Miêdzynarodowy projekt pn. „Dialog granic w rozszerzonej Europie” jest jednym ze sztandarowych projektów Instytutu na Rzecz Stabilno¶ci i Rozwoju (dalej: ISD) z Pragi (Czechy). Jego g³ównym elementem jest organizacja corocznego, miêdzynarodowego spotkania po¶wiêconego problemom wspó³pracy transgranicznej Forum „Dialog Granic”, co-rocznej pan-europejskiej platformy, która zgromadzi praktyków, polityków, jak równie¿ naukowców na poziomie lokalnym, regionalnym oraz europejskim w celu interaktywnego dialogu w zakresie wspó³pracy transgranicznej i wymiany do¶wiadczeñ w obszarze programów Europejskiego Instrumentu S±siedztwa i Partnerstwa.
Instytut na Rzecz Stabilno¶ci i Rozwoju jest spadkobierc± Instytutu Wschód-Zachód, stanowi miêdzynarodowy zespó³ „Think tank” 1; G³ównym obszarem zainteresowania tej organizacji jest wspieranie wspó³pracy transgranicznej na zewnêtrznych granicach UE. Misj± Instytutu jest pomoc przygranicznym regionom, znajduj±cym siê w gorszej sytuacji oraz spo³eczno¶ciom dotkniêtym konfliktami lub politycznymi, religijnymi czy te¿ etnicznymi napiêciami w osi±gniêciu trwa³ej stabilno¶ci i rozwoju. Wiêcej informacji znajduje siê na stronie http://www.isd-network.org/
Pierwsze Europejskie Forum wspó³pracy transgranicznej - "Border dialogues in wider Europe" (Dialog granic w rozszerzonej Europie) by³o zorganizowane w U¿gorodzie (Ukraina) i Koszycach (S³owacja) w 27-29 pa¼dziernika 2010 r. W Forum wziê³o udzia³ 140 uczestników z 16 krajów Europy, Ameryki i Azji. W szczególno¶ci byli to Viceprzewodnicz±cy Komisji Europejskiej p. Marosh Shevchovych, by³y Prezydent S³owacji p. Rudolf Shuster, przedstawiciele Ministerstw Spraw Zagranicznych krajów unijnych oraz krajów s±siedzkich, dyplomaci, szefowie w³adz lokalnych oraz instytucji samorz±dowych, naukowcy, eksperci.
W organizacjê I Europejskiego Forum wspó³pracy transgranicznej - "Border dialogues in wider Europe" by³y zaanga¿owane nastêpuj±ce instytucje i organizacje partnerskie:
- Norweski Sekretariat Morza Barentsa , Kirkines, Norwegia
- Instytut na rzecz Stabilno¶ci I Rozwoju, Praga, Republika Czeska
- «Instytut Wspó³pracy Transgranicznej, U¿gorod, Ukraina
Forum odby³o siê w dwóch etapach. Pierwsza czê¶æ odby³a siê w U¿gorodzie. Podczas tego etapu eksperci- uczestnicy Forum pracowali nad praktycznymi rekomendacjami dotycz±cymi podniesienia efektywno¶ci i wzmocnienia wspó³pracy transgranicznej. Kluczow± metod± by³y warsztaty docelowych Grup Roboczych (GR). Utworzono 4 grupy, zgodnie z nastêpuj±cymi tematami:
1. Bie¿±ce problemy i perspektywy wspó³pracy transgranicznej w Regionie Karpackim;
2. Rola M¦P i instytucji spo³eczeñstwa obywatelskiego w promowaniu wspó³pracy transgranicznej;
3. Sponsorzy i mechanizmy finansowe wspieraj±ce wspó³pracê transgraniczn±
4. Wymiana do¶wiadczeñ w zakresie wspó³pracy transgranicznej w Europejskim Wschodnim S±siedztwie
W oparciu o rezultaty pracy GR, podczas drugiego etapu Forum, który mia³ miejsce w Koszycach na S³owacji z udzia³em wy¿szych go¶ci oficjalnych, moderatorzy grup prezentowali wyniki pracy GR oraz ich rekomendacje w zakresie wzmocnienia (intensyfikacji) i pog³êbienia wspó³pracy transgranicznej, wska¼nikowania i monitoringu efektywno¶ci wspó³pracy na nowej granicy UE na wschodzie.
Uczestnicy jednomy¶lnie przyjêli wspóln± „Deklaracjê wspó³pracy transgranicznej w rozszerzonej Europie”, która zosta³a rozes³ana do europejskich, krajowych, regionalnych interesariuszy, osób i instytucji odpowiedzialnych za kluczowe decyzje w obszarze wspó³pracy transgranicznej.
Drugie Europejskie Forum wspó³pracy transgranicznej w rozszerzonej Europie zorganizowano 17-18 listopada 2011 w Elbl±gu (Polska) oraz Kaliningradzie (Rosja).
Celem II Forum by³a dalsza konsolidacja platformy obywatelskiej wspieraj±cej dzia³ania w zakresie wspó³pracy transgranicznej w celu realizacji poprawy warunków ¿ycia codziennego oko³o 1/3 cz³onków populacji europejskiej, mieszkaj±cej w regionach przygranicznych.
G³ównymi organizatorami II Forum byli: Praski Instytut Stabilno¶ci i Rozwoju, Norweski Sekretariat Morza Barentsa, Instytut Wspó³pracy Transgranicznej w U¿horodzie, Instytut Jeffersona w Belgradzie, Regionalna Agencja Rozwoju Gospodarczego w Kaliningradzie oraz Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Ba³tyk.
Forum podzielone by³o na 2 sesje. Pierwsza sesja, zorganizowana by³a w Kaliningradzie, gdzie uczestniczyli eksperci oraz praktycy specjalizuj±cy siê w dziedzinach zwi±zanych z wspó³prac± transgraniczn±. Zadaniem tej czê¶ci konferencji by³o sfinalizowanie zaleceñ dotycz±cych procesu tworzenia polityki oraz sformu³owanie kluczowych zagadnieñ, które nastêpnie przedstawiono podczas spotkania w Elbl±gu.
Sesja w Elbl±gu skupi³a siê na promowaniu wspó³pracy transgranicznej na wschodniej granicy UE. W sesji w Elbl±gu wziê³o udzia³ ponad 100 osób reprezentuj±cych 15 pañstw. Obrady w Elbl±gu po wstêpnej sesji plenarnej toczy³y siê w czterech panelach dyskusyjnych nt. :
• Rola samorz±dów, przedsiêbiorstw oraz spo³eczeñstwa obywatelskiego w promowaniu wspó³pracy transgranicznej.
• Wspólna przestrzeñ informacyjna wspó³pracy transgranicznej.
• Europejski Instrument S±siedztwa i Partnerstwa, Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz inne ¼ród³a finansowania dzia³añ zakresie wspó³pracy transgranicznej.
• Budowania kompetencji w zakresie wspó³pracy transgranicznej w regionach, inicjatywy ¶rodkowoeuropejskiej oraz Europy ¦rodkowowschodniej.
Po bardzo o¿ywionej dyskusji i konstruktywnej wymianie pogl±dów na sesji plenarnej uczestnicy II Europejskiego Forum przyjêli Deklaracjê w której apeluj± do krajowych i ogólnoeuropejskich w³adz aby uzna³y wspó³pracê transgraniczn± jako strategiczny kierunek dzia³añ na rzecz tworzenia ogólnoeuropejskiego obszaru swobodnego przep³ywu ludzi, dóbr, kapita³u i my¶li, tym samym wzmacniaj±c znaczenie Europy w globalnej rywalizacji gospodarczej i politycznej. Materia³y z wyst±pieñ na konferencji znajduj± siê na stronie http://www.slideshare.net/Borderdialogues
Trzecie Europejskie Forum wspó³pracy transgranicznej w rozszerzonej Europie odby³o siê zgodnie z wcze¶niejszymi postanowieniami w stolicy Mo³dawii – Kiszyniowie. Tym razem by³o to jednodniowa konferencja. Spotkanie to poprzedzone by³o intensywn± prac± ekspertów w ramach projektu pn „Wspó³praca transgraniczna na Wschodniej granicy UE – wnioski z do¶wiadczeñ Norwegii i Finlandii” (wiêcej informacji na stronie: www. http://exborealux.isd-network.org/ ) oraz przygotowaniem publikacji po¶wiêconej najlepszym praktykom w obszarze wspó³pracy transgranicznej, które by³y wypracowane na granicach fiñsko-rosyjskiej oraz norwesko-rosyjskiej, jak równie¿ mo¿liwo¶ciom ich wdro¿enia na innych granicach UE. Wyniki oraz sama publikacja zosta³y zaprezentowane w trakcie Forum.
Eksperci, praktycy oraz politycy obradowali w dwóch zespo³ach. Pierwszy by³ po¶wiêcony wsparciu w budowaniu to¿samo¶ci nowo powstaj±cego Euroregionu Dnister/Nistru, za¶ drugi – prezentacji najlepszych praktyk i wynikom pracy grupy ekspertów. III Forum odby³o siê pod patronatem i przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych Finlandii oraz Sekretariatu Morza Barentsa. G³ówne wnioski wynikaj±ce z analizy zosta³y uwzglêdnione w Deklaracji, która zosta³a przyjêta przez uczestników Forum. Pe³ny tekst publikacji znajduje siê na stronie http://exborealux.isd-network.org/publication
1 Think tank (ang., dos³ownie: zbiornik my¶li) – z za³o¿enia niezale¿ny, niedzia³aj±cy dla zysku o¶rodek zajmuj±cy siê badaniami i analizami dotycz±cymi spraw publicznych. Do celów dzia³alno¶ci think tanków nale¿y zazwyczaj poszukiwanie sposobów rozwi±zania problemów spo³ecznych i udzia³ w publicznej debacie. Spotkaæ mo¿na szersze rozumienie tego pojêcia, na oznaczenie grupy osób lub instytucji maj±cych podobne cele, ale niekoniecznie posiadaj±cych status organizacji pozarz±dowych (¼ród³o: wikipedia.org)
DEKLARACJA
DEKLARACJA
Przyjêta przez uczestników II Europejskiego Forum Wspó³pracy Transgranicznej w Rozszerzonej Europie Elbl±g, 18 listopada 2011 r.
Wspó³praca transgraniczna jest niezbêdna dla zapewnienia stabilno¶ci, wzrostu i rozwoju w Europie. W obecnej sytuacji, gdy Unia Europejska staje w obliczu najwiêkszego kryzysu od momentu swojego powstania, silniejsza integracja pomiêdzy UE a jej s±siadami mog³aby odegraæ kluczow± rolê w zapewnieniu nowego bod¼ca dla rozwoju ekonomicznego, umo¿liwiaj±c krajom UE osi±gniêcie konkurencyjno¶ci w ramach globalnej gospodarki. Tym wa¿niejsze jest dlatego usuniêcie przeszkód dla wspó³pracy istniej±cych na osi wschód-zachód, biegn±cej od Morza Barentsa na pó³nocy, a¿ po Morze Czarne na po³udniu, które utrudniaj± kontakty miêdzyludzkie, hamuj± rozwój gospodarczy i ograniczaj± kontakty polityczne.
My, uczestnicy II Europejskiego Forum Wspó³pracy Transgranicznej, proponujemy, aby wykorzystaæ prace przygotowawcze nowego okresu programowania (2014-2020) do zapewnienia wiêkszego znaczenia politycznego, a tak¿e zwiêkszonego finansowania na rzecz rozwoju wspó³pracy transgranicznej w ramach Europejskiego S±siedztwa.
Reprezentuj±c samorz±dy terytorialne, organizacje biznesowe oraz spo³eczeñstwa obywatelskie z regionów granicznych 15 pañstw wschodniej granicy UE, apelujemy do krajowych i ogólnoeuropejskich w³adz, aby uzna³y wspó³pracê transgraniczn± jako strategiczny kierunek dzia³añ na rzecz tworzenia ogólnoeuropejskiego obszaru swobodnego przep³ywu ludzi, dóbr, kapita³u i my¶li, tym samym wzmacniaj±c znaczenie Europy w globalnej rywalizacji gospodarczej i politycznej.
G³êboko wierzymy, ¿e przysz³o¶æ Europy wi±¿e siê z zapewnieniem wsparcia i przestrzeni dla inicjatyw lokalnych i innowacji, takich jak te realizowane w ramach projektu Europejskie Dialogi Granic. Takie oddolne dzia³ania s± zgodne z podstawowymi tradycjami europejskimi takimi jak wolno¶æ, solidarno¶æ i przedsiêbiorczo¶æ spo³eczna.
Podczas naszych dyskusji w Kaliningradzie (Federacja Rosyjska) i w Elbl±gu (Polska) omawiali¶my obecny status wspó³pracy transgranicznej w ramach S±siedztwie UE oraz okre¶lili¶my wiele stoj±cych przed t± wspó³prac± wyzwañ, pocz±wszy od regulacji wizowych, nieefektywnych procedur przekraczania granic, skomplikowanych i niezgodnych przepisów prawnych, braku dok³adnych informacji i danych, a skoñczywszy na niewystarczaj±cej infrastrukturze przej¶æ granicznych, rozleg³ej biurokracji i innych.
Zaproponowali¶my, aby odpowiednie w³adze krajowe i unijne podjê³y nastêpuj±ce dzia³ania:
Przyspieszenie i skoordynowanie wysi³ków zmierzaj±cych do poprawy wydajno¶ci zarz±dzania granicami, co umo¿liwi poprawê transgranicznego przep³ywu ludzi i dóbr. Zwi±zane z tym dzia³ania mog± obejmowaæ:
• lepsze wykorzystanie nowoczesnych technologii IT w celu przy¶pieszenia odpraw granicznych (np. wykorzystanie elektronicznego systemu kolejkowego dla ciê¿arówek, zintegrowanie baz danych s³u¿b granicznych danych pañstw przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeñstwa danych osobowych etc.),
• stworzenie na zewnêtrznych granicach UE wspólnych punktów kontrolnych,
wykorzystanie w zarz±dzaniu granicami istniej±cych najlepszych praktyk (np. utworzenie w Federacji Rosyjskiej agencji RosGranitsa, której dzia³ania skupiaj± siê na poprawie wydajno¶ci zarz±dzania granic±, lub szersze wykorzystanie do¶wiadczenia i uprawnieñ agencji FRONTEX, etc.),
• uwzglêdnienie elementów niezale¿nej kontroli obywatelskiej na zewnêtrznych granicach UE (np. w celu monitorowania tempa odpraw granicznych),
• w³±czenie aktywnych uczestników wspó³pracy transgranicznej w porozumienia miêdzypañstwowe dotycz±ce usprawnienia ruch transgranicznego i zwi±zanych z nim procedur,
• rozwa¿enie mo¿liwo¶ci zastosowania ma³ego granicznego ruchu bezwizowego na innych obszarach ni¿ tylko granica norwesko-rosyjska czy granica Polski z Obwodem Kaliningradzkim,
• zwiêkszenie liczby pieszych przej¶æ granicznych, a tym samym rozwijanie transgranicznych kontaktów miêdzy spo³eczno¶ciami lokalnymi.
Wzmacnianie ró¿norakich instytucjonalnych form wspó³pracy transgranicznej poprzez takie dzia³ania jak:
• lepsze dopasowanie struktury wspó³pracy transgranicznej EISP i istniej±cych porozumieñ euroregionalnych, tym samym zapewniaj±c bodziec dla praktycznego dzia³ania euroregionów w ramach S±siedztwa UE, a tak¿e wiêksze zbli¿enie procesu decyzyjnego wspó³pracy transgranicznej w ramach EISP do szczebla lokalnego,
• umo¿liwienie uczestnictwa euroregionów i innych instytucji wspó³pracy transgranicznej w systemie zarz±dzania funduszami wspó³pracy transgranicznej w ramach EISP (np. Euroregion Karelia),
• wspieranie wspólnego transgranicznego planowania przestrzennego w euroregionach, w³±czaj±c w to tworzenie transgranicznych klastrów gospodarczych.
Wspieranie tworzenia wspólnej przestrzeni informacyjnej w ramach Partnerstwa Wschodniego UE poprzez takie dzia³ania jak wspó³praca krajowych agencji statystycznych w danym obszarze, a tak¿e poprzez stworzenie Wska¼nika Wspó³pracy Transgranicznej s³u¿±cego do mierzenia poziomu wspó³pracy transgranicznej w ró¿nych obszarach wschodniej granicy UE.
Wykorzystanie trwaj±cego obecnie momentu planowania nowego okresu bud¿etowego UE (2014-2020) do dzia³añ na rzecz zwiêkszenia funduszy na wspó³pracê transgraniczn± ze szczególnym uwzglêdnieniem funduszy ma³ych grantów, a tak¿e umo¿liwienie ma³ym i ¶rednim przedsiêbiorstwo (MSP) z regionów granicznych udzia³u w takich projektach i korzystania z zapewnionych w ich ramach funduszy.
Zrównanie wk³adu finansowego pañstw UE i pañstw trzecich przeznaczanego na rzecz wspó³pracy transgranicznej EISP.
Uczestnicy Forum z uznaniem przyjêli zaproszenie wystosowane przez Rz±d Republiki Mo³dawii, aby III Forum Wspó³pracy Transgranicznej w Rozszerzonej Europie w roku 2012 odby³o siê w stolicy tego kraju, Kiszyniowie.
DEKLARACJA
Przyjêta przez uczestników 3 Rocznego Forum Wspó³pracy Transgranicznej w Szerszej Europie,
Kiszyniów, 21 Listopada 2012
Dobrze rozwiniêta wspó³praca transgraniczna stanowi bardzo wa¿ne narzêdzie, istotnie wspieraj±ce i rozwijaj±ce stosunki miêdzy krajami Europy bez wzglêdu na ich zró¿nicowanypoziom zaanga¿owania w integracjê europejsk±.
Wspó³praca transgraniczna wzmacnia wewnêtrzn± spójno¶æ Unii Europejskiej i jednocze¶nie zapobiega tworzeniu hermetycznych barier na jej zewnêtrznych granicach. Ponadto aktywny udzia³ krajów i regionów we wspó³pracy transgranicznej ma istotny wk³ad w przeciwdzia³anie politycznym zawirowaniom w relacjach miêdzy pañstwami cz³onkowskimi UE i ich s±siadami.
Funkcjonuj±ce Euroregiony maj± znacz±cy wk³ad w Europejsk± Politykê S±siedztwa zapewniaj±c rozwój konkretnej wspó³pracy przy uwzglêdnieniu specyfiki ka¿dego partnera na obszarach granicznych UE.
Wspó³praca transgraniczna na Wschodnich granicach Unii Europejskiej osi±gnê³a zauwa¿alne rezultaty, które potwierdzi³y znaczenie tego rodzaju wspó³pracy, jak równie¿ jej potencja³ w przysz³o¶ci. Jest to jedna z kilku „przewag konkurencyjnych” tych regionów granicznych.
Tegoroczne Forum Wspó³pracy Transgranicznej w Szerszej Europie zaprezentowa³o dwa ró¿ne projekty, wspieraj±ce wspó³pracê w ramach euroregionów. Na Forum uda³o siê po³±czyæ wiedzê praktyczn± z podej¶ciem teoretycznym wobec wspó³pracy na granicach.
Jeden z projektów, który ukierunkowany by³ na poznanie do¶wiadczeñ Norwegii i Finlandii w zakresie ich wspó³pracy z Federacj± Rosyjsk±, spe³ni³ dwa cele. Zespó³ ekspertów przygotowa³ materia³, analizuj±c mo¿liwo¶ci wykorzystania w praktyce do¶wiadczeñ Pó³nocy na obszarze Europy ¦rodkowej. Wspólna praca tego zespo³u otworzy³a bardzo interesuj±ce perspektywy na przysz³o¶æ dla wspó³pracy bardzo do¶wiadczonych partnerów.
Forum zapozna³o siê równie¿ z dynamik± rozwoju Euroregionu Dniestr. Mo¿liwo¶ci wspó³pracy miêdzy kilkoma rejonami, które uczestnicz± w projekcie na Mo³dawsko-Ukraiñskiej granicy zosta³y wzmocnione dziêki pomocy technicznej realizowanej w ramach projektu Miêdzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego.
Bazuj±c na pracy, która zosta³a wykonana od czasu II Rocznego Forum Wspó³pracy Transgranicznej w Szerszej Europie Elbl±g – Kaliningrad oraz na nowych do¶wiadczeniach zdobytych w trakcie realizacji dwóch nowych projektów, uczestnicy Forum w Kiszyniowie proponuj± i rekomenduj± co nastêpuje:
Wzmocnienie teoretycznych podstaw wspó³pracy transgranicznej:
Konieczne jest dalsze badanie mo¿liwo¶ci wypracowania wspólnych zasobów informacyjnych wspó³pracy transgranicznej, które mog± pomóc promowaæ miêdzyregionalne analizy i odpowiednie podej¶cie strategiczne w obszarze europejskiej wspó³pracy transgranicznej. Ta praca powinna koncentrowaæ siê na nastêpuj±cych obszarach:
Kontynuacji badañ i wymiany najlepszych praktyk w kierunku wsparcia i rozwoju wspó³pracy transgranicznej. Wyniki osi±gane przez zespó³ ekspertów analizuj±cych do¶wiadczenia Fiñskiej i Norweskiej wspó³pracy na granicach z Rosj±, jak równie¿ analiza jako¶ci wspó³pracy na granicy unijno-Ukraiñskiej , która zosta³a wykonana wcze¶niej przez inny zespó³ ekspertów stanowi± wa¿ne t³o dla praktycznych dzia³añ w obszarze wspó³pracy transgranicznej;
Zgromadzone mo¿liwo¶ci intelektualne powinny byæ w przysz³o¶ci nadal wykorzystywane. Powinien byæ utworzony zespó³ ekspertów, który opracuje encyklopediê wspó³pracy transgranicznej wyja¶niaj±c± podstawowe terminy, zawieraj±c± kompendium wiedzy na temat dokumentów unijnych i regionalnych, opis euroregionów ulokowanych na zewnêtrznych granicach UE oraz opis najlepszych praktyk;
Wykorzystany materia³ badawczy nie powinien prezentowaæ tylko najlepszych praktyk; bardzo istotne jest by badaæ równie¿ mniej pozytywne do¶wiadczenia we wspó³pracy transgranicznej. We Wschodniej i Centralnej Europie w ostatnich dwudziestu latach utworzono wiele Euroregionów, lecz wiele z nich nie utrzyma³o swojej aktywno¶ci. Dlatego przydatne mo¿e byæ przeanalizowanie nie funkcjonuj±cych Euroregionów oraz okre¶lenie rekomendacji / sugestii w jaki sposób mo¿na ponownie aktywizowaæ dzia³alno¶æ „u¶pionych” euroregionów. Wyniki tych badañ powinny byæ zebrane w formie opracowania;
Starania w kierunku harmonizacji oraz intensyfikacji europejskiej transgranicznej statystyki i tworzenia baz danych powinny byæ kontynuowane. Zharmonizowane i skoordynowane podej¶cie w obszarze spo³ecznego i gospodarczego mapowania regionów granicznych mo¿e pomóc w promowaniu ogólnego zrozumienia i wiedzy o sytuacji w europejskich regionach granicznych;
W obszarze dzia³añ praktycznych ukierunkowanych na rozwój wspó³pracy transgranicznej
Apelujemy do Rz±dów Polski, Rumunii, Wêgier, S³owacji i Ukrainy o utworzenie narzêdzia wspierania wspó³pracy transgranicznej na nowych wschodnich granicach Unii Europejskiej w regionie Karpackim na przyk³adzie Euro-Arktycznej Rady Morza Barentsa oraz Regionalnej Rady Morza Barentsa. Wdro¿enie podobnych struktur mo¿e doprowadziæ do zbudowania nowych, efektywnych mechanizmów wspó³pracy, zagwarantowania nowych ¶rodków niezbêdnych do wdra¿ania wielu istotnych projektów i zbudowania atmosfery szacunku i wzajemnego zaufania w regionie. Proces ten powinien byæ rozpoczêty na szczycie Pañstw Regionu Karpackiego w 2013 r.;
Rekomendujemy organom zarz±dzaj±cym Stowarzyszeniem „Euroregion Karpacki” rozwa¿enie najlepszych praktyk z dzia³alno¶ci „Euroregionu Karelia” i wykorzystanie pozytywnego do¶wiadczenia w celu zintensyfikowania wspó³pracy miêdzy granicznymi regionami Polski, Rumunii, Wêgier, S³owacji i Ukrainy;
Powinno byæ utworzone Centrum koordynacyjne wsparcia technicznego dla euroregionów, ukierunkowane na okazanie pomocy euroregionom w rozwijaniu wspó³pracy wewn±trz i na zewn±trz regionu. Takie Centrum powinno byæ jednocze¶nie narzêdziem u³atwiaj±cym wymianê informacji oraz do¶wiadczeñ miêdzy euroregionami.
Analiza wspó³pracy transgranicznej w regionie Karelii na granicy fiñsko-rosyjskiej pokaza³a, ¿e zarz±dzanie granic± oparte tylko na wdro¿eniu zasad Schengen nie stanowi bariery we wspó³pracy transgranicznej. Zachêcamy inne kraje na wschodniej granicy UE do zapoznania siê z tymi do¶wiadczeniami;
Harmonizacja legislacji w zakresie wspó³pracy transgranicznej w pañstwach Partnerstwa Wschodniego mo¿e stanowiæ zachêtê i wsparcie w budowaniu ¶rodowiska prawnego przyjaznego wspó³pracy.
Grudzieñ 2024 | ||||||
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |