Szanowni Pañstwo,
Na pocz±tku 2015 r. dziêki zaanga¿owaniu spo³eczeñstwa obywatelskiego – dziesi±tek organizacji i instytucji oraz tysiêcy osób prywatnych – uda³o siê osi±gn±æ sukces, jakim by³o wprowadzenie przez Sejm ponad partyjnymi podzia³ami tzw. poprawki prosumenckiej do ustawy o OZE. Zawarty w niej system wsparcia – taryfy gwarantowane dla najmniejszych przydomowych elektrowni o mocy do 10kW – ma prze³omowe i fundamentalne znaczenie dla budowy energetyki obywatelskiej w naszym kraju.
Nowy system wsparcia mia³ obowi±zywaæ od 1 stycznia 2016 r. Jednak tu¿ przed ¶wiêtami Sejm przyj±³ projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych ¼ród³ach energii, który opó¼nia jego wej¶cie w ¿ycie o pó³ roku. Nowelizacja ustawy o OZE to zarówno powa¿ne zagro¿enie jak i szansa. To tak¿e wyzwanie dla wszystkich, którym zale¿y na rozwoju energetyki obywatelskiej w Polsce.
Zagro¿enie i szansa
Od³o¿enie wej¶cia w ¿ycie systemu taryf gwarantowanych to z³a wiadomo¶æ i du¿e rozczarowanie dla osób i podmiotów, które przygotowywa³y inwestycje pod nowy system, zakupi³y ju¿ sprzêt i wziê³y kredyty. Dla wielu mo¿e stawiaæ pod znakiem zapytania mo¿liwo¶æ sp³aty zaci±gniêtych zobowi±zañ. Z drugiej strony politycy zapowiadaj± dopracowanie przepisów, które wcze¶niej rodzi³y w±tpliwo¶ci interpretacyjne. Zmiany te s± wiêc zarówno zagro¿eniem, które mo¿e doprowadziæ do zahamowania rozwoju energetyki obywatelskiej w regionach oraz powa¿nym problemem dla polskich firm produkuj±cych urz±dzenia dla OZE, ale te¿ okazj± do doprecyzowania i rozwiania w±tpliwo¶ci oraz poprawy zapisów poszczególnych artyku³ów.
W±tpliwo¶ci interpretacyjne
W listopadzie 2015 r. pojawi³a siê interpretacja Ministerstwa Gospodarki, która mówi, ¿e okre¶lona w ustawie o OZE gwarantowana cena zakupu energii przez tzw. sprzedawcê zobowi±zanego (tj. przedsiêbiorstwo energetyczne zobowi±zane do zakupu energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji) przys³uguje wy³±cznie za zbilansowan± nadwy¿kê energii elektrycznej wprowadzonej do sieci nad energi± pobran± z tej sieci. Je¿eli przyj±æ tak± interpretacjê okazuje siê, ¿e w ustawie o OZE tak naprawdê... nie ma taryf gwarantowanych. Tymczasem bez realnie obowi±zuj±cych taryf gwarantowanych inwestycje w przydomowe mikroelektrownie nie bêd± mia³y ekonomicznego uzasadnienia. Ponadto wieloznaczno¶æ aktualnego brzmienia ustawy o OZE mo¿e doprowadziæ do sporów miêdzy posiadaczami ma³ych, przydomowych elektrowni, a koncernami energetycznymi. Sposobem na unikniêcie sporów i niejasno¶ci wynikaj±cych z przepisów ustawy o OZE mo¿e byæ jej nowelizacja. Musi ona byæ jednak zgodna z intencjami, które przy¶wieca³y wprowadzeniu poprawki prosumenckiej.
Przedstawiciele organizacji, które zainicjowa³y ruch „Wiêcej ni¿ energia” – ClientEarth, Greenpeace, Polskiej Zielonej Sieci i WWF, spotkali siê w po³owie grudnia z nowym ministrem energii, Krzysztofem Tchórzewskim. Najwa¿niejszym dla nas wnioskiem ze spotkania by³a deklaracja ze strony ministra Tchórzewskiego o otwarto¶ci na propozycje i konsultacje z ró¿nymi zainteresowanymi stronami. Zgodnie z deklaracjami ministra, g³ównym celem opó¼nienia wej¶cia w ¿ycie nowego systemu wsparcia dla OZE jest uporz±dkowanie szeregu kwestii, które s± obecnie niejasne i budz± w±tpliwo¶ci.
Poni¿ej prezentujemy informacjê, która zosta³a przekazana do mediów w tej sprawie jak równie¿ link do raportu pn "Krajowy Plan Rozwoju Mikroinstalacji Odnawialnych ¬róde³ Energii do roku 2030".
Zapraszamy do lektury!
Listopad 2024 | ||||||
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |