). Efektem tego ma byæ stworzenie mapy produktów (wraz z podstawow± charakterystyk±), poszczególnych instytucji z gmin i miast tworz±cych grupê, oferowanych w ramach przysz³ego wspólnego produktu turystycznego. Celem tych dzia³añ nie jest stworzenie pe³nej bazy wszystkich dostêpnych na terenie gmin podmiotów, lecz budowanie oferty w oparciu o ju¿ wybrane, wyró¿niaj±ce siê i najsilniejsze o¶rodki/produkty z konkretnych dziedzin, które bêd± interesuj±ce dla turysty.
Zgodnie z ustaleniami spotkania kolejnym etapem pracy jest indywidualne przygotowanie wstêpnego opisu produktu/us³ugi, swojej dzia³alno¶ci oraz innych potencjalnych elementów pomocnych i wyró¿niaj±cych (obiekt/produkt) oraz przys³anie ich drog± elektroniczn± na adres marcin.zuchowski@eurobalt.org.pl do 18 marca br. Propozycja ta ma zawieraæ przyk³adowe dzia³ania, us³ugi, produkty jakie mog³yby zostaæ zaoferowane zagranicznemu odbiorcy (najlepiej gdyby ta dzia³alno¶æ mia³a charakter ca³oroczny i charakteryzowa³a siê trwa³o¶ci±)
Uczestnicy zostali równie¿ zobowi±zani, co podkre¶la³ wielokrotnie ekspert, do zastanowienia siê i okre¶lenia, do czasu nastêpnego spotkania, do kogo mia³by byæ skierowany ich produkt (g³ówne cech odbiorcy).
Kolejna spotkanie grupy z udzia³em eksperta odbêdzie siê zgodnie z ¿yczeniem uczestników i przy zgodzie osób decyzyjnych ponownie w Dzierzgoniu w Regionalnym Towarzystwie Inwestycyjnym S.A. w dniu 28 kwietnia br.
Z powa¿aniem
Marcin ¯uchowski
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Ba³tyk
Listopad 2024 | ||||||
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |